Belgen stuurden al 50.000 cadeautjes terug
Niet elk cadeautje onder de kerstboom valt in de smaak. Wanneer een geschenk niet aan de verwachtingen voldoet, aarzelt de Belg niet om het opnieuw op te sturen: terug naar de winkel of webshop waarvan het pakje afkomstig is. Volgens schattingen van bpost werden in de dagen na Kerstmis en Nieuwjaar zo maar liefst 50.000 dagen pakketten geretourneerd. Dat is zo’n 65 procent meer dan op een doorsnee dag, waardoor er sprake is van een nieuw record. Dat meldt Het Nieuwsblad.
Handelsfederatie Comeos laat weten dat het terugsturen van pakjes ‘een nationale sport’ is geworden. Zeven op de tien Belgen stuurt weleens een bestelling terug, zo zegt Hans Cardyn van Comeos aan Het Nieuwsblad. Het is niet ondenkbaar dat een verkeerd passende broek of een ongewenst cadeautje wordt teruggestuurd, hoewel Cardyn meteen waarschuwt voor de gevolgen. ‘Uiteraard is het beter als we het terugsturen kunnen beperken. Niet alleen voor de handelaar maar ook voor het milieu.’ Zo’n vijf procent van alle klanten zou daarnaast al eens online iets gekocht hebben zonder de bedoeling te hebben van de aankoop ook te houden. ‘Dat gaat te ver’, besluit Cardyn.
Het stijgend aantal retouren is een fenomeen dat zich wereldwijd voortzet, en is vooral merkbaar bij fashionretailers. Sommige onder hen proberen het aantal terugzendingen binnen de perken te houden met allerlei maatregelen. Zo voerde Esprit vorig jaar voor het eerst een ‘retourlimiet‘ in: klanten die meer dan 90 procent van hun bestellingen weer terugsturen, worden verbannen uit de webshop.
Niet elk cadeautje onder de kerstboom valt in de smaak. Wanneer een geschenk niet aan de verwachtingen voldoet, aarzelt de Belg niet om het opnieuw op te sturen: terug naar de winkel of webshop waarvan het pakje afkomstig is. Volgens schattingen van bpost werden in de dagen na Kerstmis en Nieuwjaar zo maar liefst 50.000 dagen pakketten geretourneerd. Dat is zo’n 65 procent meer dan op een doorsnee dag, waardoor er sprake is van een nieuw record. Dat meldt Het Nieuwsblad.
Handelsfederatie Comeos laat weten dat het terugsturen van pakjes ‘een nationale sport’ is geworden. Zeven op de tien Belgen stuurt weleens een bestelling terug, zo zegt Hans Cardyn van Comeos aan Het Nieuwsblad. Het is niet ondenkbaar dat een verkeerd passende broek of een ongewenst cadeautje wordt teruggestuurd, hoewel Cardyn meteen waarschuwt voor de gevolgen. ‘Uiteraard is het beter als we het terugsturen kunnen beperken. Niet alleen voor de handelaar maar ook voor het milieu.’ Zo’n vijf procent van alle klanten zou daarnaast al eens online iets gekocht hebben zonder de bedoeling te hebben van de aankoop ook te houden. ‘Dat gaat te ver’, besluit Cardyn.
Het stijgend aantal retouren is een fenomeen dat zich wereldwijd voortzet, en is vooral merkbaar bij fashionretailers. Sommige onder hen proberen het aantal terugzendingen binnen de perken te houden met allerlei maatregelen. Zo voerde Esprit vorig jaar voor het eerst een ‘retourlimiet‘ in: klanten die meer dan 90 procent van hun bestellingen weer terugsturen, worden verbannen uit de webshop.