Hyundai’s eerste vrachtwagens op waterstof onderweg naar Europa
Vorige week heeft Hyundai de eerste 10 Hyundai XCIENT Fuell Cell-vrachtwagens op de boot naar Europa gezet. Het Koreaanse automerk wil daarmee de eerste vrachtwagen op waterstof worden die en masse geproduceerd wordt.
Hyundai XCIENT
In totaal wil de auto- en vrachtwagenbouwer zo’n 50 XCIENT vrachtwagens naar Europa brengen. Hun bestemming? Zwitserland. Tegen 2025 staan er nog 1600 waterstofvrachtwagens op de planning. Samen met de nieuwe personenwagen ‘Nexo’ die ook op waterstof rijdt wil de autobouwer het meest groene automerk ter wereld worden. Althans, als we erin slagen om die waterstof ook op een groene manier op te wekken.
De vrachtwagens worden aangedreven door een 190-kW waterstofsysteem waarbij 7 verschillende waterstoftanks voor de nodige toevoer zorgen. In totaal kan de vrachtwagen ongeveer 400 kilometer op één tankbeurt rijden. Hyundai’s XCIENT kan momenteel dus vooral ingezet worden voor vrachten op kortere afstand. Een tankbeurt kost ongeveer 8 tot 20 minuten.
Nexo
Naast vrachtwagens zetten de Koreanen ook flink in op zijn bestaande NEXO. De FCEV (waterstofelektrische wagen) werd in 2018 gelanceerd en is sindsdien al meer dan 5000 keer uit de toonzaal gerold.
Meer weten over de groene visie en het gebruik van waterstof bij Hyundai? Lees dan hier hun blik op de mobiliteit van de toekomst.
Vorige week heeft Hyundai de eerste 10 Hyundai XCIENT Fuell Cell-vrachtwagens op de boot naar Europa gezet. Het Koreaanse automerk wil daarmee de eerste vrachtwagen op waterstof worden die en masse geproduceerd wordt.
Hyundai XCIENT
In totaal wil de auto- en vrachtwagenbouwer zo’n 50 XCIENT vrachtwagens naar Europa brengen. Hun bestemming? Zwitserland. Tegen 2025 staan er nog 1600 waterstofvrachtwagens op de planning. Samen met de nieuwe personenwagen ‘Nexo’ die ook op waterstof rijdt wil de autobouwer het meest groene automerk ter wereld worden. Althans, als we erin slagen om die waterstof ook op een groene manier op te wekken.
De vrachtwagens worden aangedreven door een 190-kW waterstofsysteem waarbij 7 verschillende waterstoftanks voor de nodige toevoer zorgen. In totaal kan de vrachtwagen ongeveer 400 kilometer op één tankbeurt rijden. Hyundai’s XCIENT kan momenteel dus vooral ingezet worden voor vrachten op kortere afstand. Een tankbeurt kost ongeveer 8 tot 20 minuten.
Nexo
Naast vrachtwagens zetten de Koreanen ook flink in op zijn bestaande NEXO. De FCEV (waterstofelektrische wagen) werd in 2018 gelanceerd en is sindsdien al meer dan 5000 keer uit de toonzaal gerold.
Meer weten over de groene visie en het gebruik van waterstof bij Hyundai? Lees dan hier hun blik op de mobiliteit van de toekomst.