“Elektrische deelsteps zijn te vervuilend”
Elektrische deelsteps, je ziet ze tegenwoordig in heel wat steden deel uitmaken van het dagelijkse straatbeeld. Ook in België hebben alle grote steden zoals Antwerpen, Gent en Brussel sinds enkele jaren een netwerk van die deelsteps uitgebouwd.
Elektrische deelstep vervuilend
De elektrische deelsteps moeten een groener alternatief voor mobiliteit aanbieden. Ze vervangen gedeeltelijk het openbaar vervoer, maar hebben vooral het doel de druk van het autoverkeer te verminderen. De wagen blijft nu eenmaal één van de meest milieuvervuilende transportmiddelen, met een gemiddelde uitstoot van 110 gram CO2-equivalent per kilometer. De vele mensen die dagelijks de auto moeten nemen om in Brussel of Antwerpen te gaan werken zullen niet meteen verdwijnen, dus is het een goede zaak moesten de mensen die in de steden wonen zich met de step verplaatsen.
Beperkte levensduur
Die laatste stelling klinkt zeer aanneembaar, maar is eigenlijk niet correct. Dat is in ieder geval toch wat blijkt uit een onderzoek van de ULB, de Franstalige universiteit in onze hoofdstad. De resultaten scheppen zelfs een allerminst positief beeld over de elektrische deelstep. Het kwam voort als zijnde het meest vervuilende transportmiddel van allemaal.
De onderzoekers berekenden dat de uitstoot van één elektrische deelstep ongeveer 131 gram CO2-equivalent bedraagt, meer dus dan een standaard wagen. De cijfers moeten wel correct geanalyseerd worden. Dat hoge verbruik is voor vier vijfde te wijten aan de productie. Die gebeurt voor vele merken nog steeds in China.
Maar dat betekent niet dat wij Belgen niet verantwoordelijkheid zijn voor de uitstoot. Ook het plaatsen, ophalen, gebruiken en opladen van de steps brengt uitstoot met zich mee. Het grootste probleem van de elektrische deelsteps is volgens de onderzoekers de levensduur. Om een deelstep een optimaal transportmiddel te maken, zou één step minstens 9,5 maanden moeten kunnen gebruikt worden. In de praktijk blijkt echter dat veel steps het al na 7 maanden begeven. Dat de steps zo snel kapot gaan, is deels te wijten aan de manier waarop gebruikers er mee omgaan, maar ook te wijten aan een inefficiënt onderhoud en de gebrekkige kwaliteit van Belgische wegen.
Elektrische deelsteps, je ziet ze tegenwoordig in heel wat steden deel uitmaken van het dagelijkse straatbeeld. Ook in België hebben alle grote steden zoals Antwerpen, Gent en Brussel sinds enkele jaren een netwerk van die deelsteps uitgebouwd.
Elektrische deelstep vervuilend
De elektrische deelsteps moeten een groener alternatief voor mobiliteit aanbieden. Ze vervangen gedeeltelijk het openbaar vervoer, maar hebben vooral het doel de druk van het autoverkeer te verminderen. De wagen blijft nu eenmaal één van de meest milieuvervuilende transportmiddelen, met een gemiddelde uitstoot van 110 gram CO2-equivalent per kilometer. De vele mensen die dagelijks de auto moeten nemen om in Brussel of Antwerpen te gaan werken zullen niet meteen verdwijnen, dus is het een goede zaak moesten de mensen die in de steden wonen zich met de step verplaatsen.
Beperkte levensduur
Die laatste stelling klinkt zeer aanneembaar, maar is eigenlijk niet correct. Dat is in ieder geval toch wat blijkt uit een onderzoek van de ULB, de Franstalige universiteit in onze hoofdstad. De resultaten scheppen zelfs een allerminst positief beeld over de elektrische deelstep. Het kwam voort als zijnde het meest vervuilende transportmiddel van allemaal.
De onderzoekers berekenden dat de uitstoot van één elektrische deelstep ongeveer 131 gram CO2-equivalent bedraagt, meer dus dan een standaard wagen. De cijfers moeten wel correct geanalyseerd worden. Dat hoge verbruik is voor vier vijfde te wijten aan de productie. Die gebeurt voor vele merken nog steeds in China.
Maar dat betekent niet dat wij Belgen niet verantwoordelijkheid zijn voor de uitstoot. Ook het plaatsen, ophalen, gebruiken en opladen van de steps brengt uitstoot met zich mee. Het grootste probleem van de elektrische deelsteps is volgens de onderzoekers de levensduur. Om een deelstep een optimaal transportmiddel te maken, zou één step minstens 9,5 maanden moeten kunnen gebruikt worden. In de praktijk blijkt echter dat veel steps het al na 7 maanden begeven. Dat de steps zo snel kapot gaan, is deels te wijten aan de manier waarop gebruikers er mee omgaan, maar ook te wijten aan een inefficiënt onderhoud en de gebrekkige kwaliteit van Belgische wegen.