Spotify bestraft om horrorreclame in afspeellijst met kinderliedjes
Britse ouders die in augustus 2019 voor hun kinderen de afspeellijst Classical Lullabies hadden opgezet, schrokken zich waarschijnlijk een ongeluk toen er een horrorreclame voorbijkwam van Warner Bros.
Angstaanjagend
De reclame was bedoeld om de horrorfilm It: Chapter Two te promoten, maar belandde per ongeluk in een lijst met slaapliedjes voor kinderen. Een halve minuut hoorde de ouders en kinderen die de lijst aan hadden staan, de stem van horrorclown Pennywise. Hij zegt daarin het volgende: “Ik heb 27 jaar lang van je gedroomd, ik verlangde naar je, oh ik heb je gemist”. Op de achtergrond waren er sirenes, lachende clowns en drums te horen. Behoorlijk angstaanjagend dus en heel ongepast om in een afspeellijst van kinderliedjes te plaatsen.
Bestraft vanwege horrorreclame
Een flinke misser dus van Spotify en Warner Bros die verantwoordelijk is voor de reclame, en dus wordt deze nu bestraft door de Britse Advertising Standards Authority (ASA). De organisatie is van mening dat Warner Bros actie moet ondernemen, zodat incidenten als deze nooit meer voorkomen. Warner Bros reageerde met dat de advertentie gericht was op 18 tot 44-jarigen en dat ze deze ook als ongeschikt voor kinderen hadden bestempeld. De ASA erkende dat de filmdistributeur stappen had ondernomen, maar omdat de reclame alsnog in de afspeellijst voor kinderen terecht was gekomen oordeelt de ASA dat de reclame nog steeds ongepast gebruikt is.
Kinderversie
Volgens de ASA heeft Spotify gezegd dat ze niet geloofden dat de afspeellijst speciaal gericht was op kinderen, al hebben ze de playlist inmiddels wel verwijderd. Ook is het muziekplatform bezig met een speciale kinderversie van de app. “Spotify maakt al stappen op dit gebied, door een specifieke kinderversie van zijn app voor premium gebruikers te gaan lanceren. Misschien moet het een deel van die functionaliteit ook toepassen op zijn gratis dienst”. Zo zegt Chris Cooke, directeur van muziekadviesbureau CMU Insights. De gratis dienst van Spotify bevat namelijk advertenties, in tegenstelling tot de betaalde dienst.
Een boete zullen Warner Bros en Spotify niet krijgen, aangezien de Advertising Standards Authority hier niet toe bevoegd is. Ze kunnen wel sancties opleggen aan bedrijven die de advertentieregels overtreden, maar bij dit incident hebben Warner Bros en Spotify alleen een waarschuwing gekregen.
Britse ouders die in augustus 2019 voor hun kinderen de afspeellijst Classical Lullabies hadden opgezet, schrokken zich waarschijnlijk een ongeluk toen er een horrorreclame voorbijkwam van Warner Bros.
Angstaanjagend
De reclame was bedoeld om de horrorfilm It: Chapter Two te promoten, maar belandde per ongeluk in een lijst met slaapliedjes voor kinderen. Een halve minuut hoorde de ouders en kinderen die de lijst aan hadden staan, de stem van horrorclown Pennywise. Hij zegt daarin het volgende: “Ik heb 27 jaar lang van je gedroomd, ik verlangde naar je, oh ik heb je gemist”. Op de achtergrond waren er sirenes, lachende clowns en drums te horen. Behoorlijk angstaanjagend dus en heel ongepast om in een afspeellijst van kinderliedjes te plaatsen.
Bestraft vanwege horrorreclame
Een flinke misser dus van Spotify en Warner Bros die verantwoordelijk is voor de reclame, en dus wordt deze nu bestraft door de Britse Advertising Standards Authority (ASA). De organisatie is van mening dat Warner Bros actie moet ondernemen, zodat incidenten als deze nooit meer voorkomen. Warner Bros reageerde met dat de advertentie gericht was op 18 tot 44-jarigen en dat ze deze ook als ongeschikt voor kinderen hadden bestempeld. De ASA erkende dat de filmdistributeur stappen had ondernomen, maar omdat de reclame alsnog in de afspeellijst voor kinderen terecht was gekomen oordeelt de ASA dat de reclame nog steeds ongepast gebruikt is.
Kinderversie
Volgens de ASA heeft Spotify gezegd dat ze niet geloofden dat de afspeellijst speciaal gericht was op kinderen, al hebben ze de playlist inmiddels wel verwijderd. Ook is het muziekplatform bezig met een speciale kinderversie van de app. “Spotify maakt al stappen op dit gebied, door een specifieke kinderversie van zijn app voor premium gebruikers te gaan lanceren. Misschien moet het een deel van die functionaliteit ook toepassen op zijn gratis dienst”. Zo zegt Chris Cooke, directeur van muziekadviesbureau CMU Insights. De gratis dienst van Spotify bevat namelijk advertenties, in tegenstelling tot de betaalde dienst.
Een boete zullen Warner Bros en Spotify niet krijgen, aangezien de Advertising Standards Authority hier niet toe bevoegd is. Ze kunnen wel sancties opleggen aan bedrijven die de advertentieregels overtreden, maar bij dit incident hebben Warner Bros en Spotify alleen een waarschuwing gekregen.