‘Digitale verjaardagskaart’ voor Trump kost 1,5 miljoen dollar
Het nieuws uit de Verenigde Staten wordt al 10 dagen lang gedomineerd door de hevige protesten tegen racisme. Dat het eind dit jaar presidentsverkiezingen zijn in de Verenigde Staten is normaal gezien groot nieuws, maar het lijkt nu helemaal naar de achtergrond te verdwijnen. Maar vergis je niet; in de luwte van alle chaos gaan de campagnes gewoon verder.
Bloomberg doet uit de doeken dat het campagneteam van Donald Trump in de laatste week van mei, de week waarin George Floyd omkwam, voor een bedrag van 1,5 miljoen dollar uitgaf aan reclamecampagnes via Google. YouTube is een populair advertentiemedium in de herverkiezingscampagne van Trump.
Gelukkige verjaardag!
Veel van die campagnes focuste rond de verjaardag van Donald Trump. De president wordt op 14 juni 74 jaar. Op YouTube konden Amerikanen een ‘digitale verjaardagskaart’ ondertekenen en hun contactgegevens achterlaten. Hoeveel mensen hem een gelukkige verjaardag gewenst hebben en de verjaardagskaart ondertekenden, weten we niet. Ook op Facebook werd voor een gelijkaardig bedrag aan advertenties gekocht.
Omdat evenementen al een tijdje niet meer kunnen doorgaan, zijn digitale media des te belangrijker geworden om kiezers te bereiken. Vorige week was dan ook de voorlopig duurste week in de campagne. Google is daarin een zeer belangrijk medium. Donald Trump kocht al voor meer dan 26 miljoen dollar aan advertenties.
Joe Biden
Bloomberg richtte zijn pijlen dan wel vooral op Trump, maar ook zijn tegenstander Biden liet de advertentiedollars lustig vloeien. Sinds eind mei lijkt het campagneteam van de democraat een versnelling hoger te zijn geschakeld. Vorige week kocht Biden voor 1,72 miljoen dollar aan advertenties aan Google, wat het totaal voor hem voorlopig op 6,38 miljoen dollar. De advertentie-uitgaven voor Facebook bleven nog iets beperkter met 570.000 dollar.
Koploper in het geld uitgeven aan digitale advertenties blijft Michael Bloomberg, die vanaf mei 2018 voor 62,3 miljoen dollar aan advertenties op Google kocht. Niet met resultaat, want Bloomberg trok zich in maart terug uit de verkiezingsstrijd met Biden.
Het nieuws uit de Verenigde Staten wordt al 10 dagen lang gedomineerd door de hevige protesten tegen racisme. Dat het eind dit jaar presidentsverkiezingen zijn in de Verenigde Staten is normaal gezien groot nieuws, maar het lijkt nu helemaal naar de achtergrond te verdwijnen. Maar vergis je niet; in de luwte van alle chaos gaan de campagnes gewoon verder.
Bloomberg doet uit de doeken dat het campagneteam van Donald Trump in de laatste week van mei, de week waarin George Floyd omkwam, voor een bedrag van 1,5 miljoen dollar uitgaf aan reclamecampagnes via Google. YouTube is een populair advertentiemedium in de herverkiezingscampagne van Trump.
Gelukkige verjaardag!
Veel van die campagnes focuste rond de verjaardag van Donald Trump. De president wordt op 14 juni 74 jaar. Op YouTube konden Amerikanen een ‘digitale verjaardagskaart’ ondertekenen en hun contactgegevens achterlaten. Hoeveel mensen hem een gelukkige verjaardag gewenst hebben en de verjaardagskaart ondertekenden, weten we niet. Ook op Facebook werd voor een gelijkaardig bedrag aan advertenties gekocht.
Omdat evenementen al een tijdje niet meer kunnen doorgaan, zijn digitale media des te belangrijker geworden om kiezers te bereiken. Vorige week was dan ook de voorlopig duurste week in de campagne. Google is daarin een zeer belangrijk medium. Donald Trump kocht al voor meer dan 26 miljoen dollar aan advertenties.
Joe Biden
Bloomberg richtte zijn pijlen dan wel vooral op Trump, maar ook zijn tegenstander Biden liet de advertentiedollars lustig vloeien. Sinds eind mei lijkt het campagneteam van de democraat een versnelling hoger te zijn geschakeld. Vorige week kocht Biden voor 1,72 miljoen dollar aan advertenties aan Google, wat het totaal voor hem voorlopig op 6,38 miljoen dollar. De advertentie-uitgaven voor Facebook bleven nog iets beperkter met 570.000 dollar.
Koploper in het geld uitgeven aan digitale advertenties blijft Michael Bloomberg, die vanaf mei 2018 voor 62,3 miljoen dollar aan advertenties op Google kocht. Niet met resultaat, want Bloomberg trok zich in maart terug uit de verkiezingsstrijd met Biden.