Test

Dit is een popup

Nieuws

YouTube wil strenger optreden tegen beledigingen

YouTube gaat zijn beleid rond het modereren van video’s met beledigende inhoud verstrengen. Het zal racistische en seksistische inhouden niet meer dogen.

YouTube heeft gisteren op zijn blogpagina een update gegeven over een wijziging van het beleid. Ze geven daarin aan dat ze vanaf nu nog strenger willen optreden wanneer video’s beledigende content bevatten. Ze richten vooral hun pijlen op contentproducers die discriminerende opmerkingen maken. Bovendien zullen ook persoonlijke bedreigingen niet meer gedoogd worden zelfs als ze niet expliciet zijn. YouTube zegt voor alle overtredingen geen onderscheid te maken of het slachtoffer bekend is of niet. Dergelijke video’s zullen verbannen worden, en YouTube dreigt er mee de kanalen ook van advertentie-inkomsten af te snijden.

De aanleiding van dit verstrengde beleid was een incident met de Amerikaanse komiek Steven Crowder in juni. Die postte verschillende video’s waarin hij de draak stak met Carlos Maza, een homoseksuele journalist van Latijns-Amerikaanse afkomst. Na dagenlange controverse op sociale media besloot YouTube Crowder te ‘demonetizen’, maar het platform kreeg stevige kritiek omdat Crowder nog steeds toestemming kreeg om video’s te blijven maken.

Niet altijd consequent

Het toont aan dat het voor YouTube vaak moeilijk is om zijn eigen huisregelement consequent te blijven hanteren. Dat zal nu ook weer niet anders zijn. Het videoplatform van Google is vandaag de dag een werkelijke machine geworden, waar iedere minuut voor 500 uren aan videocontent wordt geüpload. Dat modereren is en blijft een serieuze opgave, zelfs als algoritmen in de strijd worden gegooid. Video’s die de huisregels overschrijden worden dan ook vaak pas verwijderd vanaf ze een storm veroorzaken op andere sociale media. Dat gebeurde onlangs nog met een videoclip van een Britse rapgroep die de moorden op enkele rappers verheerlijkte.

Het beleid van YouTube wordt mede omwille van die redenen regelmatige op de korrel genomen door zijn gebruikers. Een voorbeeld daarvan was het instellen van een leeftijdsbeperking op video’s waarin fictief geweld getoond wordt. Waar dat beleid eerder soepel was voor fragmenten uit films en series, werden streams van videogames al heel snel deze beperking opgelegd. Dat werd inmiddels bijgesteld door YouTube. Een ander voorbeeld is het verbieden van reacties op video’s met kinderen jonger dan 13 jaar. Daarop werden regelmatig ongepaste reacties geplaatst door pedofielen. Nog geen maand nadat YouTube die maatregel aankondigde, bleek dat YouTube niet in staat was deze ook consequent voor elke video toe te passen.

Het feestje is voorbij

Op Twitter lijken ze dan ook niet echt te geloven dat YouTube dat deze keer wel gaat kunnen. De befaamde hashtag ‘YouTubeIsOverParty’ begint weer talrijk op te duiken. Die was zelfs gisteren eventjes de meest gebruikte hashtag in de Verenigde Staten en de vierde wereldwijd. De hashtag verscheen zo’n drie jaar geleden, en wordt sindsdien altijd gebruikt wanneer Twitteraars de noodzaak zien om de draak te steken met het platform. Los van alles is het natuurlijk wel een goed teken dat YouTube op zijn minst de belofte uitspreekt om racisme, seksisme en holebihaat van zijn platform te weren.

 

YouTube heeft gisteren op zijn blogpagina een update gegeven over een wijziging van het beleid. Ze geven daarin aan dat ze vanaf nu nog strenger willen optreden wanneer video’s beledigende content bevatten. Ze richten vooral hun pijlen op contentproducers die discriminerende opmerkingen maken. Bovendien zullen ook persoonlijke bedreigingen niet meer gedoogd worden zelfs als ze niet expliciet zijn. YouTube zegt voor alle overtredingen geen onderscheid te maken of het slachtoffer bekend is of niet. Dergelijke video’s zullen verbannen worden, en YouTube dreigt er mee de kanalen ook van advertentie-inkomsten af te snijden.

De aanleiding van dit verstrengde beleid was een incident met de Amerikaanse komiek Steven Crowder in juni. Die postte verschillende video’s waarin hij de draak stak met Carlos Maza, een homoseksuele journalist van Latijns-Amerikaanse afkomst. Na dagenlange controverse op sociale media besloot YouTube Crowder te ‘demonetizen’, maar het platform kreeg stevige kritiek omdat Crowder nog steeds toestemming kreeg om video’s te blijven maken.

Niet altijd consequent

Het toont aan dat het voor YouTube vaak moeilijk is om zijn eigen huisregelement consequent te blijven hanteren. Dat zal nu ook weer niet anders zijn. Het videoplatform van Google is vandaag de dag een werkelijke machine geworden, waar iedere minuut voor 500 uren aan videocontent wordt geüpload. Dat modereren is en blijft een serieuze opgave, zelfs als algoritmen in de strijd worden gegooid. Video’s die de huisregels overschrijden worden dan ook vaak pas verwijderd vanaf ze een storm veroorzaken op andere sociale media. Dat gebeurde onlangs nog met een videoclip van een Britse rapgroep die de moorden op enkele rappers verheerlijkte.

Het beleid van YouTube wordt mede omwille van die redenen regelmatige op de korrel genomen door zijn gebruikers. Een voorbeeld daarvan was het instellen van een leeftijdsbeperking op video’s waarin fictief geweld getoond wordt. Waar dat beleid eerder soepel was voor fragmenten uit films en series, werden streams van videogames al heel snel deze beperking opgelegd. Dat werd inmiddels bijgesteld door YouTube. Een ander voorbeeld is het verbieden van reacties op video’s met kinderen jonger dan 13 jaar. Daarop werden regelmatig ongepaste reacties geplaatst door pedofielen. Nog geen maand nadat YouTube die maatregel aankondigde, bleek dat YouTube niet in staat was deze ook consequent voor elke video toe te passen.

Het feestje is voorbij

Op Twitter lijken ze dan ook niet echt te geloven dat YouTube dat deze keer wel gaat kunnen. De befaamde hashtag ‘YouTubeIsOverParty’ begint weer talrijk op te duiken. Die was zelfs gisteren eventjes de meest gebruikte hashtag in de Verenigde Staten en de vierde wereldwijd. De hashtag verscheen zo’n drie jaar geleden, en wordt sindsdien altijd gebruikt wanneer Twitteraars de noodzaak zien om de draak te steken met het platform. Los van alles is het natuurlijk wel een goed teken dat YouTube op zijn minst de belofte uitspreekt om racisme, seksisme en holebihaat van zijn platform te weren.

 

beleiddiscriminatieyoutube

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!