Test

Dit is een popup

Twitter geeft labels aan tweets met gemanipuleerde media

Twitter hanteert vanaf maart een nieuwe beleidsmaatregel waarbij labels zullen toegekend worden aan tweets met gemanipuleerde media om gebruikers ervoor te waarschuwen.

Via een blogpost en een tweet heeft Twitter gisteren een nieuwe beleidsmaatregel aangekondigd. Het socialmediabedrijf hoopt daarmee een antwoord te bieden op de groeiende problematiek rond gemanipuleerde media. Twitter zal vanaf 5 maart tweets een label geven die bewerkte afbeeldingen of video’s. Zo weten gebruikers beter dat wat ze zien niet echt is.

De maatregel komt er na een survey die Twitter voerde naar een draftversie van de maatregel. Daaraan namen meer dan 6500 gebruikers deel. Uit de resultaten van de survey bleek dat 70% procent van de deelnemers het noodzakelijk vindt dat Twitter meer informatie en duiding gaf bij gemanipuleerde media, en dat het schadelijk is om dat niet te doen.

Daarnaast vond 9 op de 10 deelnemers dat Twitter een waarschuwing moet plaatsen bij zulke inhouden, alsook mensen die bewerkte media willen posten eerst een waarschuwing krijgen. Als het aankomt op het niet toestaan of verwijderen van deze posts waren de antwoorden veel meer verdeeld, al was wel bijna iedereen het er over eens dat wanneer media bewerkt met de bedoeling schade aan te brengen, deze wel verwijderd moeten worden. Ook het verwijderen van de accounts wordt door drie op de vier deelnemers dan als een acceptabele sanctie gezien.

Drie criteria

Door een label te plaatsen bij gemanipuleerde of synthetisch bewerkte media te plaatsen, hoopt Twitter voor een groot deel tegemoet te komen aan de gebruikersnoden die voortkwamen uit de survey. Een label zal toegekend worden aan een tweet als die aan drie criteria voldoet. Ten eerste moet door de algoritmen kunnen vastgesteld worden dat de inhoud effectief bewerkt is. Hier wordt gekeken naar facetten als ruimte, grootte, achtergronden, het toevoegen of verwijderen naar audio etc.

Andere criteria zijn wellicht iets meer een kwestie van interpretatie. Als tweede criteria wordt gekeken of de inhouden bewerkt zijn op een misleidende manier. Dat betekent dat de bewerkingen het verhaal dat de beelden vertellen een heel andere draai geven, of iets vals als waar willen doen uitschijnen. Hier zal Twitter ook naar het bredere plaatje kijken zoals de tekst in de tweet, maar ook andere tweets en zelfs geaffilieerde links en websites op het account dat de tweet deelde. Zo moet worden vastgesteld of het gaat om bewuste manipulatie. Tenslotte moet de manipulatie ook schadelijke gevolgen kunnen hebben. Dat houdt in het schaden van iemands fysieke veiligheid of goede naam, of het uitlokken van geweld en haat. Als aan dit criteria wordt voldaan, is de kans groot dat de tweet zelfs verwijderd wordt.

Facebook

Ook andere socialmediaplatformen worstelen met deze kwestie. Facebook was één van de eerste die dit jaar een nieuw beleid rond gemanipuleerde media aankondigde. Facebook legt veel meer dan Twitter de focus op deepfakes, een veel voorkomende vorm van beeldmanipulatie. Facebook zal media verwijderen die via AI gemaakt of bewerkt zijn als ze tot doel hebben gebruikers te beïnvloeden, met uitzondering van satire. Ook Reddit hanteert een gelijkaardig beleid.

Via een blogpost en een tweet heeft Twitter gisteren een nieuwe beleidsmaatregel aangekondigd. Het socialmediabedrijf hoopt daarmee een antwoord te bieden op de groeiende problematiek rond gemanipuleerde media. Twitter zal vanaf 5 maart tweets een label geven die bewerkte afbeeldingen of video’s. Zo weten gebruikers beter dat wat ze zien niet echt is.

De maatregel komt er na een survey die Twitter voerde naar een draftversie van de maatregel. Daaraan namen meer dan 6500 gebruikers deel. Uit de resultaten van de survey bleek dat 70% procent van de deelnemers het noodzakelijk vindt dat Twitter meer informatie en duiding gaf bij gemanipuleerde media, en dat het schadelijk is om dat niet te doen.

Daarnaast vond 9 op de 10 deelnemers dat Twitter een waarschuwing moet plaatsen bij zulke inhouden, alsook mensen die bewerkte media willen posten eerst een waarschuwing krijgen. Als het aankomt op het niet toestaan of verwijderen van deze posts waren de antwoorden veel meer verdeeld, al was wel bijna iedereen het er over eens dat wanneer media bewerkt met de bedoeling schade aan te brengen, deze wel verwijderd moeten worden. Ook het verwijderen van de accounts wordt door drie op de vier deelnemers dan als een acceptabele sanctie gezien.

Drie criteria

Door een label te plaatsen bij gemanipuleerde of synthetisch bewerkte media te plaatsen, hoopt Twitter voor een groot deel tegemoet te komen aan de gebruikersnoden die voortkwamen uit de survey. Een label zal toegekend worden aan een tweet als die aan drie criteria voldoet. Ten eerste moet door de algoritmen kunnen vastgesteld worden dat de inhoud effectief bewerkt is. Hier wordt gekeken naar facetten als ruimte, grootte, achtergronden, het toevoegen of verwijderen naar audio etc.

Andere criteria zijn wellicht iets meer een kwestie van interpretatie. Als tweede criteria wordt gekeken of de inhouden bewerkt zijn op een misleidende manier. Dat betekent dat de bewerkingen het verhaal dat de beelden vertellen een heel andere draai geven, of iets vals als waar willen doen uitschijnen. Hier zal Twitter ook naar het bredere plaatje kijken zoals de tekst in de tweet, maar ook andere tweets en zelfs geaffilieerde links en websites op het account dat de tweet deelde. Zo moet worden vastgesteld of het gaat om bewuste manipulatie. Tenslotte moet de manipulatie ook schadelijke gevolgen kunnen hebben. Dat houdt in het schaden van iemands fysieke veiligheid of goede naam, of het uitlokken van geweld en haat. Als aan dit criteria wordt voldaan, is de kans groot dat de tweet zelfs verwijderd wordt.

Facebook

Ook andere socialmediaplatformen worstelen met deze kwestie. Facebook was één van de eerste die dit jaar een nieuw beleid rond gemanipuleerde media aankondigde. Facebook legt veel meer dan Twitter de focus op deepfakes, een veel voorkomende vorm van beeldmanipulatie. Facebook zal media verwijderen die via AI gemaakt of bewerkt zijn als ze tot doel hebben gebruikers te beïnvloeden, met uitzondering van satire. Ook Reddit hanteert een gelijkaardig beleid.

deepfakesgemanipuleerde mediazakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!