Leuvense startup neemt deel aan Songfestival voor AI
Je zal het misschien nog niet weten, maar het Songfestival is volop aan de gang. Dan hebben we het uiteraard niet over de traditionele Eurosong waarin muzikanten van elk deelnemend land het beste van zichzelf geven, maar over het AI Songfestival. Die wordt georganiseerd door de Nederlandse omroepstations VPRO en NPO.
De regels van de muziekwedstrijd zijn simpel: elke inzending moet volledig zijn gecreëerd door AI-algoritmen. Dat maakt het AI Songfestival de allereerste internationale muziekwedstrijd voor artificiële intelligentie. In totaal nemen dertien teams mee. Er zijn geldprijzen te winnen; de wedstrijd heeft vooral tot doel om de creativiteit van AI te onderzoeken.
Beatroots
Ook België heeft een inzending gestuurd naar het AI Songfestival. De Belgische eer wordt niet langer meer door Hooverphonic, maar door Beatroots verdedigd. Als je nog nooit van deze band gehoord hebt, nemen we je dat niet kwalijk. Ze bestaat namelijk uit een groep computerwetenschappers van de Leuvense startup Dataroots, gespecialiseerd in het bouwen van AI-oplossingen.
Het team van Dataroots trainde zijn muzikale algoritmen aan de hand van 200 Eurosongliedjes. Op basis daarvan slaagde de algoritmen er in om autonoom een nummer te componeren. Zowel de instrumenten, de tekst als de zang werden volledig gegeneerd door de computer. Zelfs de cover werd door de computer gemaakt.
Blijkbaar waren de algoritmen van Dataroots (of Beatroots) in een weemoedige bui toen het nummer gemaakt werd. Het eindresultaat, de song Violent Delights Have Violent Endings, is niet echt vrolijk. Ook de twee andere hits van Beatroots zijn eerder zwaarmoedig. Beatroots heeft ondertussen ook al een eigen Spotifypagina, waar je het kan beluisteren.
Grenzen verleggen
Of Beatroots nu met de zege aan de haal gaat of niet, maakt volgens projectleider Dorian Van den Heede niet zoveel uit. Hij verteld aan DataNews het project vooral als een geweldige uitdaging te zien om aan te tonen hoe creatief je met AI kan omgaan. Veel wetenschappers die meewerkten aan het project zijn in hun vrije tijd ook gepassioneerd door muziek. Het ging hen dan ook vooral om grenzen te verleggen. Van den Heede geeft toe dat de kwaliteit van computergegeneerde muziek nog niet kan tippen aan de menselijke creativiteit, maar dat AI hier de komende jaren nog grote stappen in kan zetten.
Stemmen kan vanaf vrijdag via de website van NPRO. Op 12 mei, de dag waarop het Eurovision Songfestival normaal zou starten in Rotterdam, wordt de winnaar bekend gemaakt.
Je zal het misschien nog niet weten, maar het Songfestival is volop aan de gang. Dan hebben we het uiteraard niet over de traditionele Eurosong waarin muzikanten van elk deelnemend land het beste van zichzelf geven, maar over het AI Songfestival. Die wordt georganiseerd door de Nederlandse omroepstations VPRO en NPO.
De regels van de muziekwedstrijd zijn simpel: elke inzending moet volledig zijn gecreëerd door AI-algoritmen. Dat maakt het AI Songfestival de allereerste internationale muziekwedstrijd voor artificiële intelligentie. In totaal nemen dertien teams mee. Er zijn geldprijzen te winnen; de wedstrijd heeft vooral tot doel om de creativiteit van AI te onderzoeken.
Beatroots
Ook België heeft een inzending gestuurd naar het AI Songfestival. De Belgische eer wordt niet langer meer door Hooverphonic, maar door Beatroots verdedigd. Als je nog nooit van deze band gehoord hebt, nemen we je dat niet kwalijk. Ze bestaat namelijk uit een groep computerwetenschappers van de Leuvense startup Dataroots, gespecialiseerd in het bouwen van AI-oplossingen.
Het team van Dataroots trainde zijn muzikale algoritmen aan de hand van 200 Eurosongliedjes. Op basis daarvan slaagde de algoritmen er in om autonoom een nummer te componeren. Zowel de instrumenten, de tekst als de zang werden volledig gegeneerd door de computer. Zelfs de cover werd door de computer gemaakt.
Blijkbaar waren de algoritmen van Dataroots (of Beatroots) in een weemoedige bui toen het nummer gemaakt werd. Het eindresultaat, de song Violent Delights Have Violent Endings, is niet echt vrolijk. Ook de twee andere hits van Beatroots zijn eerder zwaarmoedig. Beatroots heeft ondertussen ook al een eigen Spotifypagina, waar je het kan beluisteren.
Grenzen verleggen
Of Beatroots nu met de zege aan de haal gaat of niet, maakt volgens projectleider Dorian Van den Heede niet zoveel uit. Hij verteld aan DataNews het project vooral als een geweldige uitdaging te zien om aan te tonen hoe creatief je met AI kan omgaan. Veel wetenschappers die meewerkten aan het project zijn in hun vrije tijd ook gepassioneerd door muziek. Het ging hen dan ook vooral om grenzen te verleggen. Van den Heede geeft toe dat de kwaliteit van computergegeneerde muziek nog niet kan tippen aan de menselijke creativiteit, maar dat AI hier de komende jaren nog grote stappen in kan zetten.
Stemmen kan vanaf vrijdag via de website van NPRO. Op 12 mei, de dag waarop het Eurovision Songfestival normaal zou starten in Rotterdam, wordt de winnaar bekend gemaakt.