Booking.com mag klanten niet meer onder druk zetten (UPDATE)
Als je al wel eens een hotelkamer via de website Booking.com vastgelegd hebt, dan herken je vast wel zinnen als ‘Nog 2 kamers over’, ‘5 kamers in het afgelopen uur geboekt’, ‘Tijdelijk 20% korting’, enzovoort enzovoort. Het zijn allemaal marketingtrucs waarmee Booking.com ons wil aansporen om tot een boeking over gegaan.
Maar binnenkort zal de website dat niet meer mogen doen. Het bereikte daarover een akkoord met de Eurocommissaris voor Bescherming van Consumenten, de Waalse politicus Didier Reynders. Die vindt zulke praktijken het onnodig onder druk zetten van klanten met mogelijk valse informatie. De klant krijgt het gevoel dat er onmiddellijk een beslissing moet worden genomen, terwijl hij of zij misschien op een andere website nog meer dan genoeg kamers aan eenzelfde prijs kan vinden.
Transparanter over prijzen
Een ander probleem zit hem in de manier waarop de website communiceert over prijzen en kortingen. Booking.com geeft soms de indruk dat er een korting wordt gegeven door de prijzen tussen verschillende data te vergelijken. Hotelprijzen passen zich aan aan vraag en aanbod waardoor dat geen correct beeld geeft. Reynders oordeelt dat prijzen enkel mogen vergeleken worden tussen eenzelfde periode, en dat kortingen ook niet meer ‘tijdelijk’ mogen genoemd worden als ze later opnieuw worden aangeboden. Tenslotte moeten alles in de prijzen inbegrepen zitten, zodat klanten niet meer met onverwachte extra kosten worden geconfronteerd als ze hun bestemming bereiken.
Tegen uiterlijk 16 juni moet Booking.com aan al deze nieuwe voorwaarden voldoen. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf belooft zich daar ook voor in te zetten en in de toekomst eerlijker en transparanter te communiceren naar klanten. De site zal ook aangeven hoe de resultaten gerangschikt zijn, en aangeven of er gesponsorde aanbiedingen tussen zitten.
UPDATE 19u: In een officieel statement van Booking.com opgestuurd naar onze redactie geeft het bedrijf aan dat het vrijwillig heeft meegewerkt met de Commissie om een wettelijk kader en standaard te creëren die kan toegepast worden in de volledige industrie.
Als je al wel eens een hotelkamer via de website Booking.com vastgelegd hebt, dan herken je vast wel zinnen als ‘Nog 2 kamers over’, ‘5 kamers in het afgelopen uur geboekt’, ‘Tijdelijk 20% korting’, enzovoort enzovoort. Het zijn allemaal marketingtrucs waarmee Booking.com ons wil aansporen om tot een boeking over gegaan.
Maar binnenkort zal de website dat niet meer mogen doen. Het bereikte daarover een akkoord met de Eurocommissaris voor Bescherming van Consumenten, de Waalse politicus Didier Reynders. Die vindt zulke praktijken het onnodig onder druk zetten van klanten met mogelijk valse informatie. De klant krijgt het gevoel dat er onmiddellijk een beslissing moet worden genomen, terwijl hij of zij misschien op een andere website nog meer dan genoeg kamers aan eenzelfde prijs kan vinden.
Transparanter over prijzen
Een ander probleem zit hem in de manier waarop de website communiceert over prijzen en kortingen. Booking.com geeft soms de indruk dat er een korting wordt gegeven door de prijzen tussen verschillende data te vergelijken. Hotelprijzen passen zich aan aan vraag en aanbod waardoor dat geen correct beeld geeft. Reynders oordeelt dat prijzen enkel mogen vergeleken worden tussen eenzelfde periode, en dat kortingen ook niet meer ‘tijdelijk’ mogen genoemd worden als ze later opnieuw worden aangeboden. Tenslotte moeten alles in de prijzen inbegrepen zitten, zodat klanten niet meer met onverwachte extra kosten worden geconfronteerd als ze hun bestemming bereiken.
Tegen uiterlijk 16 juni moet Booking.com aan al deze nieuwe voorwaarden voldoen. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf belooft zich daar ook voor in te zetten en in de toekomst eerlijker en transparanter te communiceren naar klanten. De site zal ook aangeven hoe de resultaten gerangschikt zijn, en aangeven of er gesponsorde aanbiedingen tussen zitten.
UPDATE 19u: In een officieel statement van Booking.com opgestuurd naar onze redactie geeft het bedrijf aan dat het vrijwillig heeft meegewerkt met de Commissie om een wettelijk kader en standaard te creëren die kan toegepast worden in de volledige industrie.