Valve ontwikkelt ‘muziekapp’ voor Steam
Valve brengt deze maand een nieuwe applicatie binnen Steam uit waarmee makkelijker de soundtracks van games kan gevonden en geordend worden. Tot heden werd de muziek van een videogame altijd beschouwd als ‘part of the game’. Je kocht een spel, en als bonus kreeg je de soundtrack er als een extra download bovenop.
Maar games beginnen meer en meer te investeren in een goede soundtrack. En muziek uit games wordt stilaan ook populairder. Op Spotify zien we al enkele jaren afspeellijsten verschijnen met officiële soundtracks van videogames. Dat toont aan dat de soundtrack van een game niet langer meer als onderdeel van een spel moet gezien worden, en perfect op zichzelf kan beluisterd worden zoals dat met de soundtracks van films is.
Nieuwe Spotify
Valve is nu ook eindelijk tot dat inzicht gekomen, en zal ervoor zorgen dat gamers binnen Steam kunnen blijven om hun favoriete soundtracks te vinden. De ‘muziekapp’ om het met wat verbeelding even zo te noemen, zal ook enkele handige features krijgen. Zo kan de soundtrack van een game gedownload worden zonder verplicht te zijn het hele spel te kopen. Bovendien zal je in staat zijn om alle gedownloade soundtracks te bundelen binnenin één bibliotheek. Nu zit al je muziek verspreid over de bestanden van alle games die je gedownload hebt. Gameontwikkelaars kunnen zelfs soundtracks van games verkopen die niet beschikbaar zijn op Steam. Ook de audiokwaliteit van de soundtracks zal stevig verbeterd worden.
De nieuwe applicatie zal op 20 januari online gaan. Alle muziek die gebruikers als onderdeel van de DLC-content bezitten, zullen kunnen geconverteerd worden naar een standaloneversie. Zo kan ze ook apart aan de soundtrackbibliotheek worden toegevoegd. Uiteraard heeft Valve niet de ambitie om van Steam een ‘Spotify voor gamers’ te maken, maar het lijkt de manier gevonden te hebben om een verdienmodel rond videogamemuziek op te bouwen.
Valve brengt deze maand een nieuwe applicatie binnen Steam uit waarmee makkelijker de soundtracks van games kan gevonden en geordend worden. Tot heden werd de muziek van een videogame altijd beschouwd als ‘part of the game’. Je kocht een spel, en als bonus kreeg je de soundtrack er als een extra download bovenop.
Maar games beginnen meer en meer te investeren in een goede soundtrack. En muziek uit games wordt stilaan ook populairder. Op Spotify zien we al enkele jaren afspeellijsten verschijnen met officiële soundtracks van videogames. Dat toont aan dat de soundtrack van een game niet langer meer als onderdeel van een spel moet gezien worden, en perfect op zichzelf kan beluisterd worden zoals dat met de soundtracks van films is.
Nieuwe Spotify
Valve is nu ook eindelijk tot dat inzicht gekomen, en zal ervoor zorgen dat gamers binnen Steam kunnen blijven om hun favoriete soundtracks te vinden. De ‘muziekapp’ om het met wat verbeelding even zo te noemen, zal ook enkele handige features krijgen. Zo kan de soundtrack van een game gedownload worden zonder verplicht te zijn het hele spel te kopen. Bovendien zal je in staat zijn om alle gedownloade soundtracks te bundelen binnenin één bibliotheek. Nu zit al je muziek verspreid over de bestanden van alle games die je gedownload hebt. Gameontwikkelaars kunnen zelfs soundtracks van games verkopen die niet beschikbaar zijn op Steam. Ook de audiokwaliteit van de soundtracks zal stevig verbeterd worden.
De nieuwe applicatie zal op 20 januari online gaan. Alle muziek die gebruikers als onderdeel van de DLC-content bezitten, zullen kunnen geconverteerd worden naar een standaloneversie. Zo kan ze ook apart aan de soundtrackbibliotheek worden toegevoegd. Uiteraard heeft Valve niet de ambitie om van Steam een ‘Spotify voor gamers’ te maken, maar het lijkt de manier gevonden te hebben om een verdienmodel rond videogamemuziek op te bouwen.