Test

Dit is een popup

De topics cloud & hosting worden gesponsord door

Duitse Bundesliga kondigt samenwerking met AWS aan

De Duitse voetbalcompetitie wil de beleving van online kijkers verhogen door het inzetten van artificiële intelligentie.

De Duitse voetbalcompetitie Bundesliga heeft onlangs een nieuwe samenwerking aangekondigd met Amazon Web Services, het cloud computing platform van Amazon. Met die samenwerking wil de Duitse Fussball Liga online kijkers een ‘unieke beleving’ aankondigen. Zo werd het alvast aangekondigd door Andreas Heyden, die vicevoorzitter van de afdeling Digitale Sport is. De Bundesliga hoort bij de absolute top in Europa, zowel qua niveau als qua commerciële inkomsten. De stadions zitten alle weken afgeladen vol. Maar toch kunnen de kijkcijfers van de topwedstrijden nog niet die van de Engelse Premier League, Spaanse La Liga en UEFA Champions League overtreffen.

Verhaal met nummers

Volgens Heyden opent de samenwerking met AWS heel wat nieuwe mogelijkheden om die kloof te dichten. De Bundesliga zal verscheidene AI-toepassingen tijdens livestreams van wedstrijden gebruiken om fans nog meer aan hun scherm te kluisteren en hen meer aan te sporen tot interactie. Het is volgens Heyden vooral belangrijk om een persoonlijke ervaring aan te bieden aan de kijker.

Daarnaast verhoogt AI de toepassingsmogelijkheden tot het aanbieden van uitgebreide real-time statistieken, waarbij als voorbeeld genoemd wordt de geschatte kans dat een goal zal vallen. Heyden wil met de technologie nieuwe verhalen schrijven met getallen, die een mens nooit zou kunnen vertellen.

Nieuwe technologieën

Ook bij AWS ziet men veel potentieel in de samenwerking met Bundesliga. Volgens Werner Vogels, CTO en de eerste man onder Jeff Bezos bij Amazon, is het aanbieden van zulke nieuwe belevingen cruciaal in het aantrekken van nieuwe generaties fans. Het aanbieden van die augmented reality ervaringen is nu pas mogelijk, omdat de technologie ervoor nog niet bestond of nog niet klaar was. De keuze van DFL om hiervoor in zee te gaan met AWS bleek een logische, daar Heyden en Vogels persoonlijke kennissen zijn. Werner Vogels schijnt zelf ook een voetballiefhebber te zijn.

Voor de sportliefhebbers die dit lezen: de Bundesliga is overigens razend spannend dit jaar. RB Leipzig, eigendom van energiedrank Red Bull, is koploper, maar het ongenaakbare Bayern München ligt alweer op de loer. Ook Borussia Mönchengladbach en het andere Borussia uit Dortmund, waar Rode Duivels Axel Witsels en Thorgan Hazard bij de uitblinkers horen, mogen zich nog onder de titelkandidaten rekenen.

Zijn Axel Witsel en Thorgan Hazard binnenkort in augmented reality te bewonderen? Afbeelding: Voetbalkrant.com

De Duitse voetbalcompetitie Bundesliga heeft onlangs een nieuwe samenwerking aangekondigd met Amazon Web Services, het cloud computing platform van Amazon. Met die samenwerking wil de Duitse Fussball Liga online kijkers een ‘unieke beleving’ aankondigen. Zo werd het alvast aangekondigd door Andreas Heyden, die vicevoorzitter van de afdeling Digitale Sport is. De Bundesliga hoort bij de absolute top in Europa, zowel qua niveau als qua commerciële inkomsten. De stadions zitten alle weken afgeladen vol. Maar toch kunnen de kijkcijfers van de topwedstrijden nog niet die van de Engelse Premier League, Spaanse La Liga en UEFA Champions League overtreffen.

Verhaal met nummers

Volgens Heyden opent de samenwerking met AWS heel wat nieuwe mogelijkheden om die kloof te dichten. De Bundesliga zal verscheidene AI-toepassingen tijdens livestreams van wedstrijden gebruiken om fans nog meer aan hun scherm te kluisteren en hen meer aan te sporen tot interactie. Het is volgens Heyden vooral belangrijk om een persoonlijke ervaring aan te bieden aan de kijker.

Daarnaast verhoogt AI de toepassingsmogelijkheden tot het aanbieden van uitgebreide real-time statistieken, waarbij als voorbeeld genoemd wordt de geschatte kans dat een goal zal vallen. Heyden wil met de technologie nieuwe verhalen schrijven met getallen, die een mens nooit zou kunnen vertellen.

Nieuwe technologieën

Ook bij AWS ziet men veel potentieel in de samenwerking met Bundesliga. Volgens Werner Vogels, CTO en de eerste man onder Jeff Bezos bij Amazon, is het aanbieden van zulke nieuwe belevingen cruciaal in het aantrekken van nieuwe generaties fans. Het aanbieden van die augmented reality ervaringen is nu pas mogelijk, omdat de technologie ervoor nog niet bestond of nog niet klaar was. De keuze van DFL om hiervoor in zee te gaan met AWS bleek een logische, daar Heyden en Vogels persoonlijke kennissen zijn. Werner Vogels schijnt zelf ook een voetballiefhebber te zijn.

Voor de sportliefhebbers die dit lezen: de Bundesliga is overigens razend spannend dit jaar. RB Leipzig, eigendom van energiedrank Red Bull, is koploper, maar het ongenaakbare Bayern München ligt alweer op de loer. Ook Borussia Mönchengladbach en het andere Borussia uit Dortmund, waar Rode Duivels Axel Witsels en Thorgan Hazard bij de uitblinkers horen, mogen zich nog onder de titelkandidaten rekenen.

Zijn Axel Witsel en Thorgan Hazard binnenkort in augmented reality te bewonderen? Afbeelding: Voetbalkrant.com
aiamazon web servicesbundesligacloudsportvoetbalzakelijk

De topics cloud & hosting worden gesponsord door

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!