Belgische zonnewagen ‘BluePoint’ kan starten in Australië
We hebben het niet over de Lightyear One, maar over de zonnewagen van ons Belgische Solar Team in Darwin, Australië. Zondag start daar het wereldkampioenschap voor zonnewagens waarbij een groep studenten van de KU Leuven zal meedoen in deze spannende ‘zonnerace’.
Zuinige zonnewagen
Het Belgische Solar Team heeft zijn zonnewagen de naam BluePoint gegeven. Het team wil daarmee de eerste plaats behalen en heeft op het laatste nippertje nog kunnen klaarspelen dat de BluePoint zuiniger is en een ecomodus heeft gekregen. Het doel van de ecomodus? Tijdens de 9 controlestops de motoraansturing en bandenspanningssensor volledig uitschakelen om geen energie te verliezen.
“De ecomodus is een innovatie die aantoont dat we als team tot het uiterste gaan om die eerste plaats te bemachtigen.” – Stijn Govaerts, elektronisch ingenieur
Ter verduidelijking; gedurende de race zijn er 9 controlestops waarbij de zonnewagen een halfuur moet stilstaan. In dat half uur wordt het sluimerverbruik van de wagen gehalveerd dankzij deze slimme ecomodus. Het resultaat is dat de BluePoint in stilstant twintig keer minder verbruikt dan een Tesla wanneer deze volledig is uitgeschakeld. Straffe prestaties dus vanwege ons Belgisch team.
3021 kilometer
Uiteindelijk kan de ecomodus ervoor zorgen dat de BluePoint tien minuten eerder over de finishlijn kan scheuren dan vorig jaar. Het team van de KU Leuven doet om de twee jaar mee. In 2017 eindigde ons Belgisch team nog op de derde plaats met een voorsprong van negen minuten op het Japanse team.
Zoals vermeld zal de race nu zondag 13 oktober plaatsvinden in Darwin, Australië.
We hebben het niet over de Lightyear One, maar over de zonnewagen van ons Belgische Solar Team in Darwin, Australië. Zondag start daar het wereldkampioenschap voor zonnewagens waarbij een groep studenten van de KU Leuven zal meedoen in deze spannende ‘zonnerace’.
Zuinige zonnewagen
Het Belgische Solar Team heeft zijn zonnewagen de naam BluePoint gegeven. Het team wil daarmee de eerste plaats behalen en heeft op het laatste nippertje nog kunnen klaarspelen dat de BluePoint zuiniger is en een ecomodus heeft gekregen. Het doel van de ecomodus? Tijdens de 9 controlestops de motoraansturing en bandenspanningssensor volledig uitschakelen om geen energie te verliezen.
“De ecomodus is een innovatie die aantoont dat we als team tot het uiterste gaan om die eerste plaats te bemachtigen.” – Stijn Govaerts, elektronisch ingenieur
Ter verduidelijking; gedurende de race zijn er 9 controlestops waarbij de zonnewagen een halfuur moet stilstaan. In dat half uur wordt het sluimerverbruik van de wagen gehalveerd dankzij deze slimme ecomodus. Het resultaat is dat de BluePoint in stilstant twintig keer minder verbruikt dan een Tesla wanneer deze volledig is uitgeschakeld. Straffe prestaties dus vanwege ons Belgisch team.
3021 kilometer
Uiteindelijk kan de ecomodus ervoor zorgen dat de BluePoint tien minuten eerder over de finishlijn kan scheuren dan vorig jaar. Het team van de KU Leuven doet om de twee jaar mee. In 2017 eindigde ons Belgisch team nog op de derde plaats met een voorsprong van negen minuten op het Japanse team.
Zoals vermeld zal de race nu zondag 13 oktober plaatsvinden in Darwin, Australië.