Facebook waarschuwt gebruikers als ze misinformatie liken
Facebook voert al een tijdje strijd tegen misinformatie over het coronavirus dat in grote hoeveelheden rondgaat op het platform. Het lanceerde al een Covid-19 informatiecentrum dat iedereen kan bereiken via de nieuwsfeed. Ook krijgt de Wereldgezondheidsorganisatie onbeperkte ruimte voor gratis advertenties. Maar de maatregel die gisteren aangekondigd werd, zal de strijd iets hardhandiger maken.
Facebook hoopt via een nieuw notificatiesysteem gebruikers nog duidelijker te waarschuwen voor misinformatie. Op dit moment rekent het vooral op interne en externe factcheckers om de inhoud in gedeelde artikels en advertenties te controleren. Daar investeerde het sinds januari al 1 miljard dollar in. Misinformatie dat geen directe schadelijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid, krijgen een label dat ze valse informatie bevatten, en de verspreiding zal beperkt worden. In sommige gevallen zullen de posts zelfs volledig verwijderd worden.
Maar volgens Facebook kan posts ook schadelijke misinformatie, zoals claims over medicijnen of het willen aantonen dat social distancing niet effectief is. Een gebruiker die een like geeft aan, reageert op of een post probeert te delen die door de factcheckers van Facebook als ‘schadelijk’ wordt gelabeld, zal die daar via een notificatie door verwittigd worden. De notificatie stuurt hem ook door naar de ‘Myth busters’ pagina van de WHO. Dat systeem wordt in de komende weken uitgerold.
Avaaz
Of het nu toevallig is of niet, de aankondiging komt enkele dagen na een vernietigend rapport van Avaaz over Facebook. De online activistengroep had maar weinig goede woorden over voor de manier waarop Facebook de stroom van misinformatie over het virus aanpakt.
Over dit nieuwe systeem is de beweging wel tevreden. Ze pleiten al enkele jaren bij Facebook om gebruikers explicieter te waarschuwen voor nepnieuws. Maar toch vinden ze het nog niet voldoende. Avaaz zou graag willen zien dat de notificaties uitgestuurd worden van zodra valse informatie in iemands nieuwsfeed verschijnt, en niet enkel als er interactie met de post is.
Whatsapp en Messenger
Ook de andere platformen van Facebook worden geconfronteerd met misinformatie. De aanpak op Instagram is redelijk gelijkaardig. Berichten met valse informatie worden zo veel en snel mogelijk verwijderd om de verspreiding te beperken. In iemands nieuwsfeed kunnen ook regelmatig pop-ups van gezondheidsorganisaties verschijnen.
Voor WhatsApp en Messenger ontwikkelde heel wat gezondheidsorganisaties een chatbot die mensen met vragen over het coronavirus kunnen assisteren. In verschillende landen werkte Facebook samen met de overheid om een dagelijkse ‘nieuwsbrief’ via WhatsApp te ontwikkelen, waar mensen zich voor kunnen inschrijven. Het verspreiden van vale informatie wordt in de chatapplicaties vooral tegengegaan door doorstuurberichten te beperken, of er een waarschuwing bij te plaatsen. Populaire berichten kunnen sinds kort nog maar naar 1 persoon worden doorgestuurd in WhatsApp.
Facebook voert al een tijdje strijd tegen misinformatie over het coronavirus dat in grote hoeveelheden rondgaat op het platform. Het lanceerde al een Covid-19 informatiecentrum dat iedereen kan bereiken via de nieuwsfeed. Ook krijgt de Wereldgezondheidsorganisatie onbeperkte ruimte voor gratis advertenties. Maar de maatregel die gisteren aangekondigd werd, zal de strijd iets hardhandiger maken.
Facebook hoopt via een nieuw notificatiesysteem gebruikers nog duidelijker te waarschuwen voor misinformatie. Op dit moment rekent het vooral op interne en externe factcheckers om de inhoud in gedeelde artikels en advertenties te controleren. Daar investeerde het sinds januari al 1 miljard dollar in. Misinformatie dat geen directe schadelijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid, krijgen een label dat ze valse informatie bevatten, en de verspreiding zal beperkt worden. In sommige gevallen zullen de posts zelfs volledig verwijderd worden.
Maar volgens Facebook kan posts ook schadelijke misinformatie, zoals claims over medicijnen of het willen aantonen dat social distancing niet effectief is. Een gebruiker die een like geeft aan, reageert op of een post probeert te delen die door de factcheckers van Facebook als ‘schadelijk’ wordt gelabeld, zal die daar via een notificatie door verwittigd worden. De notificatie stuurt hem ook door naar de ‘Myth busters’ pagina van de WHO. Dat systeem wordt in de komende weken uitgerold.
Avaaz
Of het nu toevallig is of niet, de aankondiging komt enkele dagen na een vernietigend rapport van Avaaz over Facebook. De online activistengroep had maar weinig goede woorden over voor de manier waarop Facebook de stroom van misinformatie over het virus aanpakt.
Over dit nieuwe systeem is de beweging wel tevreden. Ze pleiten al enkele jaren bij Facebook om gebruikers explicieter te waarschuwen voor nepnieuws. Maar toch vinden ze het nog niet voldoende. Avaaz zou graag willen zien dat de notificaties uitgestuurd worden van zodra valse informatie in iemands nieuwsfeed verschijnt, en niet enkel als er interactie met de post is.
Whatsapp en Messenger
Ook de andere platformen van Facebook worden geconfronteerd met misinformatie. De aanpak op Instagram is redelijk gelijkaardig. Berichten met valse informatie worden zo veel en snel mogelijk verwijderd om de verspreiding te beperken. In iemands nieuwsfeed kunnen ook regelmatig pop-ups van gezondheidsorganisaties verschijnen.
Voor WhatsApp en Messenger ontwikkelde heel wat gezondheidsorganisaties een chatbot die mensen met vragen over het coronavirus kunnen assisteren. In verschillende landen werkte Facebook samen met de overheid om een dagelijkse ‘nieuwsbrief’ via WhatsApp te ontwikkelen, waar mensen zich voor kunnen inschrijven. Het verspreiden van vale informatie wordt in de chatapplicaties vooral tegengegaan door doorstuurberichten te beperken, of er een waarschuwing bij te plaatsen. Populaire berichten kunnen sinds kort nog maar naar 1 persoon worden doorgestuurd in WhatsApp.