Test

Dit is een popup

Onderzoekers MIT leren autonome wagens omgaan met egoïstische chauffeurs 

Een nieuw onderzoek van het MIT laat zelfrijdende systemen andere chauffeurs nu classificeren als egoïstisch of hoffelijk.  

Egoïstische chauffeurs, we krijgen er allemaal wel eens mee te maken. Of ze laten je niet voorgaan, of ze blijven halsstarrig op de linkerrijstrook rijden, of ze vertonen gewoon ronduit gevaarlijk gedrag. Wij hebben het maar al te gauw in de smiezen wanneer een chauffeur niet zozeer aan zijn medeweggebruikers denkt, maar hoe kan een zelfrijdende auto dat zo snel opmerken?  

Er zijn inderdaad grote obstakels verbonden aan een openbare weg die gedeeld wordt door zowel menselijke chauffeurs als zelfrijdende wagens. Een AI gaat er namelijk standaard van uit dat een menselijke chauffeur min of meer hetzelfde gedrag vertoont als zijn collega’s op de baan, en dat dat gedrag dan ook voorspelbaar en rationeel is. Een menselijke chauffeur die zich ooit al eens in het centrum van Brussel heeft begeven, weet echter dat dat niet zo is. 

Een nieuw onderzoek van het MIT-departement ‘computer Science en Artificiële intelligentie’, bekijkt dat euvel nu van naderbij en onderzoekt hoe een zelfrijdende auto het gedrag van andere chauffeurs op de baan kan inschatten. Die voorspelling vereist wel een zekere graad van sociaal bewustzijn. Dat is echter erg complex voor een AI, dus maakten de onderzoekers gebruik van tools uit de sociale psychologie om het zelfrijdende systeem te helpen om chauffeurs beter in te schatten. 

Het systeem observeerde menselijke rijpatronen en was aan de hand daarvan beter in staat om de bewegingen van andere chauffeurs in te schatten. Zo kon de AI met 25 procent meer accuraatheid inschatten of een chauffeur al dan niet zou ritsen, of plots naar links zou afslaan. 

Dit soort inzichten in menselijk gedrag is erg belangrijk voor een scenario waarbij menselijke chauffeurs de rijbaan zouden delen met zelfrijdende wagens. Het onderzoek moet nog verder uitgewerkt worden vooraleer de bevindingen effectief ook kunnen worden toegepast op de rijbaan. De volgende stap zou zijn dat de AI ook het gedrag van andere weggebruikers zoals voetgangers, fietsers, en motorrijders zou kunnen inschatten. 

 

Egoïstische chauffeurs, we krijgen er allemaal wel eens mee te maken. Of ze laten je niet voorgaan, of ze blijven halsstarrig op de linkerrijstrook rijden, of ze vertonen gewoon ronduit gevaarlijk gedrag. Wij hebben het maar al te gauw in de smiezen wanneer een chauffeur niet zozeer aan zijn medeweggebruikers denkt, maar hoe kan een zelfrijdende auto dat zo snel opmerken?  

Er zijn inderdaad grote obstakels verbonden aan een openbare weg die gedeeld wordt door zowel menselijke chauffeurs als zelfrijdende wagens. Een AI gaat er namelijk standaard van uit dat een menselijke chauffeur min of meer hetzelfde gedrag vertoont als zijn collega’s op de baan, en dat dat gedrag dan ook voorspelbaar en rationeel is. Een menselijke chauffeur die zich ooit al eens in het centrum van Brussel heeft begeven, weet echter dat dat niet zo is. 

Een nieuw onderzoek van het MIT-departement ‘computer Science en Artificiële intelligentie’, bekijkt dat euvel nu van naderbij en onderzoekt hoe een zelfrijdende auto het gedrag van andere chauffeurs op de baan kan inschatten. Die voorspelling vereist wel een zekere graad van sociaal bewustzijn. Dat is echter erg complex voor een AI, dus maakten de onderzoekers gebruik van tools uit de sociale psychologie om het zelfrijdende systeem te helpen om chauffeurs beter in te schatten. 

Het systeem observeerde menselijke rijpatronen en was aan de hand daarvan beter in staat om de bewegingen van andere chauffeurs in te schatten. Zo kon de AI met 25 procent meer accuraatheid inschatten of een chauffeur al dan niet zou ritsen, of plots naar links zou afslaan. 

Dit soort inzichten in menselijk gedrag is erg belangrijk voor een scenario waarbij menselijke chauffeurs de rijbaan zouden delen met zelfrijdende wagens. Het onderzoek moet nog verder uitgewerkt worden vooraleer de bevindingen effectief ook kunnen worden toegepast op de rijbaan. De volgende stap zou zijn dat de AI ook het gedrag van andere weggebruikers zoals voetgangers, fietsers, en motorrijders zou kunnen inschatten. 

 

autonoomzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!