Test

Dit is een popup

Goed nieuws op sociale media scoort beter dan slecht nieuws

Wie via Facebook of Twitter publiciteit wil voeren, verpakt die beter in een positieve boodschap. Dat blijkt uit experimenteel onderzoek van Jonah Berger, sociaal psycholoog en professor marketing aan de universiteit van Pennsylvania. Een van de basisregels van de journalistiek is: ‘Slecht nieuws verkoopt beter’, maar in het geval van sociale media werkt dat averechts. […]

Wie via Facebook of Twitter publiciteit wil voeren, verpakt die beter in een positieve boodschap. Dat blijkt uit experimenteel onderzoek van Jonah Berger, sociaal psycholoog en professor marketing aan de universiteit van Pennsylvania.

Een van de basisregels van de journalistiek is: ‘Slecht nieuws verkoopt beter’, maar in het geval van sociale media werkt dat averechts. “De massamedia willen aandacht en maken zich geen zorgen over hoe hun ontvangers zich voelen”, zegt Berger. “Wie een verhaal met vrienden wil delen, houdt wél rekening met hun reacties. Je wil niet dat ze je als een pretbederver beschouwen. Dus zal je vooral verhalen buzzen waar mensen vrolijker van worden.”

Verwondering delen
Zes maanden lang analyseerde Berger de meest gedeelde artikels van The New York Times. Een van de meest opmerkelijke conclusies was dat stukken uit de wetenschapsrubriek vaker aan vrienden doorgestuurd werden dan de niet-wetenschappelijke artikels. Volgens Berger ervaren lezers bij dit soort stukken verwondering, en willen ze die positieve emotie delen. “Lezers delen ook vaak artikels die grappig zijn, maar nooit stukken die hen bedroefd achterlaten. Hoe positiever een artikel, hoe groter de kans dat het gedeeld wordt.”
 


 

Wie via Facebook of Twitter publiciteit wil voeren, verpakt die beter in een positieve boodschap. Dat blijkt uit experimenteel onderzoek van Jonah Berger, sociaal psycholoog en professor marketing aan de universiteit van Pennsylvania.

Een van de basisregels van de journalistiek is: ‘Slecht nieuws verkoopt beter’, maar in het geval van sociale media werkt dat averechts. “De massamedia willen aandacht en maken zich geen zorgen over hoe hun ontvangers zich voelen”, zegt Berger. “Wie een verhaal met vrienden wil delen, houdt wél rekening met hun reacties. Je wil niet dat ze je als een pretbederver beschouwen. Dus zal je vooral verhalen buzzen waar mensen vrolijker van worden.”

Verwondering delen
Zes maanden lang analyseerde Berger de meest gedeelde artikels van The New York Times. Een van de meest opmerkelijke conclusies was dat stukken uit de wetenschapsrubriek vaker aan vrienden doorgestuurd werden dan de niet-wetenschappelijke artikels. Volgens Berger ervaren lezers bij dit soort stukken verwondering, en willen ze die positieve emotie delen. “Lezers delen ook vaak artikels die grappig zijn, maar nooit stukken die hen bedroefd achterlaten. Hoe positiever een artikel, hoe groter de kans dat het gedeeld wordt.”
 


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!