Test

Dit is een popup

Ouderen vinden hun weg naar webshops tijdens de crisis

Door het sluiten van de winkels moesten we onze koopgewoonten drastisch veranderen. Consumenten van alle leeftijden zochten hun toevlucht bij webshops.

De coronapandemie heeft op heel veel aspecten van ons leven een grote impact gehad. Hoe het koopgedrag van de Belgische consumenten precies werd veranderd, dat onderzochten onderzoekers van de Thomas More-hogeschool in samenwerking met Comeos, vertegenwoordig van Belgische handelszaken. In de periode van 30 april tot 10 mei, vlak voor de winkels weer opengingen, vroegen ze aan 3000 Belgen van alle leeftijden hoe ze hun koopgedrag aangepast hebben tijdens de lockdown.

Bloemen

Zoals je kan verwachten, zijn webshops deze tijden een zeer belangrijk toevluchtsoord geworden voor shoppers. Toen de winkels moesten sluiten, ontdekten heel wat Belgische consumenten voor het eerst ook deze webshops. De toename in ‘first-buyers’ was het grootst bij de leeftijdsgroep 61- tot 70-jarigen. Wat kopen zij het meest? Bloemen en planten.

Daarnaast brachten de onderzoekers nog wat andere nieuwe trends in ons shopgedrag in kaart. Zo verkiest 7 op de 10 consumenten om ook online bij een retailer te kopen die ze kennen, en koopt net niet de helft van de respondenten bewust ‘Belgisch’. Een overgroot merendeel van de consumenten, 87%, zou begrip tonen voor langere levertijden. Een op drie respondenten wil meer online blijven kopen.

Het schoentje past niet meer

In de studie werd ook bevraagd hoe consumenten keken naar de heropening van de winkels. Net meer dan de helft gaf aan dat ze er wel vertrouwen in hadden dat de opgelegde veiligheidsmaatregelen voldoende waren om fysiek te winkelen weer veilig te maken. Toch gaan veel shoppers hun shopgedrag wel aanpassen. Er zal meer gekeken worden naar kleinere lokale winkels, omdat mensen liever de drukte van shoppingcentra vermijden. Ook wil ongeveer 40% liever geen kleren of schoenen meer aanpassen in een winkel alvorens ze te kopen.

Veel mensen (niet iets meer dan de helft) zijn er van overtuigd dat ons shopgedrag door de coronacrisis definitief zal veranderen. Om dat te onderzoeken, plant Thomas More in de toekomst een vervolgsurvey. Daaruit moet blijken of we inderdaad anders gaan winkelen, of dat van zodra het coronavirus is gaan liggen we weer hervallen in onze ‘oude gewoontes’.

Koop jij de laatste tijd ook meer bij webshops? En ben je van plan dit te blijven doen? Laat het ons weten in de reacties!

De coronapandemie heeft op heel veel aspecten van ons leven een grote impact gehad. Hoe het koopgedrag van de Belgische consumenten precies werd veranderd, dat onderzochten onderzoekers van de Thomas More-hogeschool in samenwerking met Comeos, vertegenwoordig van Belgische handelszaken. In de periode van 30 april tot 10 mei, vlak voor de winkels weer opengingen, vroegen ze aan 3000 Belgen van alle leeftijden hoe ze hun koopgedrag aangepast hebben tijdens de lockdown.

Bloemen

Zoals je kan verwachten, zijn webshops deze tijden een zeer belangrijk toevluchtsoord geworden voor shoppers. Toen de winkels moesten sluiten, ontdekten heel wat Belgische consumenten voor het eerst ook deze webshops. De toename in ‘first-buyers’ was het grootst bij de leeftijdsgroep 61- tot 70-jarigen. Wat kopen zij het meest? Bloemen en planten.

Daarnaast brachten de onderzoekers nog wat andere nieuwe trends in ons shopgedrag in kaart. Zo verkiest 7 op de 10 consumenten om ook online bij een retailer te kopen die ze kennen, en koopt net niet de helft van de respondenten bewust ‘Belgisch’. Een overgroot merendeel van de consumenten, 87%, zou begrip tonen voor langere levertijden. Een op drie respondenten wil meer online blijven kopen.

Het schoentje past niet meer

In de studie werd ook bevraagd hoe consumenten keken naar de heropening van de winkels. Net meer dan de helft gaf aan dat ze er wel vertrouwen in hadden dat de opgelegde veiligheidsmaatregelen voldoende waren om fysiek te winkelen weer veilig te maken. Toch gaan veel shoppers hun shopgedrag wel aanpassen. Er zal meer gekeken worden naar kleinere lokale winkels, omdat mensen liever de drukte van shoppingcentra vermijden. Ook wil ongeveer 40% liever geen kleren of schoenen meer aanpassen in een winkel alvorens ze te kopen.

Veel mensen (niet iets meer dan de helft) zijn er van overtuigd dat ons shopgedrag door de coronacrisis definitief zal veranderen. Om dat te onderzoeken, plant Thomas More in de toekomst een vervolgsurvey. Daaruit moet blijken of we inderdaad anders gaan winkelen, of dat van zodra het coronavirus is gaan liggen we weer hervallen in onze ‘oude gewoontes’.

Koop jij de laatste tijd ook meer bij webshops? En ben je van plan dit te blijven doen? Laat het ons weten in de reacties!

businessconsumentencoronacrisisDigital Commercemaatschappijslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!