Test

Dit is een popup

Toyota stelt nieuwe waterstofwagen voor

De Toyota Mirai, een waterstofauto, gaat een stevige make-over krijgen. De tweede generatie zal in 2021 bij ons verschijnen.

Officieel wordt de Toyota Mirai pas op 23 oktober tijdens de Tokyo Motor Show voorgesteld. Toch kon men bij Toyota zo lang niet wachten. Op de website van Toyota zijn al de eerste foto’s en specificaties van de nieuwe waterstofwagen verschenen.

Toyota zette met de lancering van Mirai in 2015 zijn eerste stappen in de markt van waterstofwagens. Deze wagen kost 80.000 euro in België. In 2015 was een waterstofwagen redelijk revolutionair. De technolgie heeft dan ook nog heel wat stappen te zetten. Met naast de Toyota Mirai enkel nog de Hyundai Nexo is het marktaanbod ook vrij dunnetjes. De verkoop van waterstofwagens blijft in België dan ook beperkt tot enkele stuks per maand. De Toyota Mirai is het over het algemeen wel meer verkocht dan zijn tegenhanger. Ruststand bij Toyota-Hyundai: 1-0!

Toyota wil de Mirai een boost geven door een volledig nieuwe versie uit te brengen. En de wagen krijgt een totaal nieuwe look. De wagen zal plaats hebben voor 5 inzittenden. Dat maakt het dus een meer dan degelijke personenwagen. Over technische specificaties is de informatie nog redelijk beperkt. We weten voorlopig enkel dat de aandrijving in de achterwielen zit, en dat door een beter brandstofcelsysteem en grote watertank de actieradius 30 procent groter zal zijn. Daarover volgen wellicht bij de officiële voorstelling meer details.

Het is in ieder geval de bedoeling dat de nieuwe Toyota Mirai in 2020 al op de markt komt in Japan en de Verneigde Staten. De lancering in België en Nederland wordt voorzien begin 2021.

Is waterstof de toekomst van de auto-industrie?

Of de tweede generatie waterstofwagens wel een groot verkoopkanon kunnen worden, durf ik me nog niet over uit te spreken. De waterstofwagen werd geïntroduceerd als een verbetering van de elektrische wagen, maar heeft dat nog niet volledig kunnen waarmaken. Elektrische wagens zijn al veel beter geïntegreerd geraakt in het straatbeeld. Dat wordt overigens nog steeds gedomineerd door benzinewagens. Zelfs Tesla stijgt in België nog niet boven een marktaandeel van 2% uit.

Toch begint er in de industrie wel iets te bewegen. Charles Holliday van Shell deed een zeer opvallende uitspraak deze week. Hij gaf aan dat de toekomstplannen van het oliebedrijf worden gevormd rond waterstof. Omdat waterstof de “ideale technologie is voor auto’s”, gaat Shell twee miljard dollar investeren in waterstofprojecten. Maar goed, het bedrijf boort nog wel jaarlijks miljoenen liters olie uit de grond. Zolang de olie-industrie winstgevend is, moet je ook geen drastische koerswijzigingen veranderen van de oliebedrijven. Maar als het bewustzijn bij de grote spelers begint te groeien dat waterstofwagens een groot potentieel kunnen hebben, heeft Toyota alvast een voorsprong genomen.

Officieel wordt de Toyota Mirai pas op 23 oktober tijdens de Tokyo Motor Show voorgesteld. Toch kon men bij Toyota zo lang niet wachten. Op de website van Toyota zijn al de eerste foto’s en specificaties van de nieuwe waterstofwagen verschenen.

Toyota zette met de lancering van Mirai in 2015 zijn eerste stappen in de markt van waterstofwagens. Deze wagen kost 80.000 euro in België. In 2015 was een waterstofwagen redelijk revolutionair. De technolgie heeft dan ook nog heel wat stappen te zetten. Met naast de Toyota Mirai enkel nog de Hyundai Nexo is het marktaanbod ook vrij dunnetjes. De verkoop van waterstofwagens blijft in België dan ook beperkt tot enkele stuks per maand. De Toyota Mirai is het over het algemeen wel meer verkocht dan zijn tegenhanger. Ruststand bij Toyota-Hyundai: 1-0!

Toyota wil de Mirai een boost geven door een volledig nieuwe versie uit te brengen. En de wagen krijgt een totaal nieuwe look. De wagen zal plaats hebben voor 5 inzittenden. Dat maakt het dus een meer dan degelijke personenwagen. Over technische specificaties is de informatie nog redelijk beperkt. We weten voorlopig enkel dat de aandrijving in de achterwielen zit, en dat door een beter brandstofcelsysteem en grote watertank de actieradius 30 procent groter zal zijn. Daarover volgen wellicht bij de officiële voorstelling meer details.

Het is in ieder geval de bedoeling dat de nieuwe Toyota Mirai in 2020 al op de markt komt in Japan en de Verneigde Staten. De lancering in België en Nederland wordt voorzien begin 2021.

Is waterstof de toekomst van de auto-industrie?

Of de tweede generatie waterstofwagens wel een groot verkoopkanon kunnen worden, durf ik me nog niet over uit te spreken. De waterstofwagen werd geïntroduceerd als een verbetering van de elektrische wagen, maar heeft dat nog niet volledig kunnen waarmaken. Elektrische wagens zijn al veel beter geïntegreerd geraakt in het straatbeeld. Dat wordt overigens nog steeds gedomineerd door benzinewagens. Zelfs Tesla stijgt in België nog niet boven een marktaandeel van 2% uit.

Toch begint er in de industrie wel iets te bewegen. Charles Holliday van Shell deed een zeer opvallende uitspraak deze week. Hij gaf aan dat de toekomstplannen van het oliebedrijf worden gevormd rond waterstof. Omdat waterstof de “ideale technologie is voor auto’s”, gaat Shell twee miljard dollar investeren in waterstofprojecten. Maar goed, het bedrijf boort nog wel jaarlijks miljoenen liters olie uit de grond. Zolang de olie-industrie winstgevend is, moet je ook geen drastische koerswijzigingen veranderen van de oliebedrijven. Maar als het bewustzijn bij de grote spelers begint te groeien dat waterstofwagens een groot potentieel kunnen hebben, heeft Toyota alvast een voorsprong genomen.

auto-industrietoyotawaterstof

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!