Test

Dit is een popup

Nieuws

Facebook verwijdert advertenties Trump met nazisymbool

Facebook heeft opgetreden tegen een advertentiecampagne van het team van Trump die een omgekeerde rode driehoek bevatte, een nazisymbool.

Sinds begin juni voert het campagneteam van Donald Trump actief campagne tegen ‘antifa’-groeperingen. Antifa staat voor ‘anti-facisme’ en is een linkse politieke beweging die onder andere in de Verenigde Staten actieve protestacties tegen extreemrechts voert. De stroming wordt wel eens gezien als een moderne variant van het marxisme en communisme. De reden dat Trump de beweging viseert, is dat hij ze als de motor ziet achter de protesten die al wekenlang woeden in Amerika, en soms stevig uit de hand lopen.

De politieke organisatie Media Matters, die als doel heeft om ‘conservatieve desinformatie in de Amerikaanse media te corrigeren’, volgde die advertenties al een tijdje op de voet. De organisatie claimt meer dan 2000 politieke advertenties te tellen die rechtstreeks of onrechtstreeks de antifa-beweging aanvallen. De advertenties verschenen op verschillende pagina’s die gelinkt kunnen worden aan het campagneteam van Trump, waaronder die van de president zelf.

Deze campagne van Donald Trump ging net een stap te ver. Afbeelding: Media Matters

Omgekeerde driehoek

Maar een bepaalde advertentiecampagne die twee dagen geleden werd uitgestuurd, heeft publieke verontwaardiging veroorzaakt. Bij de advertentie was een afbeelding van een omgekeerde rode driehoek toegevoegd. Dat symbool staat gekend als een nazisymbool, omdat het in sommige concentratiekampen op de uniformen van gevangenen werd genaaid. Volgens Media Matters zouden er 88 advertenties verspreid zijn op Facebook die dit nazisymbool bevatten. In de Verenigde Staten wonen vandaag de dag zo’n 5 à 6 miljoen joden.

Het team van Trump probeerde de campagne nog te verdedigen door de verwijzingen naar de nazi’s de kop in te drukken. De uitleg klonk dat een omgekeerde driehoek een emoji is, en dat de antifa het nazisymbool overigens zelf ook gebruikt in posters. Het symbool zou ook niet opgenomen staan in de index van haatsymbolen.

Toch lijkt Facebook die uitleg niet te aanvaarden. Gisteren maakte het socialemediabedrijf bekend dat de advertenties verwijderd zijn omdat ze in strijd zijn met de huisregels.

Facebook en politieke advertenties

Het is de eerste keer dat Facebook actief optreedt tegen politieke advertenties omwille van het verspreiden van haatboodschappen. Zuckerberg heeft altijd het standpunt volgehouden dat Facebook het recht niet heeft om politieke boodschappen te verwijderen, ook al lokken ze controverse uit. Werknemers van Facebook organiseerden onlangs nog een staking omdat Zuckerberg niets wilde doen tegen posts van Trump waarin hij de politie toestemming gaf betogers om neer te schieten.  

Maar het lijkt er toch naar dat Zuckerberg stilaan op zijn passen aan het keren is. Deze week kondigde het socialmediaplatform aan dat het de optie gaat aanbieden om politieke advertenties te verbergen.

Sinds begin juni voert het campagneteam van Donald Trump actief campagne tegen ‘antifa’-groeperingen. Antifa staat voor ‘anti-facisme’ en is een linkse politieke beweging die onder andere in de Verenigde Staten actieve protestacties tegen extreemrechts voert. De stroming wordt wel eens gezien als een moderne variant van het marxisme en communisme. De reden dat Trump de beweging viseert, is dat hij ze als de motor ziet achter de protesten die al wekenlang woeden in Amerika, en soms stevig uit de hand lopen.

De politieke organisatie Media Matters, die als doel heeft om ‘conservatieve desinformatie in de Amerikaanse media te corrigeren’, volgde die advertenties al een tijdje op de voet. De organisatie claimt meer dan 2000 politieke advertenties te tellen die rechtstreeks of onrechtstreeks de antifa-beweging aanvallen. De advertenties verschenen op verschillende pagina’s die gelinkt kunnen worden aan het campagneteam van Trump, waaronder die van de president zelf.

Deze campagne van Donald Trump ging net een stap te ver. Afbeelding: Media Matters

Omgekeerde driehoek

Maar een bepaalde advertentiecampagne die twee dagen geleden werd uitgestuurd, heeft publieke verontwaardiging veroorzaakt. Bij de advertentie was een afbeelding van een omgekeerde rode driehoek toegevoegd. Dat symbool staat gekend als een nazisymbool, omdat het in sommige concentratiekampen op de uniformen van gevangenen werd genaaid. Volgens Media Matters zouden er 88 advertenties verspreid zijn op Facebook die dit nazisymbool bevatten. In de Verenigde Staten wonen vandaag de dag zo’n 5 à 6 miljoen joden.

Het team van Trump probeerde de campagne nog te verdedigen door de verwijzingen naar de nazi’s de kop in te drukken. De uitleg klonk dat een omgekeerde driehoek een emoji is, en dat de antifa het nazisymbool overigens zelf ook gebruikt in posters. Het symbool zou ook niet opgenomen staan in de index van haatsymbolen.

Toch lijkt Facebook die uitleg niet te aanvaarden. Gisteren maakte het socialemediabedrijf bekend dat de advertenties verwijderd zijn omdat ze in strijd zijn met de huisregels.

Facebook en politieke advertenties

Het is de eerste keer dat Facebook actief optreedt tegen politieke advertenties omwille van het verspreiden van haatboodschappen. Zuckerberg heeft altijd het standpunt volgehouden dat Facebook het recht niet heeft om politieke boodschappen te verwijderen, ook al lokken ze controverse uit. Werknemers van Facebook organiseerden onlangs nog een staking omdat Zuckerberg niets wilde doen tegen posts van Trump waarin hij de politie toestemming gaf betogers om neer te schieten.  

Maar het lijkt er toch naar dat Zuckerberg stilaan op zijn passen aan het keren is. Deze week kondigde het socialmediaplatform aan dat het de optie gaat aanbieden om politieke advertenties te verbergen.

Donald Trumppolitieke advertentiesracismesociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!