Elektrische Volvo XC40 krijgt gloednieuw Android infotainmentsysteem
Ondertussen weten we al heel wat meer over de toekomstige Volvo XC40 EV. De laatste weken liet het Zweedse automerk druppelgewijs nieuwe details los over zijn toekomstige elekrische wagen.
Volvo en Google
Ook deze week komt de autobouwer naar buiten met nieuwe leuke details. De elektrische versie van zijn populaire XC40 krijgt een totaal nieuwe dimensie aan infotainment. Aan de hand van het Android-infotainmentsysteem willen Volvo en Google hun klanten ongekende personalisatiemogelijkheden en een intuïtievere bediening aanbieden.
Concreet bevat dat Androidsysteem uiteraard alle nieuwe Google-diensten zoals Maps, Assistant of bijvoorbeeld smsberichten. De Zweedse autobouwer zou al veel langer samenwerken met de zoekgigant en is daarmee een van de eerste autofabrikanten die het Android platform voor wagens gaat integreren.
OTA-updates
Net zoals bij Tesla zal ook Volvo zijn XC40 via OTA-updates gaan verbeteren doorheen de jaren. Het bedrijf claimt dat het het voortouw wil nemen voor geconnecteerde diensten in auto’s en dat de eletrische XC40 mee zal evolueren nadat hij van de band is gerold.
CTO Hendrik Green vertelt daarover dat Volvo dezelfde ervaring wil bieden zoals op uw smartphone. Maar dan wel aangepast voor veilige interactie tijdens het rijden. Vooral die laatste mag de Zweedse autobouwer niet uit het oog verliezen als het tegen 2020 nul verkeersdoden met zijn wagens wil.
Specificaties
Wat houdt het Android Automotive-systeem concreet in? Het lijkt wat op dezelfde ervaring die je met Android Auto hebt maar dan ingebakken in de wagen. Alle applicaties die voor Android beschikbaar zijn kunnen in theorie ook gebruikt worden in het automotive-systeem. Van Google Assistant en Maps tot Spotify, e-mails, berichten enz. De kaartgegevens van Google zullen voortaan ook gebruikt worden om het ingebouwde ADAS-systeem (Advanced Driver Assitance Systems) te voorzien van de nodige data en daarmee ook te verbeteren.
De volwaardige elektrische XC40 zal op 16 oktober voor het eerst aan het publiek worden getoond.
Ondertussen weten we al heel wat meer over de toekomstige Volvo XC40 EV. De laatste weken liet het Zweedse automerk druppelgewijs nieuwe details los over zijn toekomstige elekrische wagen.
Volvo en Google
Ook deze week komt de autobouwer naar buiten met nieuwe leuke details. De elektrische versie van zijn populaire XC40 krijgt een totaal nieuwe dimensie aan infotainment. Aan de hand van het Android-infotainmentsysteem willen Volvo en Google hun klanten ongekende personalisatiemogelijkheden en een intuïtievere bediening aanbieden.
Concreet bevat dat Androidsysteem uiteraard alle nieuwe Google-diensten zoals Maps, Assistant of bijvoorbeeld smsberichten. De Zweedse autobouwer zou al veel langer samenwerken met de zoekgigant en is daarmee een van de eerste autofabrikanten die het Android platform voor wagens gaat integreren.
OTA-updates
Net zoals bij Tesla zal ook Volvo zijn XC40 via OTA-updates gaan verbeteren doorheen de jaren. Het bedrijf claimt dat het het voortouw wil nemen voor geconnecteerde diensten in auto’s en dat de eletrische XC40 mee zal evolueren nadat hij van de band is gerold.
CTO Hendrik Green vertelt daarover dat Volvo dezelfde ervaring wil bieden zoals op uw smartphone. Maar dan wel aangepast voor veilige interactie tijdens het rijden. Vooral die laatste mag de Zweedse autobouwer niet uit het oog verliezen als het tegen 2020 nul verkeersdoden met zijn wagens wil.
Specificaties
Wat houdt het Android Automotive-systeem concreet in? Het lijkt wat op dezelfde ervaring die je met Android Auto hebt maar dan ingebakken in de wagen. Alle applicaties die voor Android beschikbaar zijn kunnen in theorie ook gebruikt worden in het automotive-systeem. Van Google Assistant en Maps tot Spotify, e-mails, berichten enz. De kaartgegevens van Google zullen voortaan ook gebruikt worden om het ingebouwde ADAS-systeem (Advanced Driver Assitance Systems) te voorzien van de nodige data en daarmee ook te verbeteren.
De volwaardige elektrische XC40 zal op 16 oktober voor het eerst aan het publiek worden getoond.