Lexus lekt concept van buitenaardse elektrische auto
Volgende maand zal Lexus de elektrische wagen LF-30 voorstellen. Daarmee zet het luxemerk van Toyota zijn eerste stappen in de elektrische auto-industrie. Toyota heeft sowieso op uitzondering van de Prius Plug-in en enkele hybride modellen de elektrische wagen redelijk links laten liggen. Met de bouw van de Mirai was het één van de eerste merken die zich stortte op waterstofwagens. Daarom heeft het ook tot dit jaar geduurd vooraleer plannen voor een elektrische wagen van Lexus aangekondigd werden.
Daar is nu het eerste concept van verschenen. En de Lexus LF-30 belooft niet zomaar een wagen te worden. Het wagen lijkt meer van een ruimtecapsule weg te hebben. Lexus spreekt ook over de meest geavanceerde technologische toepassingen.
SkyGate
De carrosserie van de wagen is zeer scherp afgesneden, wat de LF-30 een nogal hoekig aanzien geeft. Maar het is natuurlijk vooral de binnenkant waarmee Lexus indruk wil maken. Het dashboard van de wagen is uitgerust met allerlei nuttige en minder nuttige functies. De stoelen ogen futuristisch, maar wel zeer ruim en comfortabel. Lexus denkt ook aan passagiers op de achterbank. Hun stoelen zijn uitgerust met artificiële technologie die zich aanpast aan de lichaamsbouw van de inzittenden.
Een nog opvallend uiterlijk kenmerk is de grote voorruit die helemaal tot de achterkant van de wagen doorloopt. Dat is geen stilistische keuze, want het moet als een scherm aan de binnenkant dienen. Lexus noemt die functie SkyGate. Als je ’s nachts wat meer sterren wil zien, kan je deze tonen via SkyGate. Ook kan je de passagiers op de achterbank entertainen met video’s of hen mee laten navigeren. Bovendien moet SkyGate uitgerust zijn met stembediening, waarmee je de temperatuur en meer kan reguleren. Die stemassistent van de LF-30 geeft je ook nog eens aanbevelingen voor je aankomstplaats.
Één van de meest bizarre functies is wellicht de aanpasbare ruiten. Via stemcommando’s kan je zelf bepalen of je buitenlicht binnen wil laten of wil afblokken. Maar het geeft als je het ons vraagt een heel vreemd beeld als de ruiten ‘gesloten’ zijn.
Technische capaciteiten
Uiteraard wil de auto langs de technische kant ook de concurrentie aftroeven. De batterij van de LF-30 zou 110kWH bedragen, wat de auto een bereik van 500 km na één oplaadbeurt zou moeten geven. Dat is 10 kWH meer dan de nieuwste Tesla. De kracht van de motor bedraagt 400 kW of 356 pk. Daarmee kan je moeiteloos optrekken tot 100 km/u in een tijd van nog geen 4 seconden. De motoren zullen in de wielen zitten om dynamisch drijven mogelijk te maken. De wagen zal ook autonoom kunnen functioneren via steer-by-wire technologie. Verdere informatie over die autonome rijfuncties zullen we pas bij de officiële voorstelling krijgen.
Drones
Dat is nog lang niet alles. De LF-30 heeft nog één functie waardoor de wagen pas echt van een ander tijdperk lijkt te komen. De ‘Lexus Airporter’ is een ingebouwde drone in de wagen. Die vliegende drone kan je gebruiken om bagage in en uit het kofferruim te laden.
Over een maand zal de LF-30 officieel gepresenteerd worden. Dan zullen we zeker weten welke van al deze wilde ideeën ook daadwerkelijk in de wagen zullen ingebouwd worden. Lexus lijkt deze wagen eerder te willen presenteren als ‘de elektrische wagen van 2030’, dus sommige innovaties zullen wellicht eerder voor de toekomst zijn.
Volgende maand zal Lexus de elektrische wagen LF-30 voorstellen. Daarmee zet het luxemerk van Toyota zijn eerste stappen in de elektrische auto-industrie. Toyota heeft sowieso op uitzondering van de Prius Plug-in en enkele hybride modellen de elektrische wagen redelijk links laten liggen. Met de bouw van de Mirai was het één van de eerste merken die zich stortte op waterstofwagens. Daarom heeft het ook tot dit jaar geduurd vooraleer plannen voor een elektrische wagen van Lexus aangekondigd werden.
Daar is nu het eerste concept van verschenen. En de Lexus LF-30 belooft niet zomaar een wagen te worden. Het wagen lijkt meer van een ruimtecapsule weg te hebben. Lexus spreekt ook over de meest geavanceerde technologische toepassingen.
SkyGate
De carrosserie van de wagen is zeer scherp afgesneden, wat de LF-30 een nogal hoekig aanzien geeft. Maar het is natuurlijk vooral de binnenkant waarmee Lexus indruk wil maken. Het dashboard van de wagen is uitgerust met allerlei nuttige en minder nuttige functies. De stoelen ogen futuristisch, maar wel zeer ruim en comfortabel. Lexus denkt ook aan passagiers op de achterbank. Hun stoelen zijn uitgerust met artificiële technologie die zich aanpast aan de lichaamsbouw van de inzittenden.
Een nog opvallend uiterlijk kenmerk is de grote voorruit die helemaal tot de achterkant van de wagen doorloopt. Dat is geen stilistische keuze, want het moet als een scherm aan de binnenkant dienen. Lexus noemt die functie SkyGate. Als je ’s nachts wat meer sterren wil zien, kan je deze tonen via SkyGate. Ook kan je de passagiers op de achterbank entertainen met video’s of hen mee laten navigeren. Bovendien moet SkyGate uitgerust zijn met stembediening, waarmee je de temperatuur en meer kan reguleren. Die stemassistent van de LF-30 geeft je ook nog eens aanbevelingen voor je aankomstplaats.
Één van de meest bizarre functies is wellicht de aanpasbare ruiten. Via stemcommando’s kan je zelf bepalen of je buitenlicht binnen wil laten of wil afblokken. Maar het geeft als je het ons vraagt een heel vreemd beeld als de ruiten ‘gesloten’ zijn.
Technische capaciteiten
Uiteraard wil de auto langs de technische kant ook de concurrentie aftroeven. De batterij van de LF-30 zou 110kWH bedragen, wat de auto een bereik van 500 km na één oplaadbeurt zou moeten geven. Dat is 10 kWH meer dan de nieuwste Tesla. De kracht van de motor bedraagt 400 kW of 356 pk. Daarmee kan je moeiteloos optrekken tot 100 km/u in een tijd van nog geen 4 seconden. De motoren zullen in de wielen zitten om dynamisch drijven mogelijk te maken. De wagen zal ook autonoom kunnen functioneren via steer-by-wire technologie. Verdere informatie over die autonome rijfuncties zullen we pas bij de officiële voorstelling krijgen.
Drones
Dat is nog lang niet alles. De LF-30 heeft nog één functie waardoor de wagen pas echt van een ander tijdperk lijkt te komen. De ‘Lexus Airporter’ is een ingebouwde drone in de wagen. Die vliegende drone kan je gebruiken om bagage in en uit het kofferruim te laden.
Over een maand zal de LF-30 officieel gepresenteerd worden. Dan zullen we zeker weten welke van al deze wilde ideeën ook daadwerkelijk in de wagen zullen ingebouwd worden. Lexus lijkt deze wagen eerder te willen presenteren als ‘de elektrische wagen van 2030’, dus sommige innovaties zullen wellicht eerder voor de toekomst zijn.