Bosworth: “Facebook mag campagne Trump niet tegenwerken”
2020 zal omwille van de presidentsverkiezingen in de VS een cruciaal jaar worden voor Facebook. Het bedrijf worstelt al enkele jaren met de bedenkelijke rol die het platform speelde in de overwinning van Trump. De schandalen rond de Russische inmenging en Cambridge Analytica hebben wonden gemaakt die nog steeds niet helemaal genezen zijn.
Andrew Bosworth, hoofd van de AR- en VR-divisie van Facebook, verstuurde op 30 december een interne memo uit naar Facebook medewerkers om zich over het beleid uit te spreken dat Facebook moet voeren tijdens de aankomend verkiezingen. Hoewel de memo niet voor de buitenwereld bedoeld was, werd ze toch gepubliceerd door New York Times. Inmiddels heeft Bosworth de memo ook al via zijn eigen Facebookpagina gedeeld.
Geen fan van Trump
Bosworth is het eens met de stelling dat Facebook in grote mate heeft bijgedragen aan de verkiezing van Trump in 2016. Maar niet om de redenen die door critici van Facebook vaak wordt aangehaald. Volgens hem heeft Trump omwille van een ongezien sterke advertentiecampagne voordeel gehaald uit het platform, veel meer dan dat hij hulp ‘van buitenaf’ zou hebben gekregen.
Dat gezegd zijnde steekt Bosworth niet onder stoelen of tafels dat hij geen fan is van Trump. Maar hij roept medewerkers van Facebook op om de campagne niet tegen te werken, ook al menen zij dat dat het ‘moreel juiste’ is. Om die stelling kracht bij te zetten, maakt hij een vergelijking met Lord of the Rings waar men de kracht van de Ring ook niet kan gebruiken voor goede doeleinden, omdat men daar op lange termijn de tol voor zal betalen.
Politieke advertenties
Bosworth blikt ook terug op de controverse rond politieke advertenties. Facebook kreeg veel kritiek, ook vanwege de eigen medewerkers, over het gedoogbeleid dat het bedrijf errond wil voeren, anders dan Twitter en Google. De computerwetenschapper verdedigt het beleid toch als zijnde de juiste keuze, ook al ‘zou het kunnen leiden tot een herverkiezing van Trump’. Toch blijven medewerkers van overtuigd dat Facebook ook moet optreden wanneer een politicus de huisregels overtreedt.
Tenslotte spreekt Bosworth in de memo over het tekortkomen van Facebook in het tijdig reageren op de privacyproblemen waar het mee te kampen kreeg, en vergelijkt hij Facebook met suiker in plaats van nicotine als reactie op de beschuldigingen dat Facebook zijn applicatie te verslavend zou maken. Met die metafoor wil hij het punt maken dat Facebook net als suiker enkel ongezond is als je een te hoge dosis inneemt, en dat je daar zelf controle over hebt.
Niet de eerste keer
Bosworth staat bekend als een trouwe metgezel van Zuckerberg en een loyaal verdediger van het bedrijf. Het is niet de eerste keer dat hij het beleid van Facebook met passie verdedigt. En daarmee lokt hij wel eens controverse uit. In 2018 publiceerde Buzzfeed een memo van 2016 waarin hij zei dat Facebook “altijd zijn doel moet nastreven om mensen te verbinden, ongeacht de gevolgen”. Dat standpunt kreeg felle kritiek, zelfs van Zuckerberg.
https://www.facebook.com/boz/posts/10111288357877121
2020 zal omwille van de presidentsverkiezingen in de VS een cruciaal jaar worden voor Facebook. Het bedrijf worstelt al enkele jaren met de bedenkelijke rol die het platform speelde in de overwinning van Trump. De schandalen rond de Russische inmenging en Cambridge Analytica hebben wonden gemaakt die nog steeds niet helemaal genezen zijn.
Andrew Bosworth, hoofd van de AR- en VR-divisie van Facebook, verstuurde op 30 december een interne memo uit naar Facebook medewerkers om zich over het beleid uit te spreken dat Facebook moet voeren tijdens de aankomend verkiezingen. Hoewel de memo niet voor de buitenwereld bedoeld was, werd ze toch gepubliceerd door New York Times. Inmiddels heeft Bosworth de memo ook al via zijn eigen Facebookpagina gedeeld.
Geen fan van Trump
Bosworth is het eens met de stelling dat Facebook in grote mate heeft bijgedragen aan de verkiezing van Trump in 2016. Maar niet om de redenen die door critici van Facebook vaak wordt aangehaald. Volgens hem heeft Trump omwille van een ongezien sterke advertentiecampagne voordeel gehaald uit het platform, veel meer dan dat hij hulp ‘van buitenaf’ zou hebben gekregen.
Dat gezegd zijnde steekt Bosworth niet onder stoelen of tafels dat hij geen fan is van Trump. Maar hij roept medewerkers van Facebook op om de campagne niet tegen te werken, ook al menen zij dat dat het ‘moreel juiste’ is. Om die stelling kracht bij te zetten, maakt hij een vergelijking met Lord of the Rings waar men de kracht van de Ring ook niet kan gebruiken voor goede doeleinden, omdat men daar op lange termijn de tol voor zal betalen.
Politieke advertenties
Bosworth blikt ook terug op de controverse rond politieke advertenties. Facebook kreeg veel kritiek, ook vanwege de eigen medewerkers, over het gedoogbeleid dat het bedrijf errond wil voeren, anders dan Twitter en Google. De computerwetenschapper verdedigt het beleid toch als zijnde de juiste keuze, ook al ‘zou het kunnen leiden tot een herverkiezing van Trump’. Toch blijven medewerkers van overtuigd dat Facebook ook moet optreden wanneer een politicus de huisregels overtreedt.
Tenslotte spreekt Bosworth in de memo over het tekortkomen van Facebook in het tijdig reageren op de privacyproblemen waar het mee te kampen kreeg, en vergelijkt hij Facebook met suiker in plaats van nicotine als reactie op de beschuldigingen dat Facebook zijn applicatie te verslavend zou maken. Met die metafoor wil hij het punt maken dat Facebook net als suiker enkel ongezond is als je een te hoge dosis inneemt, en dat je daar zelf controle over hebt.
Niet de eerste keer
Bosworth staat bekend als een trouwe metgezel van Zuckerberg en een loyaal verdediger van het bedrijf. Het is niet de eerste keer dat hij het beleid van Facebook met passie verdedigt. En daarmee lokt hij wel eens controverse uit. In 2018 publiceerde Buzzfeed een memo van 2016 waarin hij zei dat Facebook “altijd zijn doel moet nastreven om mensen te verbinden, ongeacht de gevolgen”. Dat standpunt kreeg felle kritiek, zelfs van Zuckerberg.
https://www.facebook.com/boz/posts/10111288357877121