Trump koopt alle advertentieruimte op YouTube voor verkiezingsdag
Amerikanen die op de dag van de verkiezingen naar YouTube surfen, zullen wel eens bestookt kunnen worden met advertenties voor Donald Trump. Bloomberg berichtte dat het campagneteam van de president alle beschikbare advertentieruimte op YouTube voor de verkiezingsdag opgekocht heeft. Dat staat hen toe een nieuwe strategie uit te proberen. In plaats van een bewuste doelgroep te selecteren om advertenties naar uit te sturen, kan men gewoon elke Amerikaan die YouTube bezoekt bereiken.
Voor deze campagne legde het team van Trump ongeveer een miljoen dollar neer, ofwel 927.000 euro. Dat lijkt een enorm bedrag, maar het is slechts een kleine hap uit het campagnebudget van Trump. Volgens campagneleider Brad Parsquale beschikt hij enkel en alleen al voor digitale advertenties over een budget van 500 miljoen dollar.
YouTube heeft het gerucht van Bloomberg nog niet officieel ontkend of bevestigd. Wel is het zeker niet tegen het advertentiebeleid van YouTube dat één iemand alle advertentieruimte koopt. Een woordvoerder van YouTube vertelde aan Bloomberg dat elke adverteerder hetzelfde proces moet doorlopen, ongeacht hoeveel advertentieruimte hij koopt. Het belangrijkste criteria om de aanvraag goed te keuren is of de verkondigde boodschap in lijn is met advertentierichtlijnen.
Obama
Het is ook helemaal niet ongewoon dat een politicus in volle verkiezingsstrijd een monopoly neemt op YouTube-advertenties. De vorige president Barack Obama, deed net hetzelfde toen hij voor een herverkiezing opkwam in 2012. Zijn Republikeinse tegenstander Mitt Romney moest nog verkozen worden of alle advertentieruimte op YouTube was al weg. Teddy Goff, die toen deel uitmaakte van het team van Obama, spreekt van een ‘structureel probleem’ waar een zittende president gebruik van kan maken.
De uiteindelijke verkiezingsdag vindt plaats op 3 november. Waar het bij de Republikeinen al vanaf dag één duidelijk was dat Trump de kandidaat zou zijn om zichzelf op te volgen, heerst in het kamp van de Democraten nog grote verdeeldheid. Pete Buttigieg ligt voorlopig op kop, nipt gevolg door Bernie Sanders.
Amerikanen die op de dag van de verkiezingen naar YouTube surfen, zullen wel eens bestookt kunnen worden met advertenties voor Donald Trump. Bloomberg berichtte dat het campagneteam van de president alle beschikbare advertentieruimte op YouTube voor de verkiezingsdag opgekocht heeft. Dat staat hen toe een nieuwe strategie uit te proberen. In plaats van een bewuste doelgroep te selecteren om advertenties naar uit te sturen, kan men gewoon elke Amerikaan die YouTube bezoekt bereiken.
Voor deze campagne legde het team van Trump ongeveer een miljoen dollar neer, ofwel 927.000 euro. Dat lijkt een enorm bedrag, maar het is slechts een kleine hap uit het campagnebudget van Trump. Volgens campagneleider Brad Parsquale beschikt hij enkel en alleen al voor digitale advertenties over een budget van 500 miljoen dollar.
YouTube heeft het gerucht van Bloomberg nog niet officieel ontkend of bevestigd. Wel is het zeker niet tegen het advertentiebeleid van YouTube dat één iemand alle advertentieruimte koopt. Een woordvoerder van YouTube vertelde aan Bloomberg dat elke adverteerder hetzelfde proces moet doorlopen, ongeacht hoeveel advertentieruimte hij koopt. Het belangrijkste criteria om de aanvraag goed te keuren is of de verkondigde boodschap in lijn is met advertentierichtlijnen.
Obama
Het is ook helemaal niet ongewoon dat een politicus in volle verkiezingsstrijd een monopoly neemt op YouTube-advertenties. De vorige president Barack Obama, deed net hetzelfde toen hij voor een herverkiezing opkwam in 2012. Zijn Republikeinse tegenstander Mitt Romney moest nog verkozen worden of alle advertentieruimte op YouTube was al weg. Teddy Goff, die toen deel uitmaakte van het team van Obama, spreekt van een ‘structureel probleem’ waar een zittende president gebruik van kan maken.
De uiteindelijke verkiezingsdag vindt plaats op 3 november. Waar het bij de Republikeinen al vanaf dag één duidelijk was dat Trump de kandidaat zou zijn om zichzelf op te volgen, heerst in het kamp van de Democraten nog grote verdeeldheid. Pete Buttigieg ligt voorlopig op kop, nipt gevolg door Bernie Sanders.