Test

Dit is een popup

NS voltooit test met zelfrijdende trein

In Nederland heeft de NS een zelfrijdende trein een traject laten afleggen. Het was de eerste test met een systeem dat autonoom kan optrekken, remmen en stoppen.

De NS, de Nederlandse spoorwegmaatschappij, heeft afgelopen nacht een test uitgevoerd met een zelfrijdende trein. Dat bevestigde een woordvoerder van de NS in het radiojournaal van de Nederlandse openbare omroepzender NOS. De trein legde een traject af tussen de stations van Kampen Zuid en Dronten. Met wat hulp van Google Maps konden we deze dorpjes situeren centraal in het land. Dat is een traject waar normaal beschouwd een ‘Sprinter’-trein maar zo’n 10 minuten over doet.

Treintje komt zo

De trein is uitgerust met een extra computer die informatie communiceert over wat de trein op zijn traject zal tegenkomen. Denk daarbij aan wissels, seinen en andere treinen. Op de trein zaten geen passagiers maar wel een machinist die kon ingrijpen wanneer noodzakelijk.

Bij NS zijn ze erg tevreden over de resultaten van de test. De trein vertrok en kwam aan op het voorziene tijdstip, en deed dat zonder brokken te maken. Wij Belgen weten dat dit lang niet altijd zo evident is. De test leverde zeer ‘waardevolle inzichten en data op’. NS wil in de komende weken en maanden verder blijven experimenteren met zelfbesturende systemen. Ze willen onder andere in de praktijk testen hoe zelfrijdende treinen kunnen anticiperen op ander treinverkeer en wisselende weersomstandigheden zoals ijzel.

Geen primeur

Hoewel dit zeer spectaculair klinkt, is technologie van zelfrijdende treinen lang niet meer zo futuristisch in Nederland. Volgens woordvoerder Erik Kroeze zal de overstap naar zelfrijdende treinen niet zo groot zijn voor NS, omdat treinen vandaag de dag al redelijk autonoom functioneren. Dit was wel de eerste keer dat de NS experimenteerde met een systeem dat de trein ook zonder menselijke tussenkomst kan doen stoppen en weer vertrekken. Ook andere vervoermaatschappijen in Nederland hebben zich al aan dergelijke experimenten gewaagd.

Ook in België beginnen we stilaan het potentieel van zelfbesturende technologie in het openbaar vervoer te zien. Spoornetbeheerder Infrabel kondigde in november aan dat het wil gaan experimenteren met een zelfrijdende trein. Dat zal wellicht nog wel eventjes duren, want het project wordt voorzien ergens tussen 2020 en 2024 plaats te vinden. Dit voorbeeld van NS toont aan dat tests dus wel degelijk op korte termijn mogelijk zijn. Zeer veel metrolijnen in verschillende landen rijden al volledig autonoom, maar ook hier loopt België helaas achter de feiten aan.

De eerste zelfrijdende trein van NS. Afbeelding: AD

De NS, de Nederlandse spoorwegmaatschappij, heeft afgelopen nacht een test uitgevoerd met een zelfrijdende trein. Dat bevestigde een woordvoerder van de NS in het radiojournaal van de Nederlandse openbare omroepzender NOS. De trein legde een traject af tussen de stations van Kampen Zuid en Dronten. Met wat hulp van Google Maps konden we deze dorpjes situeren centraal in het land. Dat is een traject waar normaal beschouwd een ‘Sprinter’-trein maar zo’n 10 minuten over doet.

Treintje komt zo

De trein is uitgerust met een extra computer die informatie communiceert over wat de trein op zijn traject zal tegenkomen. Denk daarbij aan wissels, seinen en andere treinen. Op de trein zaten geen passagiers maar wel een machinist die kon ingrijpen wanneer noodzakelijk.

Bij NS zijn ze erg tevreden over de resultaten van de test. De trein vertrok en kwam aan op het voorziene tijdstip, en deed dat zonder brokken te maken. Wij Belgen weten dat dit lang niet altijd zo evident is. De test leverde zeer ‘waardevolle inzichten en data op’. NS wil in de komende weken en maanden verder blijven experimenteren met zelfbesturende systemen. Ze willen onder andere in de praktijk testen hoe zelfrijdende treinen kunnen anticiperen op ander treinverkeer en wisselende weersomstandigheden zoals ijzel.

Geen primeur

Hoewel dit zeer spectaculair klinkt, is technologie van zelfrijdende treinen lang niet meer zo futuristisch in Nederland. Volgens woordvoerder Erik Kroeze zal de overstap naar zelfrijdende treinen niet zo groot zijn voor NS, omdat treinen vandaag de dag al redelijk autonoom functioneren. Dit was wel de eerste keer dat de NS experimenteerde met een systeem dat de trein ook zonder menselijke tussenkomst kan doen stoppen en weer vertrekken. Ook andere vervoermaatschappijen in Nederland hebben zich al aan dergelijke experimenten gewaagd.

Ook in België beginnen we stilaan het potentieel van zelfbesturende technologie in het openbaar vervoer te zien. Spoornetbeheerder Infrabel kondigde in november aan dat het wil gaan experimenteren met een zelfrijdende trein. Dat zal wellicht nog wel eventjes duren, want het project wordt voorzien ergens tussen 2020 en 2024 plaats te vinden. Dit voorbeeld van NS toont aan dat tests dus wel degelijk op korte termijn mogelijk zijn. Zeer veel metrolijnen in verschillende landen rijden al volledig autonoom, maar ook hier loopt België helaas achter de feiten aan.

De eerste zelfrijdende trein van NS. Afbeelding: AD
Connected Cartreinzakelijkzelfrijdende technologie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!