De drie belangrijkste effecten van slechte datakwaliteit
Voor het effectief generen van nieuwe leads en het goed stroomlijnen van demand generation is een kwalitatieve database met complete marktinformatie de basis. Resultaten van een campagne dienen terug te vloeien in de database en informatie hoort altijd accuraat, compleet, correct en uniek te zijn. Toch is dit lang niet altijd het geval. Tijdens klantcontact krijgen organisaties nog te vaak antwoorden als: ‘Ik heb helemaal geen tablet’, ‘Cloudapplicaties? Nee die gebruiken we niet’ en ‘Ik ben niet de juiste persoon voor dit gesprek’. 46 procent van de organisaties gaat wel eens de fout in door slechte datakwaliteit, dit blijkt uit onderzoek van de New York Times. Welke prijs betalen organisaties hier eigenlijk voor? Ik heb de drie belangrijkste effecten op een rijtje gezet.
1. Doelloze kosten lopen op
Een definitief prijskaartje is niet aan slechte datakwaliteit te hangen, maar dat organisaties hierdoor kosten maken en winst mislopen staat buiten kijf. Bedrijven verhuizen, e-mailadressen veranderen en organisaties reorganiseren. Dit betekent dat post naar onjuiste adressen wordt gestuurd, e-mails niet aankomen en afdelingen niet meer te bereiken zijn. De post wordt ingepakt, de e-mail getypt en de telefoon opgepakt, maar deze handelingen leveren geen enkel resultaat op. Verspilde tijd. En tijd is geld.
2. Sales en marketing zonder resultaat
Als bedrijven werken met verouderde data, is de kans groot dat zij niet inzichtelijk hebben wie zij moeten benaderen bij welk bedrijf. Personen wisselen van baan, gaan met pensioen of komen op straat te staan na een fusie of overname. Als de database niet continu wordt aangevuld, bijgewerkt en opgeschoond met deze informatie, wordt effectieve klantbenadering moeilijk. De juiste DMU is niet voorhanden en bedrijven krijgen niet de juiste persoon te pakken. Ze komen geen stap verder en gaan zelfs twee stappen achteruit. De doelgroep wordt niet bereikt én zij slaan tegelijkertijd een flater bij de potentiële klant. Dit allemaal omdat bedrijven hun data niet op orde hebben.
3. Reputatieschade
U wilt als organisatie blunders uit de weg gaan en met een grote boog om eventuele fouten lopen. U wilt geen bedrijven aanschrijven die net failliet zijn of contact zoeken met mensen die allang uit het bedrijf zijn gestapt. Deze misstappen zorgen ervoor dat er negatief over uw organisatie gepraat wordt en dat is wel het laatste wat u wilt.
Kortom, get your facts straight. Zorg dat u niet tegen de lamp loopt en voorkom bovenstaande misstappen. Zorg voor een database waarin alle klantdata staat en ververs deze regelmatig. Alleen dan kunnen bedrijven effectief marketing- en salesactiviteiten uitvoeren.
Voor het effectief generen van nieuwe leads en het goed stroomlijnen van demand generation is een kwalitatieve database met complete marktinformatie de basis. Resultaten van een campagne dienen terug te vloeien in de database en informatie hoort altijd accuraat, compleet, correct en uniek te zijn. Toch is dit lang niet altijd het geval. Tijdens klantcontact krijgen organisaties nog te vaak antwoorden als: ‘Ik heb helemaal geen tablet’, ‘Cloudapplicaties? Nee die gebruiken we niet’ en ‘Ik ben niet de juiste persoon voor dit gesprek’. 46 procent van de organisaties gaat wel eens de fout in door slechte datakwaliteit, dit blijkt uit onderzoek van de New York Times. Welke prijs betalen organisaties hier eigenlijk voor? Ik heb de drie belangrijkste effecten op een rijtje gezet.
1. Doelloze kosten lopen op
Een definitief prijskaartje is niet aan slechte datakwaliteit te hangen, maar dat organisaties hierdoor kosten maken en winst mislopen staat buiten kijf. Bedrijven verhuizen, e-mailadressen veranderen en organisaties reorganiseren. Dit betekent dat post naar onjuiste adressen wordt gestuurd, e-mails niet aankomen en afdelingen niet meer te bereiken zijn. De post wordt ingepakt, de e-mail getypt en de telefoon opgepakt, maar deze handelingen leveren geen enkel resultaat op. Verspilde tijd. En tijd is geld.
2. Sales en marketing zonder resultaat
Als bedrijven werken met verouderde data, is de kans groot dat zij niet inzichtelijk hebben wie zij moeten benaderen bij welk bedrijf. Personen wisselen van baan, gaan met pensioen of komen op straat te staan na een fusie of overname. Als de database niet continu wordt aangevuld, bijgewerkt en opgeschoond met deze informatie, wordt effectieve klantbenadering moeilijk. De juiste DMU is niet voorhanden en bedrijven krijgen niet de juiste persoon te pakken. Ze komen geen stap verder en gaan zelfs twee stappen achteruit. De doelgroep wordt niet bereikt én zij slaan tegelijkertijd een flater bij de potentiële klant. Dit allemaal omdat bedrijven hun data niet op orde hebben.
3. Reputatieschade
U wilt als organisatie blunders uit de weg gaan en met een grote boog om eventuele fouten lopen. U wilt geen bedrijven aanschrijven die net failliet zijn of contact zoeken met mensen die allang uit het bedrijf zijn gestapt. Deze misstappen zorgen ervoor dat er negatief over uw organisatie gepraat wordt en dat is wel het laatste wat u wilt.
Kortom, get your facts straight. Zorg dat u niet tegen de lamp loopt en voorkom bovenstaande misstappen. Zorg voor een database waarin alle klantdata staat en ververs deze regelmatig. Alleen dan kunnen bedrijven effectief marketing- en salesactiviteiten uitvoeren.