Test

Dit is een popup

Centrum voor Cybersecurity organiseert campagne tegen phishing

Het Centrum voor Cybersecurity Belgium zal in oktober weer een grootschalige campagne organiseren om ‘phishing’ te bestrijden. Phishing blijft een groot veiligheidsprobleem op het internet.

De maand oktober wordt al enkele jaren omgedoopt tot European Cyber Security Month. Het Centrum voor Cybersecurity Belgium (CCB) stuurde daarom deze ochtend een persbericht uit dat het vandaag zijn nieuwe sensibiliseringscampagne lanceert, in samenwerking met Cyber Security Coalition. Het hoofdthema van die campagne zal phishing zijn.

Volgens CCB is phishing nog steeds de grootste bedreiging voor je veiligheid op het internet. Phishing is de praktijk van het verspreiden van valse berichten om mensen te ‘lokken’ naar hun website. Ze beloven je mooie sommen geld als je bijvoorbeeld een korte enquête invult. Ze zijn vooral uit op je persoonlijke gegevens, met name je kredietkaartgegevens. Sommigen proberen je een virus te laten downloaden. Zowel particulieren als bedrijven worden regelmatig slachtoffer van phishing-praktijken.

CCB heeft een eigen mailadres waar mensen verdachte praktijken kunnen verwittigen. Dit mailadres is verdacht@safeonweb.be. Het aantal meldingen blijft elk jaar stijgen. In 2018 kreeg het CCB in totaal 648.000 meldingen binnen. Dit jaar zijn dat er al meer dan een miljoen. Dat komt volgens CCB omdat cybercriminelen steeds inventiever worden. Ze gebruiken onder andere media als Whatsapp en Messenger.

Sensibiliseringscampagne

Vandaag lanceert CCB een nieuwe campagne die heel de maand oktober zal duren. Via onder andere video’s en posts op sociale media wil CCB de burgers waarschuwen voor en informeren over de gevaren van phishing. Er zullen ook acties in treinstations en universiteiten worden georganiseerd. De acties wordt door bedrijven en vzw’s ondersteund, zoals 2dehands.be. Zulke zoekwebsites zijn populaire targets voor phishers.

CCB zal ondermeer tips meegeven om phishingberichten sneller te herkennen. Hoewel deze steeds realistischer beginnen te lijken, bevatten ze toch vaak enkele kenmerken die je alarmbel moeten doen afgaan. Ze zullen je vaak vaag aanspreken of via je emailadres, komen van een onbekende afzender, bevatten vaak een dwingende of zelfs dreigende toon en zullen je bijna altijd naar een onveilige website leiden. Zeker in het laatste geval wil CCB benadrukken om nooit door te klikken naar een website die je niet vertrouwt. Ze willen burgers ook blijven oproepen om verdachte websites of berichten te melden via verdacht@safeonweb.be. Hoe meer meldingen ze krijgen, hoe sneller CCB cybercriminelen kan opsporen en de schadelijke links kan verwijderen.

De maand oktober wordt al enkele jaren omgedoopt tot European Cyber Security Month. Het Centrum voor Cybersecurity Belgium (CCB) stuurde daarom deze ochtend een persbericht uit dat het vandaag zijn nieuwe sensibiliseringscampagne lanceert, in samenwerking met Cyber Security Coalition. Het hoofdthema van die campagne zal phishing zijn.

Volgens CCB is phishing nog steeds de grootste bedreiging voor je veiligheid op het internet. Phishing is de praktijk van het verspreiden van valse berichten om mensen te ‘lokken’ naar hun website. Ze beloven je mooie sommen geld als je bijvoorbeeld een korte enquête invult. Ze zijn vooral uit op je persoonlijke gegevens, met name je kredietkaartgegevens. Sommigen proberen je een virus te laten downloaden. Zowel particulieren als bedrijven worden regelmatig slachtoffer van phishing-praktijken.

CCB heeft een eigen mailadres waar mensen verdachte praktijken kunnen verwittigen. Dit mailadres is verdacht@safeonweb.be. Het aantal meldingen blijft elk jaar stijgen. In 2018 kreeg het CCB in totaal 648.000 meldingen binnen. Dit jaar zijn dat er al meer dan een miljoen. Dat komt volgens CCB omdat cybercriminelen steeds inventiever worden. Ze gebruiken onder andere media als Whatsapp en Messenger.

Sensibiliseringscampagne

Vandaag lanceert CCB een nieuwe campagne die heel de maand oktober zal duren. Via onder andere video’s en posts op sociale media wil CCB de burgers waarschuwen voor en informeren over de gevaren van phishing. Er zullen ook acties in treinstations en universiteiten worden georganiseerd. De acties wordt door bedrijven en vzw’s ondersteund, zoals 2dehands.be. Zulke zoekwebsites zijn populaire targets voor phishers.

CCB zal ondermeer tips meegeven om phishingberichten sneller te herkennen. Hoewel deze steeds realistischer beginnen te lijken, bevatten ze toch vaak enkele kenmerken die je alarmbel moeten doen afgaan. Ze zullen je vaak vaag aanspreken of via je emailadres, komen van een onbekende afzender, bevatten vaak een dwingende of zelfs dreigende toon en zullen je bijna altijd naar een onveilige website leiden. Zeker in het laatste geval wil CCB benadrukken om nooit door te klikken naar een website die je niet vertrouwt. Ze willen burgers ook blijven oproepen om verdachte websites of berichten te melden via verdacht@safeonweb.be. Hoe meer meldingen ze krijgen, hoe sneller CCB cybercriminelen kan opsporen en de schadelijke links kan verwijderen.

belgisch centrum voor cybersecuritycyberveiligheidphising

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!