Test

Dit is een popup

Vlaming zit gemiddeld 33 minuten per dag op Facebook

Het hoeft geen verrassing te zijn: we besteden gemiddeld 33 minuten per dag op Facebook.

Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse Digimiter. Die wordt al sinds 2009 bijgehouden en analyseert het mediagebruik van Vlamingen. Uit een rondvraag bij 2.754 Vlaming blijkt nu dat elke Belg in totaal zo’n 49 minuten per dag op sociale media doorbrengt. Daarvan gaan 33 minuten naar Facebook alleen al.

Facebook en de Belgen

Het gaat wel om applicaties van Facebook. Dat wil dus niet per sé zeggen dat mensen die tijd doorbrengen op Facebook an sich. Facebook bezit namelijk ook Instagram, Messenger en WhatsApp. Ook die apps maken delen uit van de 33 minuten FB per dag.

Uit de Digimeter 2020 blijkt ook dat de Vlaming nog niet helemaal toe is aan het zogenaamde ‘cord cutting’. De tv-decouder houdt nog steeds stand in Vlaanderen. Het aantal mensen dat hun decoder heeft opgezegd is wel gestegen van 4 naar 6 procent. Vermoedelijk zal dat cijfer de komende jaren zeker nog stijgen. Je merkt dat ook aan het aanbod van providers en tv-makers. Bedrijven als DPG Media en Telenet werken nu al samen aan een soort Vlaamse Netflix en diensten als VRTNU en VTMGO worden vandaag al hevig gebruikt.

Netflix

En de Amerikaanse Netflix? Die zag zijn aantal Vlaamse abonnees stijgen van 21 naar 31 procent. Momenteel zijn dat nog mooie cijfers. Maar naar verwachting zal het bedrijf van Reed Hastings die winstkoek moeten gaan delen met Disney+ en de ‘Vlaamse Netflix’ in de toekomst.

Dat blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse Digimiter. Die wordt al sinds 2009 bijgehouden en analyseert het mediagebruik van Vlamingen. Uit een rondvraag bij 2.754 Vlaming blijkt nu dat elke Belg in totaal zo’n 49 minuten per dag op sociale media doorbrengt. Daarvan gaan 33 minuten naar Facebook alleen al.

Facebook en de Belgen

Het gaat wel om applicaties van Facebook. Dat wil dus niet per sé zeggen dat mensen die tijd doorbrengen op Facebook an sich. Facebook bezit namelijk ook Instagram, Messenger en WhatsApp. Ook die apps maken delen uit van de 33 minuten FB per dag.

Uit de Digimeter 2020 blijkt ook dat de Vlaming nog niet helemaal toe is aan het zogenaamde ‘cord cutting’. De tv-decouder houdt nog steeds stand in Vlaanderen. Het aantal mensen dat hun decoder heeft opgezegd is wel gestegen van 4 naar 6 procent. Vermoedelijk zal dat cijfer de komende jaren zeker nog stijgen. Je merkt dat ook aan het aanbod van providers en tv-makers. Bedrijven als DPG Media en Telenet werken nu al samen aan een soort Vlaamse Netflix en diensten als VRTNU en VTMGO worden vandaag al hevig gebruikt.

Netflix

En de Amerikaanse Netflix? Die zag zijn aantal Vlaamse abonnees stijgen van 21 naar 31 procent. Momenteel zijn dat nog mooie cijfers. Maar naar verwachting zal het bedrijf van Reed Hastings die winstkoek moeten gaan delen met Disney+ en de ‘Vlaamse Netflix’ in de toekomst.

cord-cuttinginstagramnetflixTadaamtelenetVlaamse Netflix

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!