BMW heeft een nieuw minimalistisch logo
De Bayerische Motoren Werke (BMW) heeft sinds de lancering van zijn nieuwe elektrische i4 ook een nieuw logo gekregen. De nieuwe visuele verandering moet het automerk een nieuw tijdperk inblazen. Meer transparantie, groene auto’s en autonoom rijden. Maar er is meer, want het designteam achter het logo lijkt geen rekening te hebben gehouden met een aantal belangrijke principes.
BMW logo
Er zijn twee grote veranderingen aan het nieuwe logo. Het valt uiteraard op dat BMW zijn eeuwenoude 3D-design eindelijk overboord heeft gegooid. Het nieuwe design is plat en transparant, dat zien we ook bij het nieuwe logo van Volkswagen.
Als tweede verandering heeft het designteam de grote zwarte ring uit het oude logo ingeruild voor een witte lijn die transparant is. Het logo neemt dus de kleur over van de achtergrond waarop het geplaatst wordt.
Minimalisme
Het nieuwe logo is mooi en minimalistisch. Het oogt daarmee een pak moderner dan zijn voorganger. Maar die vernieuwing brengt ook heel wat nadelen met zich mee. Volgens Jens Thiemer, topman bij BMW, brengt het nieuwe logo meer openheid en transparantie met zich mee. “Dat is wat mensen willen”. Helaas is het resultaat omgekeerd.
Op het bronskleurige i4-model heeft het nieuwe logo een heel moderne look. Maar wat op witte achtergronden, of witte auto’s? Als je het zo bekijkt lijkt het alsof een stagiair per ongeluk de achtergrond van het logo verwijderd heeft in Photoshop. En dat is jammer. Wat minimalisme kan veel duidelijker zijn. En vandaag de dag is contrast in logo’s nog steeds heel belangrijk aangezien we vaak een witte achtergrond gebruiken.
Momenteel zou het Duitse automerk nog niet van plan zijn om zijn nieuwe logo op productiewagens te gaan gebruiken. Maar intussen is het wel al te zien op de website en sociale media, vermoedelijk zal het dan toch niet lang meer duren voor je het nieuwe logo ook in het straatbeeld ziet verschijnen.
De Bayerische Motoren Werke (BMW) heeft sinds de lancering van zijn nieuwe elektrische i4 ook een nieuw logo gekregen. De nieuwe visuele verandering moet het automerk een nieuw tijdperk inblazen. Meer transparantie, groene auto’s en autonoom rijden. Maar er is meer, want het designteam achter het logo lijkt geen rekening te hebben gehouden met een aantal belangrijke principes.
BMW logo
Er zijn twee grote veranderingen aan het nieuwe logo. Het valt uiteraard op dat BMW zijn eeuwenoude 3D-design eindelijk overboord heeft gegooid. Het nieuwe design is plat en transparant, dat zien we ook bij het nieuwe logo van Volkswagen.
Als tweede verandering heeft het designteam de grote zwarte ring uit het oude logo ingeruild voor een witte lijn die transparant is. Het logo neemt dus de kleur over van de achtergrond waarop het geplaatst wordt.
Minimalisme
Het nieuwe logo is mooi en minimalistisch. Het oogt daarmee een pak moderner dan zijn voorganger. Maar die vernieuwing brengt ook heel wat nadelen met zich mee. Volgens Jens Thiemer, topman bij BMW, brengt het nieuwe logo meer openheid en transparantie met zich mee. “Dat is wat mensen willen”. Helaas is het resultaat omgekeerd.
Op het bronskleurige i4-model heeft het nieuwe logo een heel moderne look. Maar wat op witte achtergronden, of witte auto’s? Als je het zo bekijkt lijkt het alsof een stagiair per ongeluk de achtergrond van het logo verwijderd heeft in Photoshop. En dat is jammer. Wat minimalisme kan veel duidelijker zijn. En vandaag de dag is contrast in logo’s nog steeds heel belangrijk aangezien we vaak een witte achtergrond gebruiken.
Momenteel zou het Duitse automerk nog niet van plan zijn om zijn nieuwe logo op productiewagens te gaan gebruiken. Maar intussen is het wel al te zien op de website en sociale media, vermoedelijk zal het dan toch niet lang meer duren voor je het nieuwe logo ook in het straatbeeld ziet verschijnen.