Test

Dit is een popup

Nieuws

Netflix strikt John Boyega om deuren naar Afrika te openen

Met de overname van de productiestudio van acteur John Boyega, wil Netflix meer Afrikaanse content produceren en zo het aantal abonnees op het continet verhogen.

Netflix heeft de overname van de Afrikaanse productiestudio UpperRoom aangekondigd. De productiestudio is het bedrijf van acteur John Boyega, die je zou kunnen kennen als ‘Finn’ van de laatste Star Wars-trilogie. De Britse acteur heeft Nigeriaanse ouders.

Met de overname van het bedrijf van Boyega wil Netflix meer series en film gaan maken die in Afrika geproduceerd worden. Veel van die producties zullen ook niet Engelstalig zijn, en zich focussen op de Afrikaanse cultuur. Er zal voornamelijk gezocht worden naar Afrikaanse acteurs en regisseurs om de producties in goede banen te leiden.

De film ‘Black Panther’ bevatte elementen van de Ubuntu-filosofie, maar werd wel door een overwegend Amerikaanse cast gespeeld.

De jacht op Afrika

Netflix heeft al langer de ambitie om het Afrikaanse continent te veroveren. In 2018 al sprak het de intentie uit om enkele van zijn originals in Afrika te gaan produceren. Eind februari hebben we daar ook voor het eerst resultaat van gezien met de serie Queen Sono. De actieserie werd geproduceerd in Zuid-Afrika en is wereldwijd te zien. De serie werd wel in het Engels opgenomen. Nog twee Afrikaanse series, Blood & Water en Mama K’s Team 4 zouden later dit jaar verschijnen.

Volgens David Kosse, hoofd van internationale film voor Netflix, biedt de samenwerking met Boyega een mooie kans om de rijke en unieke geschiedenis en cultuur van Afrika over de hele wereld te verspreiden. Maar vermoedelijk spelen er andere motieven op de achtergrond. Het aantal abonnees is namelijk in vergelijking met andere continenten zeer laag in Afrika. Dat komt deels natuurlijk doordat grote delen van het continent nog geen internetverbinding hebben, maar volgens Netflix dus ook door het ontbreken van Afrikaanse content.

Vooral het land Nigeria wordt als een opkomende markt beschouwd binnenin de technologiesector. Ook binnenin de film ligt er met ‘Nollywood’ heel wat potentieel voor Netflix. Maar ook andere technologiebedrijven zien in Afrika een onbenutte goudmijn. Zo wilde de CEO van Twitter Jack Dorsey er nog 6 maanden naar reizen om zijn platform te promoten. Toen bekend raakte dat Dorsey problemen op het thuisfront kent, maakte hij bekend die reis uit te stellen.

Netflix heeft de overname van de Afrikaanse productiestudio UpperRoom aangekondigd. De productiestudio is het bedrijf van acteur John Boyega, die je zou kunnen kennen als ‘Finn’ van de laatste Star Wars-trilogie. De Britse acteur heeft Nigeriaanse ouders.

Met de overname van het bedrijf van Boyega wil Netflix meer series en film gaan maken die in Afrika geproduceerd worden. Veel van die producties zullen ook niet Engelstalig zijn, en zich focussen op de Afrikaanse cultuur. Er zal voornamelijk gezocht worden naar Afrikaanse acteurs en regisseurs om de producties in goede banen te leiden.

De film ‘Black Panther’ bevatte elementen van de Ubuntu-filosofie, maar werd wel door een overwegend Amerikaanse cast gespeeld.

De jacht op Afrika

Netflix heeft al langer de ambitie om het Afrikaanse continent te veroveren. In 2018 al sprak het de intentie uit om enkele van zijn originals in Afrika te gaan produceren. Eind februari hebben we daar ook voor het eerst resultaat van gezien met de serie Queen Sono. De actieserie werd geproduceerd in Zuid-Afrika en is wereldwijd te zien. De serie werd wel in het Engels opgenomen. Nog twee Afrikaanse series, Blood & Water en Mama K’s Team 4 zouden later dit jaar verschijnen.

Volgens David Kosse, hoofd van internationale film voor Netflix, biedt de samenwerking met Boyega een mooie kans om de rijke en unieke geschiedenis en cultuur van Afrika over de hele wereld te verspreiden. Maar vermoedelijk spelen er andere motieven op de achtergrond. Het aantal abonnees is namelijk in vergelijking met andere continenten zeer laag in Afrika. Dat komt deels natuurlijk doordat grote delen van het continent nog geen internetverbinding hebben, maar volgens Netflix dus ook door het ontbreken van Afrikaanse content.

Vooral het land Nigeria wordt als een opkomende markt beschouwd binnenin de technologiesector. Ook binnenin de film ligt er met ‘Nollywood’ heel wat potentieel voor Netflix. Maar ook andere technologiebedrijven zien in Afrika een onbenutte goudmijn. Zo wilde de CEO van Twitter Jack Dorsey er nog 6 maanden naar reizen om zijn platform te promoten. Toen bekend raakte dat Dorsey problemen op het thuisfront kent, maakte hij bekend die reis uit te stellen.

afrikabusinesscultuurnetflixontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!