Test

Dit is een popup

UGent ontwikkelt armband die waarschuwt voor dode hoek

Onderzoekers aan de UGent hebben een armband ontwikkelt die chauffeurs verwittigt wanneer een fietser zich in de zone van de dode hoek bevindt.

Dodehoekongevallen zijn een groot probleem in het verkeer. Volgens cijfers van de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde gebeuren er jaarlijks gemiddeld 50 dodehoekongevallen op onze wegen. Vaak zijn dit soort ongevallen zeer ernstig omdat ze gebeuren tussen zwakke weggebruikers als fietsers en vrachtwagens of bussen. Bij ongeveer een vierde van de dodehoekongevallen raakt het slachtoffer zwaargewond, 1 op 5 kent zelfs een dodelijke afloop.

De term ‘dode hoek’ wordt gebruikt om de zones aan te duiden die vrachtwagenchauffeurs niet kunnen zien. Dat zijn zones vlak voor, achter en rechts van het voertuig. Doordat de bestuurder hoger zit, kijkt hij letterlijk over objecten of personen die zich in zijn dode hoek bevinden. Om zichtbaar te zijn voor een vrachtwagen, zou je eigenlijk minimaal een afstand van vier meter moeten bewaren. Dodehoekongevallen vinden meestal plaats vlak voor of na de schooluren, wat betekent dat kinderen het vaakst betrokken geraken in dit soort accidenten, met alle mogelijke gevolgen vandien.

Deze afbeelding geeft een duidelijke illustratie van de dode hoek. Afbeelding: veiligverkeer.be

Armband

Daarom wordt er op scholen veel middelen geïnvesteerd rond campagnes die kinderen bewuster moeten maken rond verkeersveiligheid. Maar als een stukje technologie kan helpen, dan is dat altijd mooi meegenomen. Jo Verhaevert, professor aan de ingenieursfaculteit van de UGent, ontwikkelde met zijn onderzoeksteam een armband die kan helpen in de preventie van verkeersongevallen.

De armband wordt gedragen door fietsers. Wanneer die zich in de dode hoek van een vrachtwagen of bus bevindt, stuurt de armband een signaal naar de navigatie van het voertuig om de chauffeur te verwittigen. Ook de zwakke weggebruiker zelf wordt ervan verwittigd dat hij of zij zich in een mogelijk gevaarlijke situatie bevindt. Na een geslaagde test bij leerlingen van Provinciaal Technisch Instituut in Zottegem, hoopt Verhaevert dat de armband snel verkocht kan worden. Hopelijk kan de innovatie bijdragen tot het verminderen van verkeersongevallen.

Dodehoekongevallen zijn een groot probleem in het verkeer. Volgens cijfers van de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde gebeuren er jaarlijks gemiddeld 50 dodehoekongevallen op onze wegen. Vaak zijn dit soort ongevallen zeer ernstig omdat ze gebeuren tussen zwakke weggebruikers als fietsers en vrachtwagens of bussen. Bij ongeveer een vierde van de dodehoekongevallen raakt het slachtoffer zwaargewond, 1 op 5 kent zelfs een dodelijke afloop.

De term ‘dode hoek’ wordt gebruikt om de zones aan te duiden die vrachtwagenchauffeurs niet kunnen zien. Dat zijn zones vlak voor, achter en rechts van het voertuig. Doordat de bestuurder hoger zit, kijkt hij letterlijk over objecten of personen die zich in zijn dode hoek bevinden. Om zichtbaar te zijn voor een vrachtwagen, zou je eigenlijk minimaal een afstand van vier meter moeten bewaren. Dodehoekongevallen vinden meestal plaats vlak voor of na de schooluren, wat betekent dat kinderen het vaakst betrokken geraken in dit soort accidenten, met alle mogelijke gevolgen vandien.

Deze afbeelding geeft een duidelijke illustratie van de dode hoek. Afbeelding: veiligverkeer.be

Armband

Daarom wordt er op scholen veel middelen geïnvesteerd rond campagnes die kinderen bewuster moeten maken rond verkeersveiligheid. Maar als een stukje technologie kan helpen, dan is dat altijd mooi meegenomen. Jo Verhaevert, professor aan de ingenieursfaculteit van de UGent, ontwikkelde met zijn onderzoeksteam een armband die kan helpen in de preventie van verkeersongevallen.

De armband wordt gedragen door fietsers. Wanneer die zich in de dode hoek van een vrachtwagen of bus bevindt, stuurt de armband een signaal naar de navigatie van het voertuig om de chauffeur te verwittigen. Ook de zwakke weggebruiker zelf wordt ervan verwittigd dat hij of zij zich in een mogelijk gevaarlijke situatie bevindt. Na een geslaagde test bij leerlingen van Provinciaal Technisch Instituut in Zottegem, hoopt Verhaevert dat de armband snel verkocht kan worden. Hopelijk kan de innovatie bijdragen tot het verminderen van verkeersongevallen.

armbandtechnologieverkeersveiligheid

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!