Test

Dit is een popup

Google verwijdert gebruikersdata automatisch na 18 maanden

Google wil de privacy van zijn gebruikers beter gaan waarborgen, en belooft gebruikersdata van nieuwe gebruikers automatisch na 18 maanden te verwijderen.

De wijzigingen in het privacybeleid zijn gisteren door de CEO van Google Sundar Pichai via een blogpost aangekondigd. Daarin legt de CEO uit dat Google meer wil focussen op het beschermen en verantwoord omgaan met persoonlijke gegevens, en dat het bedrijf vooral de gebruikers meer controle wil geven over de opslag ervan.

De belangrijkste wijziging is zondermeer dat Google vanaf nu automatisch gebruikersdata gaat verwijderen na 18 maanden. Dit zal vanaf vandaag als standaardinstelling staan binnen het ‘Mijn activiteit’-menu. Dat geldt voor zowel zoekgeschiedenis, locatiegegevens via Google Maps, opnames van Google Home-speakers en kijkgeschiedenis op YouTube. Sinds 2019 kan je dit manueel instellen.

Opgelet: het lijkt er wel naar dat deze nieuwe standaardinstelling enkel geldt voor nieuwe gebruikers. Heb je al een Google-account, dan zal je je gebruikersdata nog steeds manueel moeten verwijderen. Dat doe je in het menu ‘Mijn Activiteit’ van je account. Wil je je data minder lang bewaard zien dan 18 maanden, dan kan je opteren om alles na 3 maanden te laten verwijderen. Je kan je database ook onmiddellijk leeg maken, maar dit moet je dan wel altijd zelf doen.

Bepaal zelf welke data Google kan opslaan en voor hoe lang.

Gulden middenweg

Met deze nieuwe privacymaatregel lijkt Google verder te zoeken naar de gulden middenweg tussen de wensen van gebruikers en adverteerders. Je weet het of je weet het niet, maar advertenties vormen het belangrijkste verdienmodel van Google. Om adverteerders in staat te stellen de geschikte doelgroep te vinden voor hun producten, verkoopt Google gebruikersdata aan hen.

Echter werden de voorbije jaren gebruikers zich steeds meer bewust van de ‘prijs’ die ze betalen om Google’s diensten zonder vergoeding te kunnen gebruiken. Daardoor kwam er langs de kant van gebruikers steeds meer vraag naar controle over de eigen gegevens. Het is daarom dat Google sinds vorig jaar de mogelijkheid geeft om data manueel te verwijderen. Dit nu standaard instellen na 18 maanden kan ervoor zorgen dat (nieuwe) gebruikers zich veilig voelen, terwijl Google toch nog adverteerders kan paaien met die kostbare gebruikersdata.

De wijzigingen in het privacybeleid zijn gisteren door de CEO van Google Sundar Pichai via een blogpost aangekondigd. Daarin legt de CEO uit dat Google meer wil focussen op het beschermen en verantwoord omgaan met persoonlijke gegevens, en dat het bedrijf vooral de gebruikers meer controle wil geven over de opslag ervan.

De belangrijkste wijziging is zondermeer dat Google vanaf nu automatisch gebruikersdata gaat verwijderen na 18 maanden. Dit zal vanaf vandaag als standaardinstelling staan binnen het ‘Mijn activiteit’-menu. Dat geldt voor zowel zoekgeschiedenis, locatiegegevens via Google Maps, opnames van Google Home-speakers en kijkgeschiedenis op YouTube. Sinds 2019 kan je dit manueel instellen.

Opgelet: het lijkt er wel naar dat deze nieuwe standaardinstelling enkel geldt voor nieuwe gebruikers. Heb je al een Google-account, dan zal je je gebruikersdata nog steeds manueel moeten verwijderen. Dat doe je in het menu ‘Mijn Activiteit’ van je account. Wil je je data minder lang bewaard zien dan 18 maanden, dan kan je opteren om alles na 3 maanden te laten verwijderen. Je kan je database ook onmiddellijk leeg maken, maar dit moet je dan wel altijd zelf doen.

Bepaal zelf welke data Google kan opslaan en voor hoe lang.

Gulden middenweg

Met deze nieuwe privacymaatregel lijkt Google verder te zoeken naar de gulden middenweg tussen de wensen van gebruikers en adverteerders. Je weet het of je weet het niet, maar advertenties vormen het belangrijkste verdienmodel van Google. Om adverteerders in staat te stellen de geschikte doelgroep te vinden voor hun producten, verkoopt Google gebruikersdata aan hen.

Echter werden de voorbije jaren gebruikers zich steeds meer bewust van de ‘prijs’ die ze betalen om Google’s diensten zonder vergoeding te kunnen gebruiken. Daardoor kwam er langs de kant van gebruikers steeds meer vraag naar controle over de eigen gegevens. Het is daarom dat Google sinds vorig jaar de mogelijkheid geeft om data manueel te verwijderen. Dit nu standaard instellen na 18 maanden kan ervoor zorgen dat (nieuwe) gebruikers zich veilig voelen, terwijl Google toch nog adverteerders kan paaien met die kostbare gebruikersdata.

gebruikersdatagoogleprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!