Amerikaans senator: “Tesla moet term autopilot vervangen”
De autopilot van Tesla ligt in Amerika zwaar onder vuur. Dat komt door een reeks van video’s van bestuurders die liggen te slapen achter het stuur of niet op de weg letten terwijl ze in een Tesla wagen zitten. Er was in mei ook een incident in Nederland waar een dronken chauffeur achter het stuur van zijn wagen kroop en autopilot opzette. Tesla wagens zijn in principe wel uitgerust met een autonome besturingstechnologie, maar die technologie staat nog niet voldoende op punt om er als bestuurder blind op te vertrouwen. Een dodelijk incident met een zelfrijdende Uberwagen veroorzaakt door een onoplettende chauffeur, deed de technologie nog extra in de negatieve spotlights komen.
Een Amerikaans senator voor de staat Massachussets Ed Markey, van de Democratische Partij, heeft zich op zijn website uitgesproken over de autopilot functie van Tesla. Daarin noemt hij autopilot een ‘falend systeem’, en stelt hij enkele maatregels voor die Tesla zou moeten nemen om de veiligheid van bestuurders te verhogen.
“Tesla kan en moet meer doen om de veiligheid van de technologie te garanderen.” Ed Markey, Amerikaans senator
Misleidende term
Allereerst vindt hij de term ‘autopilot’ misleidend. Dat zou volgens de senator bestuurders van een zelfrijdende wagen een vals gevoel van veiligheid geven. Dergelijke kritiek is niet helemaal nieuw. Al in 2016 werd autopilot voor het eerst op de korrel genomen in Duitsland. Ook het Amerikaanse ministerie van Transport probeert Tesla er al jaren voor tot de orde te roepen.
Een survey uitgevoerd door een Amerikaans autoverzekeringsinstituut lijkt die conclusie te ondersteunen. Daarin antwoord de helft van de respondenten dat het veilig is om de handen van het stuur te laten als een wagen in autopilot rijdt. Tesla antwoordt daarop dat het in advertenties voldoende de boodschap naar buiten brengt dat bestuurders ook aandachtig moeten blijven als ze autopilot in hebben geschakeld. Ze claimen ook dat veel video’s van slapende bestuurders vervalst zijn om media-aandacht te trekken. Er is wel een befaamd interview van CBS met Elon Musk opgenomen in een Teslawagen waarin de CEO zelf de handen van het stuur houdt.
Een andere maatregel waar Markey voor pleit, is het invoeren van een systeem dat de aandacht van de bestuurder kan volgen (een DMS-systeem). Ars Technica vroeg Tesla om een reactie op het statement van de senator, maar dat verzoek werd niet beantwoord.
De autopilot van Tesla ligt in Amerika zwaar onder vuur. Dat komt door een reeks van video’s van bestuurders die liggen te slapen achter het stuur of niet op de weg letten terwijl ze in een Tesla wagen zitten. Er was in mei ook een incident in Nederland waar een dronken chauffeur achter het stuur van zijn wagen kroop en autopilot opzette. Tesla wagens zijn in principe wel uitgerust met een autonome besturingstechnologie, maar die technologie staat nog niet voldoende op punt om er als bestuurder blind op te vertrouwen. Een dodelijk incident met een zelfrijdende Uberwagen veroorzaakt door een onoplettende chauffeur, deed de technologie nog extra in de negatieve spotlights komen.
Een Amerikaans senator voor de staat Massachussets Ed Markey, van de Democratische Partij, heeft zich op zijn website uitgesproken over de autopilot functie van Tesla. Daarin noemt hij autopilot een ‘falend systeem’, en stelt hij enkele maatregels voor die Tesla zou moeten nemen om de veiligheid van bestuurders te verhogen.
“Tesla kan en moet meer doen om de veiligheid van de technologie te garanderen.” Ed Markey, Amerikaans senator
Misleidende term
Allereerst vindt hij de term ‘autopilot’ misleidend. Dat zou volgens de senator bestuurders van een zelfrijdende wagen een vals gevoel van veiligheid geven. Dergelijke kritiek is niet helemaal nieuw. Al in 2016 werd autopilot voor het eerst op de korrel genomen in Duitsland. Ook het Amerikaanse ministerie van Transport probeert Tesla er al jaren voor tot de orde te roepen.
Een survey uitgevoerd door een Amerikaans autoverzekeringsinstituut lijkt die conclusie te ondersteunen. Daarin antwoord de helft van de respondenten dat het veilig is om de handen van het stuur te laten als een wagen in autopilot rijdt. Tesla antwoordt daarop dat het in advertenties voldoende de boodschap naar buiten brengt dat bestuurders ook aandachtig moeten blijven als ze autopilot in hebben geschakeld. Ze claimen ook dat veel video’s van slapende bestuurders vervalst zijn om media-aandacht te trekken. Er is wel een befaamd interview van CBS met Elon Musk opgenomen in een Teslawagen waarin de CEO zelf de handen van het stuur houdt.
Een andere maatregel waar Markey voor pleit, is het invoeren van een systeem dat de aandacht van de bestuurder kan volgen (een DMS-systeem). Ars Technica vroeg Tesla om een reactie op het statement van de senator, maar dat verzoek werd niet beantwoord.