Reclamespot voor e-bikes VanMoof niet welkom op Franse televisie (update)
Update: Na extra onderzoek van VanMoof blijkt dat Valérie Candeiller, een van de leden van de raad van bestuur van ARPP, adverterend directeur is bij Renault Frankrijk. De Nederlandse politieke partij GroenLinks vindt dit hele voorval bovendien reden genoeg om extra actie te ondernemen en stapt naar de Europese Commissie.
E-bikeproducent VanMoof is al enige tijd bezig aan expansie en daar hoort ook een gloednieuwe reclamespot bij. Het filmpje was in Nederland en Duitsland al op televisie te zien, maar in Frankrijk werd de fietsreclame geweerd door reclamewaakhond ARPP, omdat hij “een klimaat van angst” zou veroorzaken.
Nooit meer vraag naar e-bikes
In de spot is een auto te zien, met in de reflectie beelden die synoniem staan aan de klassieke auto-industrie, zoals vervuilende fabrieken en drukke wegen. Met de spot wil VanMoof de kijker uitnodigen om hun manier van bewegen in de stad opnieuw te overwegen, met een schonere, groenere toekomst in gedachten. De commercial komt er op een moment dat de vraag naar elektrische fietsen nog nooit zo hoog is geweest.
We zijn ons er altijd bewust van geweest dat deze commercial niets weg heeft van een gemiddelde fietsreclame. Het is een aanzet tot actie, een kans om het verleden achter ons te laten en echte vooruitgang te boeken die iedereen ten goede komt. De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, maar dat wilden we vanaf het begin al bereiken.” – Taco Carlier, mede-oprichter VanMoof
ARPP en de falende Franse auto-industrie
Naast de bovenstaande boodschap wil VanMoof natuurlijk ook hun nieuwe Electrified S3 (& X3) promoten, een geweldige e-bike die wij hebben uitgeroepen tot de beste e-bike van 2020 in onze review. De reclamespot kan je hieronder bekijken.
Naar onze mening is het een sterke spot die de problemen aanhaalt waarvoor elektrische fietsen de oplossing zijn, maar de Franse Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) dacht daar duidelijk anders over. De ARPP is een zelfregulerende organisatie die door de particuliere sector wordt ondersteund. Volgens de ARPP geven bepaalde beelden van de autoreflecties ‘de auto-industrie een slechte naam […] terwijl ze een angstklimaat veroorzaken.’
De eerste keer dat er een fietsreclame wordt afgewezen komt er kort na de belofte van de ARPP om de duurzaamheidsaspecten van hun beleid te versterken. In het verleden klaagden NGO’s zoals Greenpeace al over de neutraliteit van de organisatie. Ook in dit geval kan daar aan getwijfeld worden, want de Franse auto-industrie verkeert onder andere door COVID-19 en de dalende economische activiteit in moeilijkheden. Tegelijkertijd worden andere vervoersmiddelen ook sterk gepromoot.
“Het is verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt wordt gecensureerd.” – Ties Carlier, mede-oprichter VanMoof
Wat denk jij? Gaat het hier om een terechte ban voor de fietsenfabrikant? Laat het ons in de comments hieronder weten!
Update: Na extra onderzoek van VanMoof blijkt dat Valérie Candeiller, een van de leden van de raad van bestuur van ARPP, adverterend directeur is bij Renault Frankrijk. De Nederlandse politieke partij GroenLinks vindt dit hele voorval bovendien reden genoeg om extra actie te ondernemen en stapt naar de Europese Commissie.
E-bikeproducent VanMoof is al enige tijd bezig aan expansie en daar hoort ook een gloednieuwe reclamespot bij. Het filmpje was in Nederland en Duitsland al op televisie te zien, maar in Frankrijk werd de fietsreclame geweerd door reclamewaakhond ARPP, omdat hij “een klimaat van angst” zou veroorzaken.
Nooit meer vraag naar e-bikes
In de spot is een auto te zien, met in de reflectie beelden die synoniem staan aan de klassieke auto-industrie, zoals vervuilende fabrieken en drukke wegen. Met de spot wil VanMoof de kijker uitnodigen om hun manier van bewegen in de stad opnieuw te overwegen, met een schonere, groenere toekomst in gedachten. De commercial komt er op een moment dat de vraag naar elektrische fietsen nog nooit zo hoog is geweest.
We zijn ons er altijd bewust van geweest dat deze commercial niets weg heeft van een gemiddelde fietsreclame. Het is een aanzet tot actie, een kans om het verleden achter ons te laten en echte vooruitgang te boeken die iedereen ten goede komt. De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, maar dat wilden we vanaf het begin al bereiken.” – Taco Carlier, mede-oprichter VanMoof
ARPP en de falende Franse auto-industrie
Naast de bovenstaande boodschap wil VanMoof natuurlijk ook hun nieuwe Electrified S3 (& X3) promoten, een geweldige e-bike die wij hebben uitgeroepen tot de beste e-bike van 2020 in onze review. De reclamespot kan je hieronder bekijken.
Naar onze mening is het een sterke spot die de problemen aanhaalt waarvoor elektrische fietsen de oplossing zijn, maar de Franse Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP) dacht daar duidelijk anders over. De ARPP is een zelfregulerende organisatie die door de particuliere sector wordt ondersteund. Volgens de ARPP geven bepaalde beelden van de autoreflecties ‘de auto-industrie een slechte naam […] terwijl ze een angstklimaat veroorzaken.’
De eerste keer dat er een fietsreclame wordt afgewezen komt er kort na de belofte van de ARPP om de duurzaamheidsaspecten van hun beleid te versterken. In het verleden klaagden NGO’s zoals Greenpeace al over de neutraliteit van de organisatie. Ook in dit geval kan daar aan getwijfeld worden, want de Franse auto-industrie verkeert onder andere door COVID-19 en de dalende economische activiteit in moeilijkheden. Tegelijkertijd worden andere vervoersmiddelen ook sterk gepromoot.
“Het is verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt wordt gecensureerd.” – Ties Carlier, mede-oprichter VanMoof
Wat denk jij? Gaat het hier om een terechte ban voor de fietsenfabrikant? Laat het ons in de comments hieronder weten!