Test

Dit is een popup

75% van toeristische boten in Amsterdam is elektrisch

Het toerisme in de stad Amsterdam wordt een stuk groener. Alleen wil de gewone Amsterdammer nog niet echt mee met die groene revolutie.

Met elektrische wagens en fietsen zijn we de voorbije jaren wel vertrouwd geraakt, maar elektrische boten, dat horen we minder vaak. Toch is ook de zeevaartsector volop bezig met het zoeken naar milieuvriendelijke alternatieven voor dieselboten.

Dat zien we zeker in de Nederlandse hoofdstad Amsterdam gebeuren. Toen burgemeester Femke Halsema van de GroenLinkse partij in 2018 verkozen werd (als eerste vrouwelijke burgemeester ooit), ging een plan in werking om dieselboten tegen 2025 te verbieden in de grachten van Amsterdam. Daarmee wil het stadsbestuur de klimaatverandering bestrijden.

Een grootstad als Amsterdam is natuurlijk een centrum waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen. Het is ook niet onlogisch dat het stadsbestuur het toeristische watertransport als eerste wil aanpakken. Een rondvaart door de grachten is immers een populaire toeristische attractie. Amsterdam telt zo’n 550 commerciële boten, die elke dag ongeveer 14 uur per dag rondvaren. Sommigen van die boten vervoeren ongeveer 4 miljoen passagiers elk jaar.

Femke Halsema, de eerste vrouwelijke burgemeester van Amsterdam in bijna 700 jaar.

Vlotte overgang in toeristische sector

Reuters ging eens op bezoek in Amsterdam om te zien hoe het staat met die overgang van diesel naar elektrisch. En dat blijkt best vlot te gaan. Volgens een woordvoerder van het stadsbestuur zou al 75% van alle geregistreerde boten, of 412, inmiddels elektrisch geworden zijn. Het lijkt dus nog maar een kwestie van tijd vooraleer de toeristische sector volledig uitstootvrij zal zijn. Dat heeft nog als extra voordeel dat elektrische motoren ook voor minder geluidsoverlast zorgen.

Het mooie van die overgang is dat veel bootbedrijven er voor kozen om de huidige vloot om te vormen, in plaats van ze volledig te vervangen. Daardoor blijven de boten hun authentieke charme behouden. Bij Rederij Kooij, één van de grootste operatoren in de stad, rekende ze uit dat de dieselmotor door een elektrische motor vervangen ook een veel goedkopere optie was.

Bootoperator E-Boats speelt sterk in op boten met een elektrische motor.

Particulieren willen nog niet mee

Waar de overgang in de toeristische sector met vlotte schreden verloopt, gaat dat in de privésector nog heel wat minder. Als je rondloopt door Amsterdam, zie je overal in de grachten aangemeerde boten. Heel wat Amsterdammers hebben immers hun eigen boot, waarmee ze in hun vrije tijd op de grachten rondvaren, of er zelfs in wonen. In totaal zouden er ongeveer 12.000 privéboten zijn in Amsterdam.

Echter lijkt de gewone man of vrouw nog geen urgentie te zien om de groene switch te maken. Nog maar 5% van die privéboten zou al uitstootvrij zijn. Een dieselboot omvormen tot een elektrische boot kan tussen de 4000 en 40.000 euro kosten. Het stadsbestuur denkt dan ook dat veel gewone burgers nog even wachten met de overstap te maken, en dat veel mensen tegen 2025 hun boot zullen verkopen om een groener alternatief aan te kunnen kopen.

Omdat elektrische boten natuurlijk ook moeten kunnen opladen, zal het stadsbestuur tegen eind 2021 100 extra oplaadstations voorzien. Deze week zou er een ‘drijvend oplaadstation’ losgelaten worden in de grachten.

Met elektrische wagens en fietsen zijn we de voorbije jaren wel vertrouwd geraakt, maar elektrische boten, dat horen we minder vaak. Toch is ook de zeevaartsector volop bezig met het zoeken naar milieuvriendelijke alternatieven voor dieselboten.

Dat zien we zeker in de Nederlandse hoofdstad Amsterdam gebeuren. Toen burgemeester Femke Halsema van de GroenLinkse partij in 2018 verkozen werd (als eerste vrouwelijke burgemeester ooit), ging een plan in werking om dieselboten tegen 2025 te verbieden in de grachten van Amsterdam. Daarmee wil het stadsbestuur de klimaatverandering bestrijden.

Een grootstad als Amsterdam is natuurlijk een centrum waar verschillende vormen van mobiliteit samenkomen. Het is ook niet onlogisch dat het stadsbestuur het toeristische watertransport als eerste wil aanpakken. Een rondvaart door de grachten is immers een populaire toeristische attractie. Amsterdam telt zo’n 550 commerciële boten, die elke dag ongeveer 14 uur per dag rondvaren. Sommigen van die boten vervoeren ongeveer 4 miljoen passagiers elk jaar.

Femke Halsema, de eerste vrouwelijke burgemeester van Amsterdam in bijna 700 jaar.

Vlotte overgang in toeristische sector

Reuters ging eens op bezoek in Amsterdam om te zien hoe het staat met die overgang van diesel naar elektrisch. En dat blijkt best vlot te gaan. Volgens een woordvoerder van het stadsbestuur zou al 75% van alle geregistreerde boten, of 412, inmiddels elektrisch geworden zijn. Het lijkt dus nog maar een kwestie van tijd vooraleer de toeristische sector volledig uitstootvrij zal zijn. Dat heeft nog als extra voordeel dat elektrische motoren ook voor minder geluidsoverlast zorgen.

Het mooie van die overgang is dat veel bootbedrijven er voor kozen om de huidige vloot om te vormen, in plaats van ze volledig te vervangen. Daardoor blijven de boten hun authentieke charme behouden. Bij Rederij Kooij, één van de grootste operatoren in de stad, rekende ze uit dat de dieselmotor door een elektrische motor vervangen ook een veel goedkopere optie was.

Bootoperator E-Boats speelt sterk in op boten met een elektrische motor.

Particulieren willen nog niet mee

Waar de overgang in de toeristische sector met vlotte schreden verloopt, gaat dat in de privésector nog heel wat minder. Als je rondloopt door Amsterdam, zie je overal in de grachten aangemeerde boten. Heel wat Amsterdammers hebben immers hun eigen boot, waarmee ze in hun vrije tijd op de grachten rondvaren, of er zelfs in wonen. In totaal zouden er ongeveer 12.000 privéboten zijn in Amsterdam.

Echter lijkt de gewone man of vrouw nog geen urgentie te zien om de groene switch te maken. Nog maar 5% van die privéboten zou al uitstootvrij zijn. Een dieselboot omvormen tot een elektrische boot kan tussen de 4000 en 40.000 euro kosten. Het stadsbestuur denkt dan ook dat veel gewone burgers nog even wachten met de overstap te maken, en dat veel mensen tegen 2025 hun boot zullen verkopen om een groener alternatief aan te kunnen kopen.

Omdat elektrische boten natuurlijk ook moeten kunnen opladen, zal het stadsbestuur tegen eind 2021 100 extra oplaadstations voorzien. Deze week zou er een ‘drijvend oplaadstation’ losgelaten worden in de grachten.

amsterdamelektrische botenmaatschappijNot Connected Car

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!