Test

Dit is een popup

Facebook overweegt dan toch (tijdelijk) verbod op politieke advertenties

Het verbod op politieke advertenties zou van kracht gaan tijdens de laatste dagen voor de verkiezingen. Keert Zuckerberg zijn kar?

Mark Zuckerberg kwam vorig jaar onder druk te staan omdat Facebook weigerde politieke advertenties aan een factcheck te onderwerpen. De opspraak ontstond nadat enkele advertenties konden verspreid worden tot bij een groot publiek met overduidelijke valse informatie. Het platform kreeg het verwijt politici op die manier vrij spel te geven hun kiespubliek te beïnvloeden met desinfomatie en te weinig te doen tegen de verspreiding daarvan ondanks de malaise van 2016. In de nasleep van de discussie besloten andere socialmediaplatformen wel om in te grijpen. Twitter verbood politieke advertenties per direct, maar rond Facebook bleef het altijd stil. De mening van Zuckerberg luidde altijd dat een privaat bedrijf niet het recht heeft om politieke boodschappen te censureren.

Langzaam maar zeker begint Zuckerberg op dat standpunt terug te komen. Hoewel hij zijn mening waarschijnlijk nog niet zal veranderd hebben, begint Facebook toch enkele beperkende maatregelen op te leggen aan politieke advertenties. Zo krijgen gebruikers de mogelijkheid om voortaan zelf te bepalen welke advertenties ze willen zien, en vooral welke ze niet willen zien. In een rapport dat Bloomberg publiceerde is te lezen dat zelfs een tijdelijk verbod er zit aan te komen.

Tijdelijk verbod

De beslissing zou nog niet definitief genomen zijn, maar volgens het rapport is Facebook die optie al sinds eind vorig jaar aan het bekijken. In de laatste rechte lijn naar de verkiezingen, die begin november plaatsvinden, zouden politici dan enkele dagen geen advertenties meer kunnen uitsturen. Hoewel het dus slechts gaat om een korte bevriezing, is het toch een opmerkelijke koersverandering van Mark Zuckerberg.

In tussentijd hangt de CEO heel wat hetere hangijzers boven het hoofd. Facebook is al meer dan een maand lang het doelwit van een advertentieboycot. Die verwijten Facebook dan weer dat het platform te weinig stappen zet in de bestrijding van haatboodschappen en racisme. Ondertussen hebben al meer dan 900 Amerikaanse bedrijven zich bij de boycot aangesloten. Een eerste ontmoeting tussen Zuckerberg en de actievoerders was vruchteloos, dus het lijkt er naar dat de boycot ook na juli zal worden verdergezet.

Mark Zuckerberg kwam vorig jaar onder druk te staan omdat Facebook weigerde politieke advertenties aan een factcheck te onderwerpen. De opspraak ontstond nadat enkele advertenties konden verspreid worden tot bij een groot publiek met overduidelijke valse informatie. Het platform kreeg het verwijt politici op die manier vrij spel te geven hun kiespubliek te beïnvloeden met desinfomatie en te weinig te doen tegen de verspreiding daarvan ondanks de malaise van 2016. In de nasleep van de discussie besloten andere socialmediaplatformen wel om in te grijpen. Twitter verbood politieke advertenties per direct, maar rond Facebook bleef het altijd stil. De mening van Zuckerberg luidde altijd dat een privaat bedrijf niet het recht heeft om politieke boodschappen te censureren.

Langzaam maar zeker begint Zuckerberg op dat standpunt terug te komen. Hoewel hij zijn mening waarschijnlijk nog niet zal veranderd hebben, begint Facebook toch enkele beperkende maatregelen op te leggen aan politieke advertenties. Zo krijgen gebruikers de mogelijkheid om voortaan zelf te bepalen welke advertenties ze willen zien, en vooral welke ze niet willen zien. In een rapport dat Bloomberg publiceerde is te lezen dat zelfs een tijdelijk verbod er zit aan te komen.

Tijdelijk verbod

De beslissing zou nog niet definitief genomen zijn, maar volgens het rapport is Facebook die optie al sinds eind vorig jaar aan het bekijken. In de laatste rechte lijn naar de verkiezingen, die begin november plaatsvinden, zouden politici dan enkele dagen geen advertenties meer kunnen uitsturen. Hoewel het dus slechts gaat om een korte bevriezing, is het toch een opmerkelijke koersverandering van Mark Zuckerberg.

In tussentijd hangt de CEO heel wat hetere hangijzers boven het hoofd. Facebook is al meer dan een maand lang het doelwit van een advertentieboycot. Die verwijten Facebook dan weer dat het platform te weinig stappen zet in de bestrijding van haatboodschappen en racisme. Ondertussen hebben al meer dan 900 Amerikaanse bedrijven zich bij de boycot aangesloten. Een eerste ontmoeting tussen Zuckerberg en de actievoerders was vruchteloos, dus het lijkt er naar dat de boycot ook na juli zal worden verdergezet.

businesspolitieke advertentiesociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!