Tesla werkt aan accu’s zonder kobalt met Chinese CATL
Op basis van verschillende bronnen die dicht bij Tesla staan, zou de Amerikaanse autobouwer in vergevorderde onderhandelingen zijn met het Chinese CATL om batterijen te ontwikkelen zonder kobalt. Kobalt is een metaal dat in batterijen gebruikt wordt maar relatief duur is en heel wat ethische dilemma’s naar boven haalt.
Tesla kobalt
Het Chinese CATL is al gespecialiseerd in de ontwikkeling van accu’s zonder kobalt. Daarvoor heeft het in september 2019 zijn eigen cell-to-pack technologie onthuld. Die technologie zorgt ervoor dat batterijmodules niet meer hoeven gebruikt te worden waardoor de kosten van onderdelen met 40 procent omlaag kunnen en er een winst is op vlak van energiedichtheid tot 15 procent. Die technologie is nodig omdat een batterij zonder kobalt (lithium-ijzerfosfaat) een lagere energiedichtheid heeft.
Toch heeft dit nieuw type accu ook heel wat voordelen. Zo leveren een een groot energiepotentieel, een lange levensduur en vragen ze geen lange oplaadtijden meer. Nu wil Tesla die accu’s gaan gebruiken voor de bouw van zijn Model 3 in Shanghai.
Congo
Als Tesla erin slaagt om kobalt volledig te bannen uit zijn batterijen is dat heel goed nieuws. Het bedrijf kan daarmee heel wat kosten besparen. Maar ook voor moeder aarde is dit goed nieuws. Momenteel wordt het grootste deel van kobaltwinning in Congo gedolven. Maar helaas gaat die mijnbouw gepaard met enorm slechte werkomstandigheden, schandalig lage lonen en zelfs kinderarbeid.
Momenteel is Tesla al een pionier in het lage kobaltgebruik. Volgens een onderzoek van het Center for Excellence für Batteriezellen gebruikt het bedrijf van Elon Musk niet meer dan 2,8 procent kobalt. In de nieuwe Volkswagen ID.3 is dat percentage veel hoger. Daar spreekt men zelfs van 12 tot 14 procent kobalt per batterij. In 2018 liet Elon Musk al weten dat hij in de toekomst zijn auto’s volledig kobaltvrij wil maken. Een mooi doel, als je het ons vraagt.
Op basis van verschillende bronnen die dicht bij Tesla staan, zou de Amerikaanse autobouwer in vergevorderde onderhandelingen zijn met het Chinese CATL om batterijen te ontwikkelen zonder kobalt. Kobalt is een metaal dat in batterijen gebruikt wordt maar relatief duur is en heel wat ethische dilemma’s naar boven haalt.
Tesla kobalt
Het Chinese CATL is al gespecialiseerd in de ontwikkeling van accu’s zonder kobalt. Daarvoor heeft het in september 2019 zijn eigen cell-to-pack technologie onthuld. Die technologie zorgt ervoor dat batterijmodules niet meer hoeven gebruikt te worden waardoor de kosten van onderdelen met 40 procent omlaag kunnen en er een winst is op vlak van energiedichtheid tot 15 procent. Die technologie is nodig omdat een batterij zonder kobalt (lithium-ijzerfosfaat) een lagere energiedichtheid heeft.
Toch heeft dit nieuw type accu ook heel wat voordelen. Zo leveren een een groot energiepotentieel, een lange levensduur en vragen ze geen lange oplaadtijden meer. Nu wil Tesla die accu’s gaan gebruiken voor de bouw van zijn Model 3 in Shanghai.
Congo
Als Tesla erin slaagt om kobalt volledig te bannen uit zijn batterijen is dat heel goed nieuws. Het bedrijf kan daarmee heel wat kosten besparen. Maar ook voor moeder aarde is dit goed nieuws. Momenteel wordt het grootste deel van kobaltwinning in Congo gedolven. Maar helaas gaat die mijnbouw gepaard met enorm slechte werkomstandigheden, schandalig lage lonen en zelfs kinderarbeid.
Momenteel is Tesla al een pionier in het lage kobaltgebruik. Volgens een onderzoek van het Center for Excellence für Batteriezellen gebruikt het bedrijf van Elon Musk niet meer dan 2,8 procent kobalt. In de nieuwe Volkswagen ID.3 is dat percentage veel hoger. Daar spreekt men zelfs van 12 tot 14 procent kobalt per batterij. In 2018 liet Elon Musk al weten dat hij in de toekomst zijn auto’s volledig kobaltvrij wil maken. Een mooi doel, als je het ons vraagt.