Test

Dit is een popup

Nieuws

Boeing zet CEO op straat na aanhoudende problemen 737 MAX

CEO Dennis Muilenberg moet het gelag betalen voor de technische problemen die de vliegtuigen al sinds maart aan de grond houden.

Het bekende Amerikaanse luchtvaartbedrijf Boeing heeft gisteren het vertrek aangekondigd van de CEO Dennis Muilenburg. De Amerikaan was al sinds 2015 hoofd van het bedrijf. Sommige nieuwsmedia beweren dat de CEO de eer aan zichzelf heeft gehouden, maar andere bronnen zeggen dat het een beslissing is geweest van de raad van bestuur om de CEO weg te stemmen.

Het is het sluitstuk van een niet al te fijn jaar voor Boeing. Hun nieuwste toestel, de Boeing 737 MAX, heeft voor heel wat ellende gezorgd. Die moest vanaf eind vorig jaar de 737 Next Generation vliegtuigenlijn opvolgen. Het toestel oogt op het eerste zich enorm imposant, met een spanwijdte van 35,9m en een kruissnelheid van 850 km/u. Er zouden er ondertussen zo’n 387 gebouwd zijn.

Die vlieger gaat niet op

Maar het nieuwe model heeft al heel wat bloed aan zijn vleugels. Eind oktober ging het voor een eerste keer mis, toen een vlucht van Jakarta naar Pangkal Pinang eindigde met een fatale crash in de Javaanse Zee. Al de 189 inzittenden kwamen daarbij om het leven. De Boeing 737 MAX eiste nog eens dodentol van 157 mensen toen op 10 maart een vlucht van Ethiopian Airlines crashte neerstortte.

Onderzoek toonde aan dat de beide crashes geen gevolg waren van een menselijke fout, maar van een technisch falen van de MCAS-software. Dat is een nieuw softwaresysteem in de vliegtuigen die ironisch genoeg de veiligheid zou moeten vergroten. Maar een defecte sensor zorgde ervoor dat de software onterecht dacht dat het vliegtuig vastliep, waardoor de neus te ver naar beneden werd geduwd.

Boeing kreeg harde kritiek te verduren omdat piloten met onvoldoende opleiding over hoe de nieuwe software werkte de lucht in werden gestuurd. Boeing besloot daarop in maart de productie van de MAX te stoppen en er geen nieuwe vluchten mee meer te plannen. Sindsdien is geen enkele 737 MAX meer uitgevlogen.

Kop van jut

Dat heeft het bedrijf zware verliezen doen leiden dit jaar. Het marktaandeel ging in slechts enkele maanden tijd met 20% omlaag. Ook luchtvaartmaatschappijen die klant zijn van Boeing leiden daaronder. Zij hebben vele vluchten moeten schrappen en daardoor miljoenen euro’s inkomsten aan vliegtickets zien verloren gaan.

Vlak voor Nieuwjaar krijgt Dennis Muilenburg daarvoor de rekening gepresenteerd. Geen al te fijne kerstperiode zal het voor hem zijn. Dave Calhoun, voorzitter van de raad van bestuur, zal vanaf januari zijn functie overnemen.

Het bekende Amerikaanse luchtvaartbedrijf Boeing heeft gisteren het vertrek aangekondigd van de CEO Dennis Muilenburg. De Amerikaan was al sinds 2015 hoofd van het bedrijf. Sommige nieuwsmedia beweren dat de CEO de eer aan zichzelf heeft gehouden, maar andere bronnen zeggen dat het een beslissing is geweest van de raad van bestuur om de CEO weg te stemmen.

Het is het sluitstuk van een niet al te fijn jaar voor Boeing. Hun nieuwste toestel, de Boeing 737 MAX, heeft voor heel wat ellende gezorgd. Die moest vanaf eind vorig jaar de 737 Next Generation vliegtuigenlijn opvolgen. Het toestel oogt op het eerste zich enorm imposant, met een spanwijdte van 35,9m en een kruissnelheid van 850 km/u. Er zouden er ondertussen zo’n 387 gebouwd zijn.

Die vlieger gaat niet op

Maar het nieuwe model heeft al heel wat bloed aan zijn vleugels. Eind oktober ging het voor een eerste keer mis, toen een vlucht van Jakarta naar Pangkal Pinang eindigde met een fatale crash in de Javaanse Zee. Al de 189 inzittenden kwamen daarbij om het leven. De Boeing 737 MAX eiste nog eens dodentol van 157 mensen toen op 10 maart een vlucht van Ethiopian Airlines crashte neerstortte.

Onderzoek toonde aan dat de beide crashes geen gevolg waren van een menselijke fout, maar van een technisch falen van de MCAS-software. Dat is een nieuw softwaresysteem in de vliegtuigen die ironisch genoeg de veiligheid zou moeten vergroten. Maar een defecte sensor zorgde ervoor dat de software onterecht dacht dat het vliegtuig vastliep, waardoor de neus te ver naar beneden werd geduwd.

Boeing kreeg harde kritiek te verduren omdat piloten met onvoldoende opleiding over hoe de nieuwe software werkte de lucht in werden gestuurd. Boeing besloot daarop in maart de productie van de MAX te stoppen en er geen nieuwe vluchten mee meer te plannen. Sindsdien is geen enkele 737 MAX meer uitgevlogen.

Kop van jut

Dat heeft het bedrijf zware verliezen doen leiden dit jaar. Het marktaandeel ging in slechts enkele maanden tijd met 20% omlaag. Ook luchtvaartmaatschappijen die klant zijn van Boeing leiden daaronder. Zij hebben vele vluchten moeten schrappen en daardoor miljoenen euro’s inkomsten aan vliegtickets zien verloren gaan.

Vlak voor Nieuwjaar krijgt Dennis Muilenburg daarvoor de rekening gepresenteerd. Geen al te fijne kerstperiode zal het voor hem zijn. Dave Calhoun, voorzitter van de raad van bestuur, zal vanaf januari zijn functie overnemen.

boeingluchtvaartzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!