Ontwikkelaars Plague Inc. waarschuwen om game niet te gebruiken om coronavirus te voorspellen
De uitbraak van het coronavirus in China houdt de wereld in de ban. Nu ook de eerste besmettingen worden vastgesteld in de Verenigde Staten en Europa, begint de vrees voor een globale epidemie toe te nemen. De teller staat op dit moment op bijna 4500 officieel geregistreerde besmettingen, waarvan ook al meer dan 100 met een dodelijke afloop. De ziekte, waarvan de symptomen erg op griep gelijken, vond zijn oorsprong in de stad Wuhan maar verspreidde zich snel over andere delen van China en buurlanden.
De gamestudio Ndemic Creations is één van de partijen die – zei het uiteraard ongewild – voordeel weet te behalen uit de uitbraak van de ziekte. Hun game Plague Inc. is vandaag de populairder dan ooit. De game bestaat al sinds 2012, maar was de voorbije dagen de meest gedownloade game in zowel de Verenigde Staten als China. De servers van de game geraakten zelfs overbelast.
Geen wetenschappelijk model
De opzet van Plague Inc. is om ofwel een virus te creëren en dit gecontroleerd globaal te doen uitbreken, ofwel om de wereld te behoeden van een dergelijke epidemie. Het vermoeden heerst dat veel mensen in bijvoorbeeld China de game nu spelen om meer informatie te bekomen over het coronavirus. Ze proberen aan de hand van de game een voorspelling te maken hoe realistisch de kans is dat het coronavirus ook in hun regio zal uitbreken.
Maar dat is volgens de ontwikkelaars van de game geen reden waarom je de game zou moeten spelen. Dat zeggen ze in een statement. De game werd wel zodanig ontwikkeld om zo realistisch mogelijk te zijn en de ontwikkelaars hebben het nodige onderzoek uitgevoerd. Maar ze willen benadrukken dat het nog steeds een spel blijft, en dat het geen wetenschappelijk model is waarop je conclusies kan trekken op levensechte situaties. Ze willen ook absoluut geen munt slaan uit mogelijk levensbedreigende ziektes.
Dat laatste blijkt helaas voor hun vaker voor te komen. Ook in 2014 steeg het aantal downloads na de uitbraak van het ebolavirus. Net als toen verwijst Ndemic Creations iedereen die meer informatie wil verzamelen naar de websites van officiële instanties zoals de Wereldgezondheidsorganisaties. De Wereldgezondheidsorganisatie lanceerde een online dashboard waarop live de verspreiding van het virus kan gevolgd worden.
De uitbraak van het coronavirus in China houdt de wereld in de ban. Nu ook de eerste besmettingen worden vastgesteld in de Verenigde Staten en Europa, begint de vrees voor een globale epidemie toe te nemen. De teller staat op dit moment op bijna 4500 officieel geregistreerde besmettingen, waarvan ook al meer dan 100 met een dodelijke afloop. De ziekte, waarvan de symptomen erg op griep gelijken, vond zijn oorsprong in de stad Wuhan maar verspreidde zich snel over andere delen van China en buurlanden.
De gamestudio Ndemic Creations is één van de partijen die – zei het uiteraard ongewild – voordeel weet te behalen uit de uitbraak van de ziekte. Hun game Plague Inc. is vandaag de populairder dan ooit. De game bestaat al sinds 2012, maar was de voorbije dagen de meest gedownloade game in zowel de Verenigde Staten als China. De servers van de game geraakten zelfs overbelast.
Geen wetenschappelijk model
De opzet van Plague Inc. is om ofwel een virus te creëren en dit gecontroleerd globaal te doen uitbreken, ofwel om de wereld te behoeden van een dergelijke epidemie. Het vermoeden heerst dat veel mensen in bijvoorbeeld China de game nu spelen om meer informatie te bekomen over het coronavirus. Ze proberen aan de hand van de game een voorspelling te maken hoe realistisch de kans is dat het coronavirus ook in hun regio zal uitbreken.
Maar dat is volgens de ontwikkelaars van de game geen reden waarom je de game zou moeten spelen. Dat zeggen ze in een statement. De game werd wel zodanig ontwikkeld om zo realistisch mogelijk te zijn en de ontwikkelaars hebben het nodige onderzoek uitgevoerd. Maar ze willen benadrukken dat het nog steeds een spel blijft, en dat het geen wetenschappelijk model is waarop je conclusies kan trekken op levensechte situaties. Ze willen ook absoluut geen munt slaan uit mogelijk levensbedreigende ziektes.
Dat laatste blijkt helaas voor hun vaker voor te komen. Ook in 2014 steeg het aantal downloads na de uitbraak van het ebolavirus. Net als toen verwijst Ndemic Creations iedereen die meer informatie wil verzamelen naar de websites van officiële instanties zoals de Wereldgezondheidsorganisaties. De Wereldgezondheidsorganisatie lanceerde een online dashboard waarop live de verspreiding van het virus kan gevolgd worden.