Test

Dit is een popup

Tesla werkt eerste wagens af in China

Nog geen jaar nadat de bouw van de Gigafabriek in Shangai begon, is Tesla erin geslaagd de eerste Model 3 wagens in de fabriek te bouwen.

Groot nieuws had Tesla vandaag te melden in de vroege ochtend op Twitter. In de nieuwe Gigafabriek in Shangai mochten de eerste 15 stuks van de Model 3 door de fabriek paraderen. Dat zijn meteen ook de allereerste wagens die Tesla produceert buiten de Verenigde Staten. Het begin van een nieuw hoofdstuk voor Tesla. Om het nieuws te vieren, worden de wagens cadeau gedaan aan 15 personeelsleden.

Dat de autofabrikant van elektrische wagens er nu al in geslaagd de productie van enkele stuks af te ronden, is een vrij indrukwekkende prestatie. De fabriek in Shangai staat er immers nog geen jaar. In juli 2018 werd de deal afgerond om een fabriek te bouwen in Shangai. Begin dit jaar begon men aan de bouw van de fabriek, en sinds eind oktober begon men voorzichtig met de (experimentele) bouw van wagens. De voorziene deadline voor afronding van de Chinese wagens werd begin 2020 voorzien, maar Tesla loopt dus ver voor op schema.

De eerste van velen

Het nieuws stemt Tesla zeer optimistisch, want het bedrijf heeft grootste plannen met de fabriek in China. Ze vertelden dat in de loop 2020 al de productie moet kunnen stijgen tot 3000 Model 3 wagens per week. In minder dan drie jaar tijd moet dat gemiddelde stijgen tot 10.000 per week. Die deadlines zijn ook opgenomen in het akkoord met de Chinese regering om de fabriek te kunnen bouwen in Shangai.

De aanwezigheid van een Gigafabriek in Shangai heeft duidelijke voordelen voor zowel de fabrikant als de Aziatische autoliefhebber. Doordat de productie op lokale bodem veel goedkoper is dan wagens vanuit Amerika importeren, kan Tesla de wagens veel goedkoper aanbieden. Een geïmporteerde wagen wordt verkocht aan een prijs van 439.000 yuan, wat omgerekend een goede 56.000 euro is. Tesla wil de wagens die in China zelf geproduceerd worden verkopen voor 355.800 yuan ofwel 45.500 euro. Die prijs zou op een jaar tijd zelfs nog met 20% moeten kunnen dalen volgens Bloomberg.

Tesla Model 3

Europa

Het doet de liefhebber van Tesla in Europa alvast hopen. Half november maakte Elon Musk via zijn Twitter-account bekend dat er een Gigafabriek in Berlijn zal komen. Dat zal de vierde fabriek worden van Tesla en de eerste in Europa. Die zou vanaf eind 2021 operationeel moeten zijn, dus mogen we over 2 jaar ongeveer de allereerste Europese Tesla-wagen verwachten. Dat kan hopelijk de vanafprijs van de wagens aanzienlijk drukken. Een  Model 3 kost je nu toch al zeker 47.800 euro.

Tesla ziet de toekomst groot. Musk heeft al aangegeven dat het plan is om op termijn 10 tot 12 Gigafabrieken overal ter wereld te bouwen. We mogen dus nog heel wat van Tesla verwachten in het komende decennium.

Groot nieuws had Tesla vandaag te melden in de vroege ochtend op Twitter. In de nieuwe Gigafabriek in Shangai mochten de eerste 15 stuks van de Model 3 door de fabriek paraderen. Dat zijn meteen ook de allereerste wagens die Tesla produceert buiten de Verenigde Staten. Het begin van een nieuw hoofdstuk voor Tesla. Om het nieuws te vieren, worden de wagens cadeau gedaan aan 15 personeelsleden.

Dat de autofabrikant van elektrische wagens er nu al in geslaagd de productie van enkele stuks af te ronden, is een vrij indrukwekkende prestatie. De fabriek in Shangai staat er immers nog geen jaar. In juli 2018 werd de deal afgerond om een fabriek te bouwen in Shangai. Begin dit jaar begon men aan de bouw van de fabriek, en sinds eind oktober begon men voorzichtig met de (experimentele) bouw van wagens. De voorziene deadline voor afronding van de Chinese wagens werd begin 2020 voorzien, maar Tesla loopt dus ver voor op schema.

De eerste van velen

Het nieuws stemt Tesla zeer optimistisch, want het bedrijf heeft grootste plannen met de fabriek in China. Ze vertelden dat in de loop 2020 al de productie moet kunnen stijgen tot 3000 Model 3 wagens per week. In minder dan drie jaar tijd moet dat gemiddelde stijgen tot 10.000 per week. Die deadlines zijn ook opgenomen in het akkoord met de Chinese regering om de fabriek te kunnen bouwen in Shangai.

De aanwezigheid van een Gigafabriek in Shangai heeft duidelijke voordelen voor zowel de fabrikant als de Aziatische autoliefhebber. Doordat de productie op lokale bodem veel goedkoper is dan wagens vanuit Amerika importeren, kan Tesla de wagens veel goedkoper aanbieden. Een geïmporteerde wagen wordt verkocht aan een prijs van 439.000 yuan, wat omgerekend een goede 56.000 euro is. Tesla wil de wagens die in China zelf geproduceerd worden verkopen voor 355.800 yuan ofwel 45.500 euro. Die prijs zou op een jaar tijd zelfs nog met 20% moeten kunnen dalen volgens Bloomberg.

Tesla Model 3

Europa

Het doet de liefhebber van Tesla in Europa alvast hopen. Half november maakte Elon Musk via zijn Twitter-account bekend dat er een Gigafabriek in Berlijn zal komen. Dat zal de vierde fabriek worden van Tesla en de eerste in Europa. Die zou vanaf eind 2021 operationeel moeten zijn, dus mogen we over 2 jaar ongeveer de allereerste Europese Tesla-wagen verwachten. Dat kan hopelijk de vanafprijs van de wagens aanzienlijk drukken. Een  Model 3 kost je nu toch al zeker 47.800 euro.

Tesla ziet de toekomst groot. Musk heeft al aangegeven dat het plan is om op termijn 10 tot 12 Gigafabrieken overal ter wereld te bouwen. We mogen dus nog heel wat van Tesla verwachten in het komende decennium.

chinaConnected Carelon muskgigafabriekteslatesla model 3zakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!