Test

Dit is een popup

Oostende brengt James Ensor weer tot leven via TikTok

De stad Oostende wil jonge mensen naar de stad lokken via een creatieve TikTok-campagne rond het werk van de beroemde kunstenaar James Ensor.

Het vernieuwde James Ensorhuis in de stad Oostende opent vanaf volgende week opnieuw de deuren. Het museum werd gebouwd op de plaats waar de Belgische kunstenaar, geboren en getogen in de kuststad, leefde en werkte. En omdat de culturele sector in Vlaanderen na een lange lockdown terug een boost kan gebruiken, lanceert het stadsbestuur samen met Toerisme Vlaanderen een originele campagne om het museum te promoten.

Het James Ensorhuis in Oostende voor de renovatie.

De campagne is vooral gericht op jongeren, en daarom probeert Toerisme Vlaanderen ze te bereiken van het platform dat hen het meest aanspreekt: TikTok. Aan de campagne is een wedstrijd verbonden met als prijs een citytrip naar Oostende voor twee personen. Hoewel internationaal reizen nog even verboden is, is de campagne niet enkel gericht op Vlaamse jongeren. Ook jongeren uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje en Italië kunnen deelnemen.

Maskers

De opdracht is relatief simpel. Iedereen die wil meedoen, moet op TikTok een filmpje posten met een zelf gemaakt (mond)masker. In de video moeten ze hun ware gelaat achter het masker tonen. De keuze voor maskers is zeer bewust, want maskers en doodskoppen zijn een vaak terugkerend element in de schilderijen van Ensor. Voor de muzikale begeleiding zorgt de Vlaamse muzikant Glints, die zelfs een speciaal nummer schreef voor de campagne.

Toerisme Vlaanderen en Oostende hopen dat jongeren door de campagne geïnspireerd raken door de kunst van Ensor en dat ook doorgeven aan hun ouders, zodat ook zij die de citytrip niet winnen achteraf eens een bezoekje naar de kuststad plannen. Burgemeester Bart Tommelein noemt de kunstenaar een belangrijke ambassadeur voor Oostende.

De campagne #MyEnsor start vandaag en zal lopen tot en met 30 juni. Enkele binnen- en buitenlandse influencers hebben hun inzending al doorgestuurd. De drie meest creatieve inzendingen zullen met de prijs aan de haal gaan. Inspiratie nodig? Hier kan je alvast een video bekijken!

Moderne stad

Het stadsbestuur van Oostende mag gerust zeggen dat ze mee zijn met hun tijd. Het was vorige maand de eerste stad in België die een TikTok-account oprichtte. Ondertussen heeft het account al 12.500 volgers, 150.000 likes en 1,7 miljoen views. Deze campagne is zonder twijfel wel het meest ambitieuze project dat het stadsbestuur al gelanceerd heeft op TikTok.

Het vernieuwde James Ensorhuis in de stad Oostende opent vanaf volgende week opnieuw de deuren. Het museum werd gebouwd op de plaats waar de Belgische kunstenaar, geboren en getogen in de kuststad, leefde en werkte. En omdat de culturele sector in Vlaanderen na een lange lockdown terug een boost kan gebruiken, lanceert het stadsbestuur samen met Toerisme Vlaanderen een originele campagne om het museum te promoten.

Het James Ensorhuis in Oostende voor de renovatie.

De campagne is vooral gericht op jongeren, en daarom probeert Toerisme Vlaanderen ze te bereiken van het platform dat hen het meest aanspreekt: TikTok. Aan de campagne is een wedstrijd verbonden met als prijs een citytrip naar Oostende voor twee personen. Hoewel internationaal reizen nog even verboden is, is de campagne niet enkel gericht op Vlaamse jongeren. Ook jongeren uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje en Italië kunnen deelnemen.

Maskers

De opdracht is relatief simpel. Iedereen die wil meedoen, moet op TikTok een filmpje posten met een zelf gemaakt (mond)masker. In de video moeten ze hun ware gelaat achter het masker tonen. De keuze voor maskers is zeer bewust, want maskers en doodskoppen zijn een vaak terugkerend element in de schilderijen van Ensor. Voor de muzikale begeleiding zorgt de Vlaamse muzikant Glints, die zelfs een speciaal nummer schreef voor de campagne.

Toerisme Vlaanderen en Oostende hopen dat jongeren door de campagne geïnspireerd raken door de kunst van Ensor en dat ook doorgeven aan hun ouders, zodat ook zij die de citytrip niet winnen achteraf eens een bezoekje naar de kuststad plannen. Burgemeester Bart Tommelein noemt de kunstenaar een belangrijke ambassadeur voor Oostende.

De campagne #MyEnsor start vandaag en zal lopen tot en met 30 juni. Enkele binnen- en buitenlandse influencers hebben hun inzending al doorgestuurd. De drie meest creatieve inzendingen zullen met de prijs aan de haal gaan. Inspiratie nodig? Hier kan je alvast een video bekijken!

Moderne stad

Het stadsbestuur van Oostende mag gerust zeggen dat ze mee zijn met hun tijd. Het was vorige maand de eerste stad in België die een TikTok-account oprichtte. Ondertussen heeft het account al 12.500 volgers, 150.000 likes en 1,7 miljoen views. Deze campagne is zonder twijfel wel het meest ambitieuze project dat het stadsbestuur al gelanceerd heeft op TikTok.

kunstontspanningslidertiktok

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!