Maak uw website beter vindbaar in tien stappen
Bij zoekmachineoptimalisatie kun je onderscheid maken tussen onpage en offpage optimalisatie. Onpage slaat op alles wat je zelf kunt verbeteren aan je website, terwijl offpage betrekking heeft op externe factoren, zoals linkbuilding.
Wat kun je nu doen aan je website om hem beter vindbaar te maken? Een stappenplan op basis van de website van massagesalon Dolfijn in Zwolle die ik voor zoekmachines heb geoptimaliseerd.
Stap 1: Wees specifiek
Massagesalon Dolfijn is gevestigd in Zwolle en de website kan op verschillende manieren verbeterd worden. In het menu aan de linkerkant stond als tweede item: “De salon”.
Hoe duidelijker en specifieker een website is, hoe beter zoekmachines hem ‘begrijpen’ en hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten. “De salon” is daarom gewijzigd in ‘Massagesalon Zwolle’.
Op de zoekterm ‘massage zwolle zuid’ staat de site in Google op plaats 1. Er zoeken misschien niet heel veel mensen op, maar het zijn wel direct potentiële klanten.
Stap 2: Duidelijke titel
De titel van een pagina is belangrijk voor zoekmachines, want het geeft een duidelijke indicatie waar de pagina over gaat. Op de pagina van de salon stond: ‘De salon’. Dit kan op een kapsalon, een ijssalon of een hoedensalon slaan. Zoekmachines kunnen het niet raden en er staat niet bij dat het over een massagesalon gaat.
Aanpassen dus, bijvoorbeeld in ‘Massagesalon Dolfijn – Zwolle’ of in combinatie met andere zoekwoorden. Het is uiteindelijk: ‘Massage Zwolle Zuid – Massagesalon’ geworden.
Bij veel CMS-systemen kun je aparte titels opgeven voor bezoekers en zoekmachines. Zo kun je de titel boven een pagina lekker leesbaar maken voor mensen, terwijl je in de zoekmachine-variant extra zoekwoorden schrijft.
Stap 3: Kernwoorden in tekst
Er staat weinig tekst op de pagina’s en ook hier valt regelmatig het woord ‘salon’. We maken hier opnieuw “massagesalon” van, al dan niet gecombineerd met de vestigingsplaats of andere gerelateerde woorden.
Stap 4: Geef genoeg informatie
Hoe specifieker je bent, hoe meer informatie bezoekers en zoekmachines op de pagina kunnen vinden. Welk merk massagetafel staat er bijvoorbeeld in de ruimte? En voor welk type behandelingen is deze massagetafel geschikt?
Beantwoord je de vragen heel precies dan ben je ook vindbaar op de extra woorden die je zo op de pagina zet. Er zullen niet heel veel mensen zoeken op een type massagetafel, maar elke extra klant die het oplevert is mooi meegenomen.
Stap 5: Unieke omschrijving
Google gebruikt vaak de meta-description van een webpagina als omschrijving bij de zoekresultaten. Bij SEO wil je dat elke pagina op je website uniek is, zodat elke pagina met zijn eigen zoekwoordencombinatie meedingt naar een hoge positie in Google.
Als alle pagina’s dezelfde (of geen) meta-description hebben moet Google raden waar de pagina over gaat, en dit hou je liever in eigen hand. Je moet dus voor elke pagina een unieke, korte omschrijving maken.
In de broncode van de pagina ‘De salon’ stond als description: “Ik heb een zeer uitgebreid assortiment aan massages. Deze zijn puur voor ontspanning maar ook zeer effectief bij lichte klachten.” Deze tekst kwam op verschillende pagina’s van de site voor en zei niets over de massagesalon. De meta-description is daarom per pagina gewijzigd.
Stap 6: Context in url”s
Ook in url’s kun je context schrijven. De pagina ‘De salon’ had als url: http://www.massagesalondolfijn.nl/index.php/de-salon. In de domeinnaam stond het woord ‘massagesalon’ en dit geeft zoekmachines een idee waar de website over gaat. Het tweede gedeelte kan beter worden gewijzigd in: http://www.massagesalondolfijn.nl/massagesalon-zwolle.
Url’s waar woorden in staan noemt men zoekmachinevriendelijke url’s (SEF url’s). Deze zijn niet vereist voor een hoge positie in Google. Toch raad ik ze aan, en dat heeft te maken met het fenomeen ankertekst.
Bij links noemt men de woorden waar de link onder staat de ankertekst, en dit zegt zoekmachines veel over de gelinkte pagina. Als een externe website onder de woorden ‘massagesalon Zwolle’ linkt naar de pagina die geoptimaliseerd is voor precies deze woorden, krijgt de link extra waarde. Bezoekers en zoekmachines weten precies wat ze kunnen verwachten en waar de onderliggende pagina over gaat.
Stap 7: Alternatieve tekst bij afbeeldingen
Op de website stond een afbeelding met de naam salon2.jpg. Ook hierin kun je zoekwoorden verwerken. We kozen voor ‘Ontspannings Massage’. Ook de alternatieve tekst en titel van de afbeelding werden aangepast van alt=”De Salon” title=”De Salon” ?naar alt=”Massagesalon Dolfijn Zwolle” title=”Dolfijn massages Zwolle” (de title wijkt iets af, om ‘duplicate content’ te vermijden).
Stap 8: Relevante links
Hoe meer – relevante – links naar je website, hoe meer stemmen hij krijgt en hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten. Mensen kunnen linken naar de complete website of naar een onderliggende pagina.
In het geval van de Salon-pagina krijgt de link extra waarde als de ankertekst overeenkomt met de gelinkte pagina. Anders gesteld: als een andere website de link precies plaatst onder de woorden “Massagesalon Zwolle”. De ankertekst en de geoptimaliseerde pagina sluiten nu naadloos op elkaar aan, dus maximale duidelijkheid voor bezoekers en zoekmachines.
Stap 9: Interne links
De website van Massagesalon Dolfijn bevat weinig interne links. Dit zijn links binnen je eigen website die je ook weer kunt voorzien van de best mogelijke ankerteksten. Schrijf je op een andere pagina op je site massagesalon Zwolle dan kun je hier een link onder zetten naar de pagina die je hebt geoptimaliseerd voor…massagesalon Zwolle.
Elke pagina op je website vertegenwoordigt een bepaalde waarde (pagerank) en op deze manier geef je intern waarde door. De ‘massagesalon Zwolle”-pagina wordt wat krachtiger en zal het weer wat beter doen in Google.
Misschien nog wel belangrijker is dat je de lezer snel de mogelijkheid biedt verder te lezen op je site. Je houdt ze als het ware vast en maakt het verder surfen zo makkelijk mogelijk. Doe je dit niet en laat je bezoekers aan hun lot over, dan verlaten veel bezoekers je site.
Stap 10: Sitemap
Een sitemap kun je zien als een plattegrond van je website. Sitemaps maken zoekmachines snel duidelijk welke pagina’s er op de website staan, en de website van Massagesalon Dolfijn bevat er momenteel geen. De website draait op het gratis CMS Joomla en voor Joomla is Xmap een goede, gratis sitemapuitbreiding.
Op 30 januari organiseren Smart Business Strategies en ZDNet een training “SEO voor tekstschrijvers” waarbij we verder ingaan op deze materie. Op deze website krijg je daar alle informatie over.
Bij zoekmachineoptimalisatie kun je onderscheid maken tussen onpage en offpage optimalisatie. Onpage slaat op alles wat je zelf kunt verbeteren aan je website, terwijl offpage betrekking heeft op externe factoren, zoals linkbuilding.
Wat kun je nu doen aan je website om hem beter vindbaar te maken? Een stappenplan op basis van de website van massagesalon Dolfijn in Zwolle die ik voor zoekmachines heb geoptimaliseerd.
Stap 1: Wees specifiek
Massagesalon Dolfijn is gevestigd in Zwolle en de website kan op verschillende manieren verbeterd worden. In het menu aan de linkerkant stond als tweede item: “De salon”.
Hoe duidelijker en specifieker een website is, hoe beter zoekmachines hem ‘begrijpen’ en hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten. “De salon” is daarom gewijzigd in ‘Massagesalon Zwolle’.
Op de zoekterm ‘massage zwolle zuid’ staat de site in Google op plaats 1. Er zoeken misschien niet heel veel mensen op, maar het zijn wel direct potentiële klanten.
Stap 2: Duidelijke titel
De titel van een pagina is belangrijk voor zoekmachines, want het geeft een duidelijke indicatie waar de pagina over gaat. Op de pagina van de salon stond: ‘De salon’. Dit kan op een kapsalon, een ijssalon of een hoedensalon slaan. Zoekmachines kunnen het niet raden en er staat niet bij dat het over een massagesalon gaat.
Aanpassen dus, bijvoorbeeld in ‘Massagesalon Dolfijn – Zwolle’ of in combinatie met andere zoekwoorden. Het is uiteindelijk: ‘Massage Zwolle Zuid – Massagesalon’ geworden.
Bij veel CMS-systemen kun je aparte titels opgeven voor bezoekers en zoekmachines. Zo kun je de titel boven een pagina lekker leesbaar maken voor mensen, terwijl je in de zoekmachine-variant extra zoekwoorden schrijft.
Stap 3: Kernwoorden in tekst
Er staat weinig tekst op de pagina’s en ook hier valt regelmatig het woord ‘salon’. We maken hier opnieuw “massagesalon” van, al dan niet gecombineerd met de vestigingsplaats of andere gerelateerde woorden.
Stap 4: Geef genoeg informatie
Hoe specifieker je bent, hoe meer informatie bezoekers en zoekmachines op de pagina kunnen vinden. Welk merk massagetafel staat er bijvoorbeeld in de ruimte? En voor welk type behandelingen is deze massagetafel geschikt?
Beantwoord je de vragen heel precies dan ben je ook vindbaar op de extra woorden die je zo op de pagina zet. Er zullen niet heel veel mensen zoeken op een type massagetafel, maar elke extra klant die het oplevert is mooi meegenomen.
Stap 5: Unieke omschrijving
Google gebruikt vaak de meta-description van een webpagina als omschrijving bij de zoekresultaten. Bij SEO wil je dat elke pagina op je website uniek is, zodat elke pagina met zijn eigen zoekwoordencombinatie meedingt naar een hoge positie in Google.
Als alle pagina’s dezelfde (of geen) meta-description hebben moet Google raden waar de pagina over gaat, en dit hou je liever in eigen hand. Je moet dus voor elke pagina een unieke, korte omschrijving maken.
In de broncode van de pagina ‘De salon’ stond als description: “Ik heb een zeer uitgebreid assortiment aan massages. Deze zijn puur voor ontspanning maar ook zeer effectief bij lichte klachten.” Deze tekst kwam op verschillende pagina’s van de site voor en zei niets over de massagesalon. De meta-description is daarom per pagina gewijzigd.
Stap 6: Context in url”s
Ook in url’s kun je context schrijven. De pagina ‘De salon’ had als url: http://www.massagesalondolfijn.nl/index.php/de-salon. In de domeinnaam stond het woord ‘massagesalon’ en dit geeft zoekmachines een idee waar de website over gaat. Het tweede gedeelte kan beter worden gewijzigd in: http://www.massagesalondolfijn.nl/massagesalon-zwolle.
Url’s waar woorden in staan noemt men zoekmachinevriendelijke url’s (SEF url’s). Deze zijn niet vereist voor een hoge positie in Google. Toch raad ik ze aan, en dat heeft te maken met het fenomeen ankertekst.
Bij links noemt men de woorden waar de link onder staat de ankertekst, en dit zegt zoekmachines veel over de gelinkte pagina. Als een externe website onder de woorden ‘massagesalon Zwolle’ linkt naar de pagina die geoptimaliseerd is voor precies deze woorden, krijgt de link extra waarde. Bezoekers en zoekmachines weten precies wat ze kunnen verwachten en waar de onderliggende pagina over gaat.
Stap 7: Alternatieve tekst bij afbeeldingen
Op de website stond een afbeelding met de naam salon2.jpg. Ook hierin kun je zoekwoorden verwerken. We kozen voor ‘Ontspannings Massage’. Ook de alternatieve tekst en titel van de afbeelding werden aangepast van alt=”De Salon” title=”De Salon” ?naar alt=”Massagesalon Dolfijn Zwolle” title=”Dolfijn massages Zwolle” (de title wijkt iets af, om ‘duplicate content’ te vermijden).
Stap 8: Relevante links
Hoe meer – relevante – links naar je website, hoe meer stemmen hij krijgt en hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten. Mensen kunnen linken naar de complete website of naar een onderliggende pagina.
In het geval van de Salon-pagina krijgt de link extra waarde als de ankertekst overeenkomt met de gelinkte pagina. Anders gesteld: als een andere website de link precies plaatst onder de woorden “Massagesalon Zwolle”. De ankertekst en de geoptimaliseerde pagina sluiten nu naadloos op elkaar aan, dus maximale duidelijkheid voor bezoekers en zoekmachines.
Stap 9: Interne links
De website van Massagesalon Dolfijn bevat weinig interne links. Dit zijn links binnen je eigen website die je ook weer kunt voorzien van de best mogelijke ankerteksten. Schrijf je op een andere pagina op je site massagesalon Zwolle dan kun je hier een link onder zetten naar de pagina die je hebt geoptimaliseerd voor…massagesalon Zwolle.
Elke pagina op je website vertegenwoordigt een bepaalde waarde (pagerank) en op deze manier geef je intern waarde door. De ‘massagesalon Zwolle”-pagina wordt wat krachtiger en zal het weer wat beter doen in Google.
Misschien nog wel belangrijker is dat je de lezer snel de mogelijkheid biedt verder te lezen op je site. Je houdt ze als het ware vast en maakt het verder surfen zo makkelijk mogelijk. Doe je dit niet en laat je bezoekers aan hun lot over, dan verlaten veel bezoekers je site.
Stap 10: Sitemap
Een sitemap kun je zien als een plattegrond van je website. Sitemaps maken zoekmachines snel duidelijk welke pagina’s er op de website staan, en de website van Massagesalon Dolfijn bevat er momenteel geen. De website draait op het gratis CMS Joomla en voor Joomla is Xmap een goede, gratis sitemapuitbreiding.
Op 30 januari organiseren Smart Business Strategies en ZDNet een training “SEO voor tekstschrijvers” waarbij we verder ingaan op deze materie. Op deze website krijg je daar alle informatie over.