Ford stelt eerste elektrische wagen voor
2019 is het jaar geworden waarin de elektrische wagen helemaal is uitgegroeid tot de te volgen markttrend in de auto-industrie. Hoewel de verkoopcijfers nog wat achter blijven, beginnen toch ook de automerken die eerst terughoudend waren nieuwe elektrische modellen aan te kondigen. Uit schrik om de trein te missen moest de elektrische wagen op een dag de benzinewagen toch van de troon kunnen stoten. De volgende in de rij is Ford.
De Amerikaanse autobouwer heeft ons namelijk een voorsmaakje gegeven van zijn allereerste elektrische model. Die draagt de naam Mustang Mach-E. Het sportieve en rebelse karakter die de Ford Mustang typeert, maakt het vanuit Ford’s standpunt een op zich wel logisch lijkende keuze om met dit model de sprong naar elektrisch te maken. Mach-E is een vijfdeurs SUV-wagen en zal in drie versies verschijnen. Naast een standaardversie komt er nog een AWD-editie en ‘First Edition’.
Drie versies
Uiteraard kregen we met de aankondiging de nodige technische specificaties mee. Het standaardmodel heeft een accucapaciteit van 75,7 kWh, goed voor een actieradius van 450 km. Het vermogen van de wagen is 190 kW. Dat kan worden verhoogd met een grotere accu van 988 kWh, die het vermogen doet toenemen tot 210 kW en de actieradius tot 600 km. Voor dit standaardmodel betaal je 49.925 euro en 58.075 euro als je opteert voor de betere accu.
Het AWD-model heeft vierwielaandrijving en een dubbele motor. Daardoor ligt de actieradius net iets lager dan bij het standaardmodel: 420 km dat kan verhoogd worden tot 540 km. Het vermogen van dit model bedraagt 190 kW en 248 kW met grotere accu. De prijs van dit model bedraagt 57.665 euro of 67.140 euro als je voor de geüpgradede versie zou kiezen.
Dan is er nog de First Edition. Die heeft net als het AWD-model vierwielaandrijving en is standaard uitgerust met de grotere accu die je bij de andere modellen optioneel kan nemen. De wagen trekt moeiteloos op tot een snelheid van 100 km/u in minder dan vijf seconden. Bovendien is deze wagen ook standaard uitgerust met alle technologische snufjes, een panoramadak en elektrisch instelbare voorstoelen. Verwacht voor deze wagen het diepst in de geldbuidel te moeten tasten. De verkoopprijs is minimaal 70.940 euro.
Geen sleutel
Een andere interessante functie die in de drie modellen ingebouwd zit, is ‘phone-as-key’-technologie. Zoals het woord doet vermoeden, zal je de deuren kunnen openen en sluiten via je smartphone. Dat werkt via de Fordpass-app die gratis te downloaden is in App Store en Play Store, en steunt op bluetoothverbinding. Als je goed naar de deuren kijkt, dan zie je dat de traditionele deurhendels hebben plaatsgeruimd. Hoe je de deuren dan opent wanneer bijvoorbeeld je smartphone leeg is, daar geeft Ford geen uitleg over. Tesla ondersteunt ook deze technologie, maar levert nog altijd wel keycards mee voor in geval van nood.
Ford Mustang Mach-E zal vanaf eind 2020 op de markt verschijnen. Wie de First Edition nu al bestelt, zal bij de levering van de eerste wagens gegarandeerd voorrang krijgen.
2019 is het jaar geworden waarin de elektrische wagen helemaal is uitgegroeid tot de te volgen markttrend in de auto-industrie. Hoewel de verkoopcijfers nog wat achter blijven, beginnen toch ook de automerken die eerst terughoudend waren nieuwe elektrische modellen aan te kondigen. Uit schrik om de trein te missen moest de elektrische wagen op een dag de benzinewagen toch van de troon kunnen stoten. De volgende in de rij is Ford.
De Amerikaanse autobouwer heeft ons namelijk een voorsmaakje gegeven van zijn allereerste elektrische model. Die draagt de naam Mustang Mach-E. Het sportieve en rebelse karakter die de Ford Mustang typeert, maakt het vanuit Ford’s standpunt een op zich wel logisch lijkende keuze om met dit model de sprong naar elektrisch te maken. Mach-E is een vijfdeurs SUV-wagen en zal in drie versies verschijnen. Naast een standaardversie komt er nog een AWD-editie en ‘First Edition’.
Drie versies
Uiteraard kregen we met de aankondiging de nodige technische specificaties mee. Het standaardmodel heeft een accucapaciteit van 75,7 kWh, goed voor een actieradius van 450 km. Het vermogen van de wagen is 190 kW. Dat kan worden verhoogd met een grotere accu van 988 kWh, die het vermogen doet toenemen tot 210 kW en de actieradius tot 600 km. Voor dit standaardmodel betaal je 49.925 euro en 58.075 euro als je opteert voor de betere accu.
Het AWD-model heeft vierwielaandrijving en een dubbele motor. Daardoor ligt de actieradius net iets lager dan bij het standaardmodel: 420 km dat kan verhoogd worden tot 540 km. Het vermogen van dit model bedraagt 190 kW en 248 kW met grotere accu. De prijs van dit model bedraagt 57.665 euro of 67.140 euro als je voor de geüpgradede versie zou kiezen.
Dan is er nog de First Edition. Die heeft net als het AWD-model vierwielaandrijving en is standaard uitgerust met de grotere accu die je bij de andere modellen optioneel kan nemen. De wagen trekt moeiteloos op tot een snelheid van 100 km/u in minder dan vijf seconden. Bovendien is deze wagen ook standaard uitgerust met alle technologische snufjes, een panoramadak en elektrisch instelbare voorstoelen. Verwacht voor deze wagen het diepst in de geldbuidel te moeten tasten. De verkoopprijs is minimaal 70.940 euro.
Geen sleutel
Een andere interessante functie die in de drie modellen ingebouwd zit, is ‘phone-as-key’-technologie. Zoals het woord doet vermoeden, zal je de deuren kunnen openen en sluiten via je smartphone. Dat werkt via de Fordpass-app die gratis te downloaden is in App Store en Play Store, en steunt op bluetoothverbinding. Als je goed naar de deuren kijkt, dan zie je dat de traditionele deurhendels hebben plaatsgeruimd. Hoe je de deuren dan opent wanneer bijvoorbeeld je smartphone leeg is, daar geeft Ford geen uitleg over. Tesla ondersteunt ook deze technologie, maar levert nog altijd wel keycards mee voor in geval van nood.
Ford Mustang Mach-E zal vanaf eind 2020 op de markt verschijnen. Wie de First Edition nu al bestelt, zal bij de levering van de eerste wagens gegarandeerd voorrang krijgen.