MediaMarkt en bol.com verwachten geen problemen bij leveranciers
De online retailer Coolblue zorgde afgelopen weekend voor de nodige consternatie bij shoppers toen de prijzen plots omhoog gingen. Aanvankelijk werd die prijsverhoging teniet gedaan als een technische storing, maar toen ook alle marketingactiviteiten via Google verdwenen, hadden we snel door dat er meer aan de hand was.
Gisteren is Coolblue daarover zelf met meer informatie naar buiten getreden. En daarin worden de prijsverhogingen gelinkt aan het coronavirus. Coolblue verwacht dat omdat veel technologiebedrijven hun fabrieken in China hebben, hun leveranciers wel eens met een voorraadtekort zouden kunnen komen zitten in de komende maanden. Dergelijke geluiden hebben we vanuit Apple bijvoorbeeld ook al gehoord. Door de prijzen op te schroeven en de marketing te stoppen, wil Coolblue het aantal verkopen doen bevriezen totdat die problemen opgelost zijn.
Concurrentie is het niet eens
Maar de concurrenten van Coolblue lijken zich niet te vinden in de situatie die Coolblue schetst. MediaMarkt zei in een verklaring aan Tweakers dat er voorlopig nog geen reden is om aan te nemen dat leveranciers in de problemen zouden komen. Ze voegen daaraan toe nu meer dan ooit de situatie van kortbij op te volgen, en voortdurend in gesprek te staan met hun leveranciers. Dat geldt niet alleen voor MediaMarkt in België en Nederland, maar voor de volledige MediaMarkt Groep, die zijn hoofdkantoor heeft in het Duitse Ingolstadt.
Ook bol.com lijkt dezelfde mening teniet gedaan als MediaMarkt. Zij zien eveneens bij hun leveranciers geen redenen om aan te nemen dat er een tekort zal ontstaan. Zij zullen dus zeker niet bewust de prijzen doen stijgen zoals Coolblue. Maar aangezien webshops zoals Coolblue en bol.com steunen op dynamische prijszetting, zijn prijsstijgingen natuurlijk nooit volledig uit te sluiten.
Coolblue blijft bij standpunt
Ondanks die tegenstrijdige meningen, blijft Coolblue bij hun standpunt en strategie. De productie in China staat op een laag pitje, wat vroeg of laat problemen moet veroorzaken. Ze zijn er dan ook van overtuigd dat ze het best voorbereid zullen zijn als die er komen. Ze noemen het zelfs ‘naïef’ om te doen alsof er niets aan de hand is in China.
“Door onze verkopen te temperen en onze voorraden te verhogen, proberen we juist beschikbaarheidsproblemen te voorkomen. We zijn erg blij met onze grote schuur. Het zou naïef zijn om te doen alsof er niets aan de hand is in China”. Pieter Zwart, CEO Coolblue
De online retailer Coolblue zorgde afgelopen weekend voor de nodige consternatie bij shoppers toen de prijzen plots omhoog gingen. Aanvankelijk werd die prijsverhoging teniet gedaan als een technische storing, maar toen ook alle marketingactiviteiten via Google verdwenen, hadden we snel door dat er meer aan de hand was.
Gisteren is Coolblue daarover zelf met meer informatie naar buiten getreden. En daarin worden de prijsverhogingen gelinkt aan het coronavirus. Coolblue verwacht dat omdat veel technologiebedrijven hun fabrieken in China hebben, hun leveranciers wel eens met een voorraadtekort zouden kunnen komen zitten in de komende maanden. Dergelijke geluiden hebben we vanuit Apple bijvoorbeeld ook al gehoord. Door de prijzen op te schroeven en de marketing te stoppen, wil Coolblue het aantal verkopen doen bevriezen totdat die problemen opgelost zijn.
Concurrentie is het niet eens
Maar de concurrenten van Coolblue lijken zich niet te vinden in de situatie die Coolblue schetst. MediaMarkt zei in een verklaring aan Tweakers dat er voorlopig nog geen reden is om aan te nemen dat leveranciers in de problemen zouden komen. Ze voegen daaraan toe nu meer dan ooit de situatie van kortbij op te volgen, en voortdurend in gesprek te staan met hun leveranciers. Dat geldt niet alleen voor MediaMarkt in België en Nederland, maar voor de volledige MediaMarkt Groep, die zijn hoofdkantoor heeft in het Duitse Ingolstadt.
Ook bol.com lijkt dezelfde mening teniet gedaan als MediaMarkt. Zij zien eveneens bij hun leveranciers geen redenen om aan te nemen dat er een tekort zal ontstaan. Zij zullen dus zeker niet bewust de prijzen doen stijgen zoals Coolblue. Maar aangezien webshops zoals Coolblue en bol.com steunen op dynamische prijszetting, zijn prijsstijgingen natuurlijk nooit volledig uit te sluiten.
Coolblue blijft bij standpunt
Ondanks die tegenstrijdige meningen, blijft Coolblue bij hun standpunt en strategie. De productie in China staat op een laag pitje, wat vroeg of laat problemen moet veroorzaken. Ze zijn er dan ook van overtuigd dat ze het best voorbereid zullen zijn als die er komen. Ze noemen het zelfs ‘naïef’ om te doen alsof er niets aan de hand is in China.
“Door onze verkopen te temperen en onze voorraden te verhogen, proberen we juist beschikbaarheidsproblemen te voorkomen. We zijn erg blij met onze grote schuur. Het zou naïef zijn om te doen alsof er niets aan de hand is in China”. Pieter Zwart, CEO Coolblue