Test

Dit is een popup

5 toepassingen van blockchain in e-commerce

De blockchain kan voor webwinkels een revolutie inluiden. We zetten vijf vernieuwende toepassingen op een rij aangedreven door de technologie.

Wie zich interesseert in technologie is ongetwijfeld al op de blockchain gestoten, aangezien het een van de meest gebezigde buzzwords van het moment is. Niet zonder reden: blockchaintechnologie draagt een groot potentieel met zich mee. De technologie laat toe om verschillende stappen over te slaan in je bedrijfsprocessen en het kan mogelijks de manier waarop je klanten bereikt voorgoed veranderen.

Blockchain

Eerst een woordje uitleg over de blockchain. Deze technologie is oorspronkelijk ontwikkeld voor de bitcoin. De ontwikkelaars van bitcoin wilden een digitale munt creëren die buiten de omgeving van financiële instellingen kon functioneren. Om dat mogelijk te maken, was er een mechanisme nodig dat ervoor zorgde dat wie een bitcoin kreeg er ook zeker van kon zijn dat er niet geknoeid was met de munt. Dat werd de blockchain.

De blockchain werkt volgens het principe van het gedecentraliseerde register: iedereen die wil kan de ketting van vorige transacties die gebeurd zijn bekijken. Er bestaan ook meerder kopieën van die transactiegeschiedenis, verdeeld over een netwerk van computers. En omdat de transacties vastgelegd worden aan de hand van geavanceerde encryptiecodes, is het bijna onmogelijk om met de blockchain te frauderen. Elke transactie creëert een nieuwe encryptieblok dat aan de ketting wordt toegevoegd en vastgelegd: vandaar ‘blockchain’.

Omdat je er geen derde partij meer moet bijhalen om te bevestigen dat een transactie correct is verlopen, maakt die blockchain nieuwe toepassingen mogelijk en snijdt hij tussenpersonen weg. Ik som de belangrijkste toepassingen voor de e-commerce op.

1. Smart contracts

Een van de meest baanbrekende toepassingen van blockchain zijn de zogenaamde smart contracts. Omdat er met de blockchain moeilijk te frauderen is, heb je geen externe controle nodig wanneer je een nieuw contract aangaat. Dit zorgt ervoor dat contracten veel sneller afgesloten kunnen worden. Sommige experts voorspellen zelfs een toekomst waarin contracten in een vingerknip veranderd kunnen worden wanneer je ergens goedkoper terecht kunt. Voor webshops kunnen dergelijke smart contracts erg aantrekkelijk zijn om de beste contracten bij leveranciers en logistieke partners te bedingen.

2. Slimme supply chain

Niet alleen geldelijke transacties zijn vast te leggen in de blockchain, zowat elke informatie kan met het register veilig worden opgeslagen. Zo kan men de reisweg van een product van fabrikant tot verkoper registreren, waarbij voor elke schakel belangrijke parameters worden opgeslagen in een blockchain. Zo kan je snel problemen traceren als die zich voordoen.

3. Verdwijnen van marktplaatsen

Als de smart contracts ingang vinden, zou het belang van marktplaatsen kunnen afnemen. Experts verwachten dat die slimme contracten waarschijnlijk door computers beheerd zullen worden, om sneller in te spelen op voordelige prijzen. Als consumenten het gewoon worden om hun contracten aan computers over te laten, dan is het maar een kleine stap om die computers ook naar koopjes te laten jagen. Voor die computers maakt het niet uit op welk platform ze producten vinden, wat het model van de marktplaats onder druk zet. Marktplaatsen verhogen de prijzen onrechtstreeks immers door een commissie te vragen.

4. Keurmerk

Voor bepaalde producten waar de authenticiteit belangrijk is, kan de blockchain de rol vervullen van keurmerk. Denk bijvoorbeeld aan luxemerken en unieke goederen zoals schilderijen die intrinsiek een grote waarde hebben, maar ook aan bio-producten die grote waarde hechten aan hun herkomst. Consumenten kunnen dankzij de blockchain zelf de reisweg van het product controleren.

5. Mobiele betalingen

De blockchain is gebouwd om de bitcoin mogelijk te maken en is daarom met vrij weinig aanpassingen ook in te zetten als algemeen platform voor mobiele betalingen. Dankzij het blockchainmechanisme zijn gebruikers beschermd tegen fraude.

Wie zich interesseert in technologie is ongetwijfeld al op de blockchain gestoten, aangezien het een van de meest gebezigde buzzwords van het moment is. Niet zonder reden: blockchaintechnologie draagt een groot potentieel met zich mee. De technologie laat toe om verschillende stappen over te slaan in je bedrijfsprocessen en het kan mogelijks de manier waarop je klanten bereikt voorgoed veranderen.

Blockchain

Eerst een woordje uitleg over de blockchain. Deze technologie is oorspronkelijk ontwikkeld voor de bitcoin. De ontwikkelaars van bitcoin wilden een digitale munt creëren die buiten de omgeving van financiële instellingen kon functioneren. Om dat mogelijk te maken, was er een mechanisme nodig dat ervoor zorgde dat wie een bitcoin kreeg er ook zeker van kon zijn dat er niet geknoeid was met de munt. Dat werd de blockchain.

De blockchain werkt volgens het principe van het gedecentraliseerde register: iedereen die wil kan de ketting van vorige transacties die gebeurd zijn bekijken. Er bestaan ook meerder kopieën van die transactiegeschiedenis, verdeeld over een netwerk van computers. En omdat de transacties vastgelegd worden aan de hand van geavanceerde encryptiecodes, is het bijna onmogelijk om met de blockchain te frauderen. Elke transactie creëert een nieuwe encryptieblok dat aan de ketting wordt toegevoegd en vastgelegd: vandaar ‘blockchain’.

Omdat je er geen derde partij meer moet bijhalen om te bevestigen dat een transactie correct is verlopen, maakt die blockchain nieuwe toepassingen mogelijk en snijdt hij tussenpersonen weg. Ik som de belangrijkste toepassingen voor de e-commerce op.

1. Smart contracts

Een van de meest baanbrekende toepassingen van blockchain zijn de zogenaamde smart contracts. Omdat er met de blockchain moeilijk te frauderen is, heb je geen externe controle nodig wanneer je een nieuw contract aangaat. Dit zorgt ervoor dat contracten veel sneller afgesloten kunnen worden. Sommige experts voorspellen zelfs een toekomst waarin contracten in een vingerknip veranderd kunnen worden wanneer je ergens goedkoper terecht kunt. Voor webshops kunnen dergelijke smart contracts erg aantrekkelijk zijn om de beste contracten bij leveranciers en logistieke partners te bedingen.

2. Slimme supply chain

Niet alleen geldelijke transacties zijn vast te leggen in de blockchain, zowat elke informatie kan met het register veilig worden opgeslagen. Zo kan men de reisweg van een product van fabrikant tot verkoper registreren, waarbij voor elke schakel belangrijke parameters worden opgeslagen in een blockchain. Zo kan je snel problemen traceren als die zich voordoen.

3. Verdwijnen van marktplaatsen

Als de smart contracts ingang vinden, zou het belang van marktplaatsen kunnen afnemen. Experts verwachten dat die slimme contracten waarschijnlijk door computers beheerd zullen worden, om sneller in te spelen op voordelige prijzen. Als consumenten het gewoon worden om hun contracten aan computers over te laten, dan is het maar een kleine stap om die computers ook naar koopjes te laten jagen. Voor die computers maakt het niet uit op welk platform ze producten vinden, wat het model van de marktplaats onder druk zet. Marktplaatsen verhogen de prijzen onrechtstreeks immers door een commissie te vragen.

4. Keurmerk

Voor bepaalde producten waar de authenticiteit belangrijk is, kan de blockchain de rol vervullen van keurmerk. Denk bijvoorbeeld aan luxemerken en unieke goederen zoals schilderijen die intrinsiek een grote waarde hebben, maar ook aan bio-producten die grote waarde hechten aan hun herkomst. Consumenten kunnen dankzij de blockchain zelf de reisweg van het product controleren.

5. Mobiele betalingen

De blockchain is gebouwd om de bitcoin mogelijk te maken en is daarom met vrij weinig aanpassingen ook in te zetten als algemeen platform voor mobiele betalingen. Dankzij het blockchainmechanisme zijn gebruikers beschermd tegen fraude.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!