Test

Dit is een popup

“Break the chains”: Snapchat-filter veroorzaakt commotie

Snapchat introduceerde een speciale filter “Break the Chains” ter ere van 19 juni, de dag van de afschaffing van de slavernij. Maar de filter werd niet echt gewaardeerd.

Afgelopen vrijdag was het 19 juni. In de Verenigde Staten is ‘Juneteeth’ een heel belangrijke dag waarop de definitieve afschaffing van de slavernij wordt herdacht. Op 19 juni 1865 kende de staat Texas als laatste Amerikaanse staat het burgerrecht toe aan voormalige slaven. In de huidige context van protesten tegen racisme is de betekenis van de dag belangrijker dan ooit. Heel veel techbedrijven zoals Google pakten dan ook uit met speciale initiatieven om Juneteeth te eren.

Snapchat wilde ook iets bijzonders doen, en ontwikkelde daarom een speciale filter. Mensen werden vastgeketend en moesten glimlachen om de kettingen te breken. Op de achtergrond verscheen een pan-Amerikaanse vlag. De filter werd toepasselijk ‘Break the Chains’ genoemd.

Niet goedgekeurd

De bedoelingen waren wellicht goed, het idee en de uitvoering wat minder. Het duurde dan ook niet te lang of “Break the Chains” was een hot topic op sociale media. Gebruikers vonden dat Snapchat met deze filter de bal volledig verkeerd had geraakt. De filter was dan ook een kort leven bestemd, en werd vrijdag nog verwijderd.

Inmiddels heeft Snapchat ook gereageerd op hun onfortuinlijke misser. Het bedrijf biedt zijn excuses aan en zegt niemand te hebben willen beledigen met de filter. De filter was blijkbaar ook nog in de ontwikkelingsfase en werd gelanceerd nog voor hij langs het goedkeuringsteam was gepasseerd. Snapchat onderzoekt hoe die fout kon gebeuren. Hoofd van diversiteit Oona King schreef een open brief om het incident uit te klaren die The Verge publiceerde.

Afgelopen vrijdag was het 19 juni. In de Verenigde Staten is ‘Juneteeth’ een heel belangrijke dag waarop de definitieve afschaffing van de slavernij wordt herdacht. Op 19 juni 1865 kende de staat Texas als laatste Amerikaanse staat het burgerrecht toe aan voormalige slaven. In de huidige context van protesten tegen racisme is de betekenis van de dag belangrijker dan ooit. Heel veel techbedrijven zoals Google pakten dan ook uit met speciale initiatieven om Juneteeth te eren.

Snapchat wilde ook iets bijzonders doen, en ontwikkelde daarom een speciale filter. Mensen werden vastgeketend en moesten glimlachen om de kettingen te breken. Op de achtergrond verscheen een pan-Amerikaanse vlag. De filter werd toepasselijk ‘Break the Chains’ genoemd.

Niet goedgekeurd

De bedoelingen waren wellicht goed, het idee en de uitvoering wat minder. Het duurde dan ook niet te lang of “Break the Chains” was een hot topic op sociale media. Gebruikers vonden dat Snapchat met deze filter de bal volledig verkeerd had geraakt. De filter was dan ook een kort leven bestemd, en werd vrijdag nog verwijderd.

Inmiddels heeft Snapchat ook gereageerd op hun onfortuinlijke misser. Het bedrijf biedt zijn excuses aan en zegt niemand te hebben willen beledigen met de filter. De filter was blijkbaar ook nog in de ontwikkelingsfase en werd gelanceerd nog voor hij langs het goedkeuringsteam was gepasseerd. Snapchat onderzoekt hoe die fout kon gebeuren. Hoofd van diversiteit Oona King schreef een open brief om het incident uit te klaren die The Verge publiceerde.

racismesnapchatsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!