Test

Dit is een popup

Campagneleider Trump: “Bannen politieke advertenties is domme beslissing”

Vanuit het kamp van Donald Trump klinkt dat het afschaffen van politieke advertenties in het nadeel is van conservatieve politici.

Gisteren stuurde CEO van Twitter Jack Dorsley een tweet uit die aankondigde dat Twitter volledig stopt met het toelaten van politieke advertenties vanaf 22 november. Volgens Dorsley moeten politici een forum verdienen en niet afkopen. Die tweet is ondertussen al meer dan 85.000 keer geretweet. Het nieuws van Twitter komt midden in tijden waar Facebook fel bekritiseerd voor het weigeren van factchecken van politieke advertenties. Dorsley geeft in de tweet wel aan een uitzondering te maken voor campagnes die mensen aansporen om te gaan stemmen.

In de Amerikaanse politiek reageert men met gemengd enthousiasme op dat nieuws. Veel democratische politici, de zogenaamde linkervleugel, zijn blij met de beslissing van Twitter. De politieke druk op Facebook om strenger om te gaan met advertenties werd voornamelijk aangestuurd door democraten. Volgens de critici laat het politici toe om te liegen in advertenties, en desinformatie op grote schaal te verspreiden. Senator Alexandria Ocasio-Cortez bijvoorbeeld, legde Zuckerberg hierover op de rooster tijdens diens hoorzitting een week geleden.

Is Twitter ‘links’?

Maar er zijn ook partijen die minder enthousiast reageren. Vooral vanuit het kamp van president Trump kant men zich fel tegen het beleid van Twitter. Het is natuurlijk geen onbekend gegeven dat Trump een fervent twitteraar is. Zijn persoonlijke Twitter-account heeft 66,5 miljoen volgers. Trump schuwt ook absoluut niet om Twitter te gebruiken voor het verspreiden van politieke boodschappen. De president loopt nu éénmaal niet zo hoog op met de ‘klassieke’ media om daar zijn boodschap te verkondigen.

Trump’s campagneleider Brad Parscale haalde via Twitter – hoe kan het ook anders? – hard uit naar het medium. Volgens hem is het verwijderen van politieke advertenties een domme beleidsbeslissing van Dorsley die het bedrijf miljoenen dollars aan inkomsten zal kosten. Maar Parscale gaat in zijn kritiek nog verder. Hij meent dat de beslissing is aangestuurd door linke politici om conservatieven het zwijgen op te leggen. Parscale stelt zich openlijk de vraag of Twitter ook advertenties van democraten zal verwijderen wanneer zij hen aanvallen, en zegt niet verrast te zijn als de maatregel na de verkiezingen van 2020 alweer wordt opgedoekt. Een gewaagd statement vanwege het Trump-team.

Gisteren stuurde CEO van Twitter Jack Dorsley een tweet uit die aankondigde dat Twitter volledig stopt met het toelaten van politieke advertenties vanaf 22 november. Volgens Dorsley moeten politici een forum verdienen en niet afkopen. Die tweet is ondertussen al meer dan 85.000 keer geretweet. Het nieuws van Twitter komt midden in tijden waar Facebook fel bekritiseerd voor het weigeren van factchecken van politieke advertenties. Dorsley geeft in de tweet wel aan een uitzondering te maken voor campagnes die mensen aansporen om te gaan stemmen.

In de Amerikaanse politiek reageert men met gemengd enthousiasme op dat nieuws. Veel democratische politici, de zogenaamde linkervleugel, zijn blij met de beslissing van Twitter. De politieke druk op Facebook om strenger om te gaan met advertenties werd voornamelijk aangestuurd door democraten. Volgens de critici laat het politici toe om te liegen in advertenties, en desinformatie op grote schaal te verspreiden. Senator Alexandria Ocasio-Cortez bijvoorbeeld, legde Zuckerberg hierover op de rooster tijdens diens hoorzitting een week geleden.

Is Twitter ‘links’?

Maar er zijn ook partijen die minder enthousiast reageren. Vooral vanuit het kamp van president Trump kant men zich fel tegen het beleid van Twitter. Het is natuurlijk geen onbekend gegeven dat Trump een fervent twitteraar is. Zijn persoonlijke Twitter-account heeft 66,5 miljoen volgers. Trump schuwt ook absoluut niet om Twitter te gebruiken voor het verspreiden van politieke boodschappen. De president loopt nu éénmaal niet zo hoog op met de ‘klassieke’ media om daar zijn boodschap te verkondigen.

Trump’s campagneleider Brad Parscale haalde via Twitter – hoe kan het ook anders? – hard uit naar het medium. Volgens hem is het verwijderen van politieke advertenties een domme beleidsbeslissing van Dorsley die het bedrijf miljoenen dollars aan inkomsten zal kosten. Maar Parscale gaat in zijn kritiek nog verder. Hij meent dat de beslissing is aangestuurd door linke politici om conservatieven het zwijgen op te leggen. Parscale stelt zich openlijk de vraag of Twitter ook advertenties van democraten zal verwijderen wanneer zij hen aanvallen, en zegt niet verrast te zijn als de maatregel na de verkiezingen van 2020 alweer wordt opgedoekt. Een gewaagd statement vanwege het Trump-team.

Donald Trumppolitieke advertentiesociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!