World Car Awards 2020: dit zijn de winnaars
Normaal gezien zou deze week in New York International Auto Show plaats hebben gevonden, het grootste autosalon ter wereld. Maar we hoeven niet meer te vertellen dat het coronavirus roet in het eten heeft gegooid. Als het autosalon wel had doorgegaan, dan had je deze week een karrenvracht aan aankondigingen van nieuwe elektrische wagens kunnen verwachten. Nu zijn de meeste van die aankondigingen al gebeurd via een simpel persbericht of een livestream.
Wat wel deze week nog gewoon plaatsvond zoals gepland, waren de World Car Awards. Tijdens die ceremonie worden de beste wagens verkozen die het jaar daarvoor van de band rolde. Vijf awards worden uitgereikt binnen vijf verschillende categorieën: beste stadswagen, beste performance auto, beste luxewagen, beste design en uiteindelijk ook de ‘auto van het jaar’. Bij gebrek aan een evenement werd de uitreiking uitgezonden op YouTube.
World Urban Car
Uiteindelijk schieten uit een preselectie altijd drie kandidaten over. Voor de award ‘Beste stadswagen’ vonden we twee elektrische wagens terug tussen de finalisten: de Kia Soul EV en de Mini Electric. De derde finalist was de Volkswagen T-Cross. Het was uiteindelijk de Kia Soul die met de eer aan de haal ging. Deze auto is voorlopig alleen nog maar te koop in Azië, waar hij ontzettend populair is. In de loop van 2020 maakt hij normaal gezien wel de oversteek naar Europa. In afwachting van de Kia Soul konden we al wel de Kia E-Niro eens testen.
World Performance Car
Deze categorie is zeker één van de meest begeerde tijdens de World Car Awards. Grote slokop dit jaar was Porsche, dat de uiteindelijke top drie vertegenwoordigde. De Porsche 718 Spyder/Cayman GT4 eindigde op de derde plaats, Porsche 911 op de tweede plaats, maar de winnaar was Porsche Taycan, de elektrische sportwagen van het luxemerk. De wagen heeft een actieradius tot 412 km, en een 800V Performance-accu. De wagen kost wel een flinke 113.000 euro, vanafprijs nota bene.
World Luxury Car
Luxueuze en voor de gemiddelde onbetaalbare wagens krijgen een aparte categorie tijdens de World Car Awards. Ook in deze categorie was de dominantie van elektrische wagens duidelijk zichtbaar. Mercedes nam het met zijn EQC op tegen de onvermijdelijke Porsche Taycan en 911. Ook hier was het de Porsche Taycan die met de award aan de haal ging.
World Car Design of the Year
Deze award beloont de auto met het meest strakke design. De kandidaten voor deze award waren de Peugeot 208, de Mazda 3 en jawel hoor, weer de Porsche Taycan. Maar Porsche kan niet altijd winnen, want het design van de Mazda 3 wist de jury het meest te overtuigen.
World Car of the Year
Tenslotte hebben we nog de belangrijkste award van de World Car Awards. Welke wagen mag zich een jaar lang ‘Auto van het jaar’ noemen? Belangrijk om op te merken is dat er dit jaar een nieuwe regel werd ingevoerd dat auto’s die meer dan 130.000 euro kosten niet meer in aanmerking komen voor deze award. Die regel werd ingevoerd om te voorkomen dat luxewagens met deze prijs aan de haal zouden gaan, zoals vorig jaar de Jaguar I-Pace.
De drie finalisten waren de Kia Telluride, de Mazda CX 30 en de Mazda 3. Het was uiteindelijk de SUV van Kia die Mazda aftroefde. Kia Telluride mag zich dus een jaar lang de beste wagen noemen. Terecht of niet?
Normaal gezien zou deze week in New York International Auto Show plaats hebben gevonden, het grootste autosalon ter wereld. Maar we hoeven niet meer te vertellen dat het coronavirus roet in het eten heeft gegooid. Als het autosalon wel had doorgegaan, dan had je deze week een karrenvracht aan aankondigingen van nieuwe elektrische wagens kunnen verwachten. Nu zijn de meeste van die aankondigingen al gebeurd via een simpel persbericht of een livestream.
Wat wel deze week nog gewoon plaatsvond zoals gepland, waren de World Car Awards. Tijdens die ceremonie worden de beste wagens verkozen die het jaar daarvoor van de band rolde. Vijf awards worden uitgereikt binnen vijf verschillende categorieën: beste stadswagen, beste performance auto, beste luxewagen, beste design en uiteindelijk ook de ‘auto van het jaar’. Bij gebrek aan een evenement werd de uitreiking uitgezonden op YouTube.
World Urban Car
Uiteindelijk schieten uit een preselectie altijd drie kandidaten over. Voor de award ‘Beste stadswagen’ vonden we twee elektrische wagens terug tussen de finalisten: de Kia Soul EV en de Mini Electric. De derde finalist was de Volkswagen T-Cross. Het was uiteindelijk de Kia Soul die met de eer aan de haal ging. Deze auto is voorlopig alleen nog maar te koop in Azië, waar hij ontzettend populair is. In de loop van 2020 maakt hij normaal gezien wel de oversteek naar Europa. In afwachting van de Kia Soul konden we al wel de Kia E-Niro eens testen.
World Performance Car
Deze categorie is zeker één van de meest begeerde tijdens de World Car Awards. Grote slokop dit jaar was Porsche, dat de uiteindelijke top drie vertegenwoordigde. De Porsche 718 Spyder/Cayman GT4 eindigde op de derde plaats, Porsche 911 op de tweede plaats, maar de winnaar was Porsche Taycan, de elektrische sportwagen van het luxemerk. De wagen heeft een actieradius tot 412 km, en een 800V Performance-accu. De wagen kost wel een flinke 113.000 euro, vanafprijs nota bene.
World Luxury Car
Luxueuze en voor de gemiddelde onbetaalbare wagens krijgen een aparte categorie tijdens de World Car Awards. Ook in deze categorie was de dominantie van elektrische wagens duidelijk zichtbaar. Mercedes nam het met zijn EQC op tegen de onvermijdelijke Porsche Taycan en 911. Ook hier was het de Porsche Taycan die met de award aan de haal ging.
World Car Design of the Year
Deze award beloont de auto met het meest strakke design. De kandidaten voor deze award waren de Peugeot 208, de Mazda 3 en jawel hoor, weer de Porsche Taycan. Maar Porsche kan niet altijd winnen, want het design van de Mazda 3 wist de jury het meest te overtuigen.
World Car of the Year
Tenslotte hebben we nog de belangrijkste award van de World Car Awards. Welke wagen mag zich een jaar lang ‘Auto van het jaar’ noemen? Belangrijk om op te merken is dat er dit jaar een nieuwe regel werd ingevoerd dat auto’s die meer dan 130.000 euro kosten niet meer in aanmerking komen voor deze award. Die regel werd ingevoerd om te voorkomen dat luxewagens met deze prijs aan de haal zouden gaan, zoals vorig jaar de Jaguar I-Pace.
De drie finalisten waren de Kia Telluride, de Mazda CX 30 en de Mazda 3. Het was uiteindelijk de SUV van Kia die Mazda aftroefde. Kia Telluride mag zich dus een jaar lang de beste wagen noemen. Terecht of niet?