Schurken in films mogen geen iPhone hebben
Net als veel bedrijven doet ook Apple aan product placement in Hollywoodfilms. Wees dus zeker niet verbaasd wanneer je plots een iPhone ziet opduiken op het scherm. Product placement is voor bedrijven een relatief eenvoudige (zij het niet altijd goedkope) manier om de merkbekendheid te vergroten. Volgens menig academisch onderzoek zou het zelfs nog een vrij effectieve methode zijn ook.
Toch zouden regisseurs niet altijd even vrij kunnen bepalen hoe ze iPhones willen gebruiken in hun films. Dat leiden we af uit een video-interview met regisseur Rian Johnson voor het YouTube-kanaal van Vanity. Dat interview gaat over de film Knives Out, een eerder atypische ‘whodunnit’ film. Daarin vertelt hij (rond minuut 2:50) dat heel wat personages in de film een iPhone gebruiken. Vanaf hier is het opletten voor spoilers, want hoewel geen enkel personage deugt in de film, zou de ‘ultieme schurk’ in het verhaal blijkbaar als enige geen iPhone hebben.
Wettelijk?
En dat is blijkbaar niet zo ongewoon. Blijkbaar zou Apple vaker aan regisseurs vragen om schurken geen iPhone te laten gebruiken. Uit het interview met Johnson kunnen we onmogelijk afleiden of Apple dat via een wettelijke clausule in een sponsorcontract opeist of niet. Als Apple betaalt voor de product placement of deze producten gratis ter beschikking stelt, dan zou het in principe wel iets te zeggen mogen hebben over de manier waarop ze gebruikt worden.
Langs de andere kant zouden filmstudio’s eveneens in hun recht zijn om de iPhone te geven aan wie ze willen. Volgens John Bergmayer van de belangengroep Public Knowlegde, die opkomt tegen het overmatig afdwingen van auteursrechten, hoeven studio’s geen licentie te hebben om hun personages ‘dagelijkse’ producten te laten gebruiken.
Wat er ook van moge zijn, het maakt het opsporen van de schurk in de film wel een stuk eenvoudiger. We moeten enkel nog kijken naar de smartphone die hij of zij gebruikt. Welke merken dan wel passen bij een schurk, daar laten we je zelf een mening over vormen.
Net als veel bedrijven doet ook Apple aan product placement in Hollywoodfilms. Wees dus zeker niet verbaasd wanneer je plots een iPhone ziet opduiken op het scherm. Product placement is voor bedrijven een relatief eenvoudige (zij het niet altijd goedkope) manier om de merkbekendheid te vergroten. Volgens menig academisch onderzoek zou het zelfs nog een vrij effectieve methode zijn ook.
Toch zouden regisseurs niet altijd even vrij kunnen bepalen hoe ze iPhones willen gebruiken in hun films. Dat leiden we af uit een video-interview met regisseur Rian Johnson voor het YouTube-kanaal van Vanity. Dat interview gaat over de film Knives Out, een eerder atypische ‘whodunnit’ film. Daarin vertelt hij (rond minuut 2:50) dat heel wat personages in de film een iPhone gebruiken. Vanaf hier is het opletten voor spoilers, want hoewel geen enkel personage deugt in de film, zou de ‘ultieme schurk’ in het verhaal blijkbaar als enige geen iPhone hebben.
Wettelijk?
En dat is blijkbaar niet zo ongewoon. Blijkbaar zou Apple vaker aan regisseurs vragen om schurken geen iPhone te laten gebruiken. Uit het interview met Johnson kunnen we onmogelijk afleiden of Apple dat via een wettelijke clausule in een sponsorcontract opeist of niet. Als Apple betaalt voor de product placement of deze producten gratis ter beschikking stelt, dan zou het in principe wel iets te zeggen mogen hebben over de manier waarop ze gebruikt worden.
Langs de andere kant zouden filmstudio’s eveneens in hun recht zijn om de iPhone te geven aan wie ze willen. Volgens John Bergmayer van de belangengroep Public Knowlegde, die opkomt tegen het overmatig afdwingen van auteursrechten, hoeven studio’s geen licentie te hebben om hun personages ‘dagelijkse’ producten te laten gebruiken.
Wat er ook van moge zijn, het maakt het opsporen van de schurk in de film wel een stuk eenvoudiger. We moeten enkel nog kijken naar de smartphone die hij of zij gebruikt. Welke merken dan wel passen bij een schurk, daar laten we je zelf een mening over vormen.