Test

Dit is een popup

Goede voornemens omzetten in klinkende munt

De maand december en de jaarwisseling zijn achter de rug. Na alle feestvreugde beginnen we weer vol goede moed aan het nieuwe jaar. Heeft u nog een voornemen op zakelijk gebied?

De maand december en de jaarwisseling zijn achter de rug. Na alle feestvreugde beginnen we weer vol goede moed aan het nieuwe jaar. Heeft u nog een voornemen op zakelijk gebied?

Zowel privé als zakelijk hebben we met z’n allen namelijk goede voornemens. Er zijn bij het bedrijf waar u werkt nieuwe plannen gemaakt, doelen gesteld, uw afdeling is misschien opgegaan in een grotere. Wellicht ligt de nadruk in 2015 op het beheren van klantrelaties, om zo verloop te voorkomen of nog verder terug te dringen. Of u legt de focus juist op het onderhouden van uw leads, om dit jaar toch die grote salesslag te maken. Hoe dan ook: de doelen die u stelt, wilt u gaan verwezenlijken en daar heeft u een plan voor gemaakt.

Ook veel van uw (potentiële) klanten hebben hun doelstellingen aangepast en afdelingen in elkaar geschoven of juist uit elkaar getrokken. Dat kan lastig zijn nu u juist zo gemotiveerd aan de slag bent gegaan om die extra klanten binnen te slepen. Of de veranderingen in een organisatie nu het gewenste effect hebben of niet, contactpersoon B zit nu misschien op de plaats van contactpersoon A, met wie u in 2014 een voorzichtige afspraak had gemaakt. Waar contactpersoon A is gebleven? Misschien heeft hij een andere werkgever gevonden, of is hij intern ergens anders aan de slag. In ieder geval heeft hij dat u natuurlijk niet laten weten. Zo gaat de deal waar u zo op had gehoopt ineens niet meer door.

Veranderingen worden opgespaard

Zo gaat het wel vaker. In drie van de tien gevallen zelfs, blijkt in de praktijk. Juist aan het begin van een nieuw jaar worden de ontwikkelingen namelijk in gang gezet, ook de beslissingen die in de zomer van het voorgaande jaar zijn gemaakt. De veranderingen worden in feite opgespaard en tegelijkertijd ten uitvoering gebracht. Daardoor missen salesmedewerkers hun afspraken met persoon A en zijn ze dus eigenlijk terug bij af. Vervelender nog is dat u met veel marketinginspanningen achter de feiten aan loopt, omdat de contactgegevens in uw verzendlijsten niet kloppen. Zonde!

Werkdruk

Uw eigen goede voornemen heeft ongetwijfeld te maken met een omzetdoelstelling. Veel organisaties roepen: ‘dit jaar gaan we voor meer omzet’. Maar hoe dan? Vaak worden simpelweg betere prestaties van marketing- en salesmedewerkers geëist om dat voor elkaar te krijgen. Dit terwijl dus juist met ingang van het nieuwe jaar het werk voor hen moeilijker wordt. U voelt hem al aankomen: de eerste vertegenwoordiger is in maart overspannen.

Goede voornemens

U doet er goed aan concreet te maken hoe u sales en omzet een boost gaat geven. Eén van de prioriteiten in het nieuwe jaar is dus: zorg dat uw gegevens up-to-date zijn, zodat zowel uw sales- als marketingcollega’s onbezorgd aan de slag kunnen gaan met het binnenslepen van de verlangde omzet. U kunt uw database op verschillende manieren up-to-date maken. Geef uw team bijvoorbeeld de vrijheid om bepaalde velden in uw CRM-systeem aan te passen. Op die manier werken ze de database langzaam bij. Wilt u resultaat op kortere termijn? Huur dan een CRM-manager in en maak hem verantwoordelijk voor kwaliteit en dekking van de database. Ook een externe partij kan u hier bij helpen. The sooner, the better: hoe eerder de bron van gegevens waar sales- marketingmedewerkers uit putten actueel en volledig is, hoe eerder zij hun goede voornemens omzetten in klinkende munt.

De maand december en de jaarwisseling zijn achter de rug. Na alle feestvreugde beginnen we weer vol goede moed aan het nieuwe jaar. Heeft u nog een voornemen op zakelijk gebied?

Zowel privé als zakelijk hebben we met z’n allen namelijk goede voornemens. Er zijn bij het bedrijf waar u werkt nieuwe plannen gemaakt, doelen gesteld, uw afdeling is misschien opgegaan in een grotere. Wellicht ligt de nadruk in 2015 op het beheren van klantrelaties, om zo verloop te voorkomen of nog verder terug te dringen. Of u legt de focus juist op het onderhouden van uw leads, om dit jaar toch die grote salesslag te maken. Hoe dan ook: de doelen die u stelt, wilt u gaan verwezenlijken en daar heeft u een plan voor gemaakt.

Ook veel van uw (potentiële) klanten hebben hun doelstellingen aangepast en afdelingen in elkaar geschoven of juist uit elkaar getrokken. Dat kan lastig zijn nu u juist zo gemotiveerd aan de slag bent gegaan om die extra klanten binnen te slepen. Of de veranderingen in een organisatie nu het gewenste effect hebben of niet, contactpersoon B zit nu misschien op de plaats van contactpersoon A, met wie u in 2014 een voorzichtige afspraak had gemaakt. Waar contactpersoon A is gebleven? Misschien heeft hij een andere werkgever gevonden, of is hij intern ergens anders aan de slag. In ieder geval heeft hij dat u natuurlijk niet laten weten. Zo gaat de deal waar u zo op had gehoopt ineens niet meer door.

Veranderingen worden opgespaard

Zo gaat het wel vaker. In drie van de tien gevallen zelfs, blijkt in de praktijk. Juist aan het begin van een nieuw jaar worden de ontwikkelingen namelijk in gang gezet, ook de beslissingen die in de zomer van het voorgaande jaar zijn gemaakt. De veranderingen worden in feite opgespaard en tegelijkertijd ten uitvoering gebracht. Daardoor missen salesmedewerkers hun afspraken met persoon A en zijn ze dus eigenlijk terug bij af. Vervelender nog is dat u met veel marketinginspanningen achter de feiten aan loopt, omdat de contactgegevens in uw verzendlijsten niet kloppen. Zonde!

Werkdruk

Uw eigen goede voornemen heeft ongetwijfeld te maken met een omzetdoelstelling. Veel organisaties roepen: ‘dit jaar gaan we voor meer omzet’. Maar hoe dan? Vaak worden simpelweg betere prestaties van marketing- en salesmedewerkers geëist om dat voor elkaar te krijgen. Dit terwijl dus juist met ingang van het nieuwe jaar het werk voor hen moeilijker wordt. U voelt hem al aankomen: de eerste vertegenwoordiger is in maart overspannen.

Goede voornemens

U doet er goed aan concreet te maken hoe u sales en omzet een boost gaat geven. Eén van de prioriteiten in het nieuwe jaar is dus: zorg dat uw gegevens up-to-date zijn, zodat zowel uw sales- als marketingcollega’s onbezorgd aan de slag kunnen gaan met het binnenslepen van de verlangde omzet. U kunt uw database op verschillende manieren up-to-date maken. Geef uw team bijvoorbeeld de vrijheid om bepaalde velden in uw CRM-systeem aan te passen. Op die manier werken ze de database langzaam bij. Wilt u resultaat op kortere termijn? Huur dan een CRM-manager in en maak hem verantwoordelijk voor kwaliteit en dekking van de database. Ook een externe partij kan u hier bij helpen. The sooner, the better: hoe eerder de bron van gegevens waar sales- marketingmedewerkers uit putten actueel en volledig is, hoe eerder zij hun goede voornemens omzetten in klinkende munt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!