Test

Dit is een popup

Facebook ontwikkelt chatbot voor eigen medewerkers

De chatbot moet medewerkers van Facebook helpen met de lastige vragen die ze wel eens van familieleden kunnen krijgen tijdens de feestdagen.

Sinds vorige week kunnen medewerkers van Facebook informatie bekomen over het beleid via een chatbot. Die zal de naam Liam Bot krijgen. Waarom juist voor die naam gekozen is, daar is de reden onbekend voor. Facebook is de chatbot al sinds de lente aan het testen, en nu is hij eindelijk volledig operationeel. Een Thanksgiving-cadeautje van Facebook voor zijn medewerkers.

Lage moraal

Want dat de chatbot net op tijd klaar is geraakt voor Thanksgiving en de eindejaarperiode, is helemaal geen toevallige timing. Het zijn immers moeilijke tijden voor Facebook en wie voor het bedrijf werkt. Sinds het losbarsten van de schandalen rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 en het Cambridge Analytica-schandaal in 2018, is het eigenlijk nooit meer rustig geweest rond Facebook. Ook vandaag de dag heeft Facebook nog steeds een zeer bedenkelijke reputatie.

En dat laat de medewerkers van Facebook ook niet koud. Verschillende bronnen beweren dat de moraal bij Facebook-medewerkers vandaag de lag lager ligt dan ooit. Zij zijn immers degene die voortdurend worden aangesproken over de privacyschandalen. Zeker nu de feestdagen er weer staan aan te komen. Dat is traditioneel een periode waarop medewerkers van Facebook opvallen vaker verzoeken indienen voor extra informatie. Omdat ze op het volgende familiefeestjes van die ene verre nonkel weer eens de vraag zullen krijgen of Facebook de democratie bedreigt. Vroeger bezorgde Facebook die informatie via interne nieuwsreleases, maar door de integratie van een chatbot wil Facebook hun medewerkers op een efficiëntere en toegankelijkere manier op de hoogte houden van wat er speelt binnen het bedrijf.

Voorspelbare antwoorden

New York Times kreeg al eens de kans om een exclusief gesprek te hebben met Liam Bot. Zij kwamen tot de conclusie dat de bot toch eerder hapklare antwoorden geeft. Dat is niet logisch, gezien de bot getraind is met input die uit officiële statements van Facebook komt. Logischerwijs zijn de antwoorden van de bot dan ook volledig in lijn met wat het beleid denkt. Op de vraag wat Facebook doet om haatspeech op het platform te voorkomen, antwoordde de chatbot dat Facebook meer moderatoren aanneemt of dat regulatie belangrijk is. Hopelijk kan de chatbot ervoor zorgen dat medewerkers van Facebook een fijne eindejaarperiode tegemoet gaan.

Sinds vorige week kunnen medewerkers van Facebook informatie bekomen over het beleid via een chatbot. Die zal de naam Liam Bot krijgen. Waarom juist voor die naam gekozen is, daar is de reden onbekend voor. Facebook is de chatbot al sinds de lente aan het testen, en nu is hij eindelijk volledig operationeel. Een Thanksgiving-cadeautje van Facebook voor zijn medewerkers.

Lage moraal

Want dat de chatbot net op tijd klaar is geraakt voor Thanksgiving en de eindejaarperiode, is helemaal geen toevallige timing. Het zijn immers moeilijke tijden voor Facebook en wie voor het bedrijf werkt. Sinds het losbarsten van de schandalen rond de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 en het Cambridge Analytica-schandaal in 2018, is het eigenlijk nooit meer rustig geweest rond Facebook. Ook vandaag de dag heeft Facebook nog steeds een zeer bedenkelijke reputatie.

En dat laat de medewerkers van Facebook ook niet koud. Verschillende bronnen beweren dat de moraal bij Facebook-medewerkers vandaag de lag lager ligt dan ooit. Zij zijn immers degene die voortdurend worden aangesproken over de privacyschandalen. Zeker nu de feestdagen er weer staan aan te komen. Dat is traditioneel een periode waarop medewerkers van Facebook opvallen vaker verzoeken indienen voor extra informatie. Omdat ze op het volgende familiefeestjes van die ene verre nonkel weer eens de vraag zullen krijgen of Facebook de democratie bedreigt. Vroeger bezorgde Facebook die informatie via interne nieuwsreleases, maar door de integratie van een chatbot wil Facebook hun medewerkers op een efficiëntere en toegankelijkere manier op de hoogte houden van wat er speelt binnen het bedrijf.

Voorspelbare antwoorden

New York Times kreeg al eens de kans om een exclusief gesprek te hebben met Liam Bot. Zij kwamen tot de conclusie dat de bot toch eerder hapklare antwoorden geeft. Dat is niet logisch, gezien de bot getraind is met input die uit officiële statements van Facebook komt. Logischerwijs zijn de antwoorden van de bot dan ook volledig in lijn met wat het beleid denkt. Op de vraag wat Facebook doet om haatspeech op het platform te voorkomen, antwoordde de chatbot dat Facebook meer moderatoren aanneemt of dat regulatie belangrijk is. Hopelijk kan de chatbot ervoor zorgen dat medewerkers van Facebook een fijne eindejaarperiode tegemoet gaan.

aichatbot

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!