Test

Dit is een popup

8 AdWords wensen en work-arounds

Google AdWords is zeer doeltreffend en al erg compleet. Toch zijn er zaken die misschien niet altijd opvallen, maar wel degelijk beter kunnen. Tips voor de to-do list van Google in 2016, en work-arounds om er nu al mee aan de slag te gaan.

1. Apart bod tussen Google Search en searchpartners

In het zoeknetwerk van Google wordt er onderscheid gemaakt tussen Google(.be) en search partners. Search partners zijn sites met geïmplementeerde Google search zoals YouTube, AOL en Startpagina.be.
Search partners kunnen niet afzonderlijk getarget worden. Vervelend, want met grote regelmaat zie ik dat prestaties zeer verschillen, zoals in het voorbeeld hieronder. De kosten per conversie zijn het dubbele van Google Search. Daarom wil ik per klik minder betalen om conversies rendabeler te maken.

WORKAROUND

Er is geen andere optie dan bij de campagne-instellingen search partners uit te schakelen om het rendement te verhogen. Enkel de search partners targeten (en rendabel maken) via een eigen campagne is niet mogelijk.

2. Tablets apart kunnen targeten

Ook tablets kunnen niet (meer) afzonderlijk worden getarget. In de praktijk blijkt het echter hoogstnodig, want soms presteert de tablet beter en soms minder. In het voorbeeld hieronder met fors hogere kosten per conversie.

WORKAROUND

Ga naar campagne-instellingen > device > edit > en kies daar voor alle mobiele besturingssystemen (iOS, Android, WebOS). Je sluit nu desktop uit, want dat werkt niet met die (mobiele) besturingssystemen. Zet vervolgens de mobile bid adjustment van mobile devices op 100 procent en je target alleen tablets. Helaas is deze work-around slechts mogelijk voor displaycampagnes.

 

Geïnteresseerd in meer? U kan het volledige artikel gratis lezen in Smart Business 149, te downloaden via deze link.

1. Apart bod tussen Google Search en searchpartners

In het zoeknetwerk van Google wordt er onderscheid gemaakt tussen Google(.be) en search partners. Search partners zijn sites met geïmplementeerde Google search zoals YouTube, AOL en Startpagina.be.
Search partners kunnen niet afzonderlijk getarget worden. Vervelend, want met grote regelmaat zie ik dat prestaties zeer verschillen, zoals in het voorbeeld hieronder. De kosten per conversie zijn het dubbele van Google Search. Daarom wil ik per klik minder betalen om conversies rendabeler te maken.

WORKAROUND

Er is geen andere optie dan bij de campagne-instellingen search partners uit te schakelen om het rendement te verhogen. Enkel de search partners targeten (en rendabel maken) via een eigen campagne is niet mogelijk.

2. Tablets apart kunnen targeten

Ook tablets kunnen niet (meer) afzonderlijk worden getarget. In de praktijk blijkt het echter hoogstnodig, want soms presteert de tablet beter en soms minder. In het voorbeeld hieronder met fors hogere kosten per conversie.

WORKAROUND

Ga naar campagne-instellingen > device > edit > en kies daar voor alle mobiele besturingssystemen (iOS, Android, WebOS). Je sluit nu desktop uit, want dat werkt niet met die (mobiele) besturingssystemen. Zet vervolgens de mobile bid adjustment van mobile devices op 100 procent en je target alleen tablets. Helaas is deze work-around slechts mogelijk voor displaycampagnes.

 

Geïnteresseerd in meer? U kan het volledige artikel gratis lezen in Smart Business 149, te downloaden via deze link.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!